سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در هشتمین جلسه شورای عالی استان‌ها صورت گرفت؛

انتقاد نماینده مردم سمنان از بی توجهی به توسعه روستا‌ها

عضو شورای عالی استان‌ها گفت: یکی از دلایل مهاجرت به شهرها، بی توجهی به توسعه مناطق روستایی است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا شاه حسینی نماینده مردم استان سمنان در شورای عالی استان‌ها در هشتمین اجلاس این شورا که امروز(پنجشنبه) برگزار شد، با اشاره به حجم وسیع مهاجرت به شهر‌ها اظهار داشت: یکی از دلایل مهاجرت به شهرها، بی توجهی به توسعه مناطق روستایی است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش موثر روستاییان در تامین غذا و مایحتاج جوامع شهری، گفت: بی توجهی به این کانون‌های انسانی، لطمات جبران ناپذیری را به چرخه تولید و توسعه خواهد زد.

وی با ارائه تعریف مشخصی از روستا و روستاییان، توسعه زیرساخت‌ها در این مناطق را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: تحقق چنین امری مستلزم رویکرد‌های علمی و کارشناسانه است.

شاه حسینی با اشاره به خدمات ارزنده نظام جمهوری اسلامی ایران به روستائیان گفت: این خدمات کافی نبوده و فعالیت‌های صورت گرفته منجر به توسعه نواحی روستایی نشده است.

نماینده مردم استان سمنان در شورای عالی استان‌ها عدم تحقق اصل عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی در روستا‌ها را از معضلات اصلی این مناطق ذکر کرد و گفت: عملکرد جهاد سازندگی در دهه‌های گذشته موجب شد تا روستائیان از افرادی پرتلاش و ساعی به افرادی تنبل، رفاه طلب و مدگرا تبدیل شوند و همواره در انتظار دریافت خدمات نقدی و غیرنقدی از سوی دولت باشند.

وی تصریح کرد: همین چرخه معیوب باعث شده است تا با کاهش درآمد‌های نفتی دولت، سطح درآمد روستائیان نیز کاهش یابد و در کنار خشکسالی‌های اخیر به افزایش میزان مهاجرت روستاییان به شهر‌ها منجر شود.

شاه حسینی تاکید کرد: سرمایه گذاری‌های رفاهی برای روستائیان اگر توام با زیربنای تولیدی نباشد، مهاجرت زا است و اختلاف درآمد بین شهرنشینان و روستاییان و تفاوت فاحش سرمایه گذاری اقتصادی در روستا‌ها و شهر‌ها بر پدیده مهاجرت دامن زده می‌زند.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها راهکار برون رفت از این وضعیت را ایجاد زمینه‌های کار با توجه به پتانسیل‌های بالقوه در روستا‌ها دانست و افزود: درآمدزایی در شرایط اقتصاد مقاومتی می‌تواند از روند مهاجرت روستاییان به شهر‌ها جلوگیری کند.

وی گفت: ارتباط متقابل شهر و روستا لزوم توجه به روستا‌ها را دوچندان کرده و حل مشکلات شهری از جمله ترافیک، آلودگی و حاشیه نشینی مستلزم توجه بیشتر به اقتصاد جوامع روستایی است.

شاه حسینی شتاب زدگی در زمینه سرمایه گذاری روستایی را یکی از معضلات مهم موجود در مناطق روستایی دانست و گفت: در این سرمایه گذاری‌ها منافع آنی و زودگذر بر مسائل زیربنایی ترجیح داده شده‌اند و همین امر موجب بیکاری، عقیم ماندن سرمایه گذاری ها، تخریب محیط زیست و از بین رفتن فرصت‌های بالقوه توسعه در مناطق روستایی شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.