سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پورابراهیمی در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر کار:

یک روز ماندن ربیعی در وزارت کار به صلاح کشور نیست

نماینده کرمان گفت:شهادت می‌دهم که یک روز ماندن ربیعی در وزارتخانه به صلاح کشور نیست.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: در ساعات اولیه استیضاح متاسفانه شاهد یک ساماندهی بودیم که افرادی آمدند و یک شرایطی را ایجاد کردند که نمایندگان اصلا نتوانند صحبت کنند؛ در جلسه قبل که در مخالف با ربیعی صحبت کردم از ایشان به عنوان خدای لابی یاد کردم.

وی با بیان اینکه وزیر کار زمین و زمان را به تنگ آورده که در وزارت بماند گفت: ایشان تمام عوامل داخلی و بیرونی و تمام جریانات مختلف نظیر گروه‌های کارگری را جمع کردند تا این افراد با هر یک از نمایندگان جداگانه صحبت کنند؛ چرا نمی‌گذارند مجلس آزادانه و بدون این فشارها تصمیم بگیرد؛  یک مسیری را فراهم کرده اند که اصلا استیضاح مطرح نشود.

پورابراهیمی افزود: ای کاش آقای رئیس جمهور آقای ربیعی را به عنوان وزیر امور خارجه می‌گذاشتند تا با این توان لابی‌گری که دارند برجام را حل می‌کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مهمترین موضوع وزارت کار موضوع اقتصادی است اظهار کرد: برخی از نمایندگان می‌گویند چرا موضوع مباحث اقتصادی را مطرح می‌کنید؛ در حالی که امروز شاکله تصمیمات اقتصادی کشور در مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است؛ متاسفانه به اسم بیمه، تعاون و کار یک پوششی فراهم شده است؛ و در ذیل آن عناوین اصلی، بنگاهداری و کارهای کلان انجام می‌دهند.

نماینده کرمان با اشاره به شرکت‌های پتروشیمی متعلق به وزارت کار گفت:  عدم ارائه ارز از سوی این شرکت‌های پتروشیمی از عوامل اخلال در نظام اقتصادی است؛ بعضی فکر می‌کنند وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی فقط وزارت تعاون است یا تنها مربوط به روابط کارگری است؛  در حالی‌که ۳۲۷ شرکت زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی  و ۱۸۷ شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری هستند.

وی در ادامه گفت: ده‌ها شرکت زیرمجموعه صندوق بیمه عشایری و روستاییان هستند؛ یش از پنجاه  درصد سهم بزرگترین مجموعه تولیدکننده داروی کشور متعلق به مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بوده و بزرگترین شرکت‌های حمل و نقلی در حوزه حمل و نقل از زیر مجموعه‌های تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

پورابراهیمی خطاب به ربیعی گفت: بخش عظیمی از اقتصاد در اختیار وزارتخانه شما بوده است؛ تنها در پتروشیمی‌ها ۶۶ درصد شرکت پتروشیمی جم، ۷۸ درصد شرکت پتروشیمی امیرکبیر، ۴۹ درصد شرکت پالایش ستاره خلیج فارس و ۹۵ درصد شرکت نفت پاسارگاد و بیش از ۳۰ شرکت مهم در اختیار وزارت کار و رفاه اجتماعی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی با طرح موضوع اشتغال گفت: :  در برنامه ششم توسعه  تعهداتی به عهده دولت و وزارت کار است؛  از سال گذشنه  و بر اساس تکالیف قانونی قرار بود هشت دهم درصد نرخ بیکاری کاهش یابد که بر اساس گزارشاتی که ارائه شده این نرخ بیکاری نه تنها کاهش نیافته بلکه چهار دهم درصد هم  افزایش یافته است.

پوزابراهیمی از مشکلات وزارت کار را  عدم تمکین به قانون دانست و  گفت: در سال گذشته  نامه‌ای نوشتیم که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باید سه جانبه‌گرایی میان کارگران، کارفرمایان و دولت را رعایت کند؛ در حالی که امروز یک جانبه‌گرایی مطلق در این وزارت خانه وجود دارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه آقای لاریجانی نسبت به موضوع یکجانبه‌گرایی وزارت کار به دیوان محاسبات نامه زدند گفت: دیوان محاسبات در پاسخ به نامه رئیس مجلس به دلیل لغو برخی مصوبات قبلی این وزارتخانه و  اقدامات خلاف قانون در سازمان‌های وزارت کار  دستور رسیدگی و برخورد با متخلفان را صادر کرد. همچنین نامه‌ای آقای لاریجانی در مورد عدم رعایت سه‌جانبه‌گرایی به رئیس کمیسیون اصل نود؛ آقای محمدی نوشتند که در این نامه به دلیل تخلفات صورت گرفته شما بررسی و گزارش دهید این وضعیت تمکین وزارت کار است.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: امروز به جای مجمع عالی نمایندگان کارگران جمهوری اسلامی یا به جای کانون عالی انجمن های صنفی، یک حزب سیاسی سرمدار این وزارتخانه شده است.

نماینده کرمان در خصوص تحقیق و تفحص از این وزارتخانه گفت: بر اساس ضوابط و قانون رییس سازمان تامین اجتماعی به مدت چهار سال متصدی این سازمان است؛ همچنین بر اساس ماده چهارم اساسنامه سازمان تامین اجتماعی، شش ماه هم وزیر می‌تواند حکم وی را تمدید کند؛  از پایان سال ۹۶  تا امروز رئیس سازمان خلاف قانون امضا می‌کند و احکام صادر می‌کند اینها عدول از قانون کشور است.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: این تحقیق و تفحص به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد و کمیسیون درخواست گزارش داد بر اساس گزارش‌های واصله به کمیسیون تخلفات سنگینی در صندوق بازنشستگی کشور انجام شده است. وزارت تعاون در همان زمان نامه نوشتند موضوع تحقیق و تفحص از کمیسیون اقتصاد به یک جای دیگر فرستاده شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های ربیعی در پنچ سال گذشته باعث شده سازمان تامین اجتماعی بدهکارترین سازمان کشور باشد گفت: منابع عظیم ۸ هزار میلیارد تومانی با نرخ ۲۵ درصد از بانک گرفتیم که ما سند داریم این وضعیتی که امروز وزارت تعاون دارد حاصل چنین شرایطی است افزایش تعرفه ۳۵ درصدی پزشکان از جیب کارگران مظلوم با چه منطقی انجام شده است.

پورابراهیمی با اشاره به لایحه تفکیک بخش اقتصادی وزارت کار از این وزارتخانه اظهار داشت:  لابی سنگینی وجود دارد که این تفکیک انجام نشود؛  آقای ربیعی باید بگویند که چرا حاضر نیستند بخش اقتصادی از وزارتخانه ایشان جدا شود؛ چرا مصاحبه پشت مصاحبه انجام می‌دهند؛ دولت تصمیم گرفت که بخش‌های اقتصادی را از وزارت تعاون جدا کند؛ شما وظیفه داشتید که از تصمیم دولت حمایت کنید.

نماینده کرمان در خصوص فرزندان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من امروز اعلام می کنم اگر  وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در موضوعات این وزارتخانه ورود کنند به پرونده‌های عریض و طویلی دست می‌یابند که فرزندان آقای ربیعی پدرشان را دچار مشکل کردند؛ آقای پزشکیان از سلامت فرزندان آقای وزیر می‌گوید؛ چرا  از عدالت حرف می‌زنید ولی آنرا را ذبح می‌کنید.

پورابراهیمی با بیان اینکه من از روز اول مخالف وزیر شدن آقای ربیعی بودم گفت: جنس آقای ربیعی جنس تعاون و رفاه بوده  و از جنس  کارهای اقتصادی نیست؛  بینی و بین‌الله یک روز ماندن ایشان به صلاح کشور نیست امیدوارم امروز مجلس به وظیفه تاریخی خود عمل کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.