سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهنمای خرید/

کدام صابون مناسب پوست است؟

انتخاب یک صابون مناسب می‌تواند به بهترشدن کیفیت پوست شما و حتی رفع مشکلات احتمالی مانند لک، جوش و... کمک کند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برای اینکه بتوانیم یک صابون خوب را برای خود برگزینیم که به پوست خود آسیب نزنیم و نهایت سازگاری را با پوستمان داشته باشد، باید به موارد زیر توجه کنیم. 
 

ابتدا باید بدانیم که صابون انواع مختلفی دارد:

صابون های گیاهی
صابون های سنتی
بدون رایحه
صابون های صنعتی
صابون های با رایحه
صابون هایی با گلیسیرول بالا
گلیسیرول پایین
ضد آکنه
چروک

بهتر است به توصیه افرادی که به شما صابونی را پیشنهاد می‌دهند که هیچ شناختی از آن صابون ندارند، توجه نکنید؛ در حقیقت ممکن است پوست بدون مشکل شما را تا ابد با مشکل مواجه کنند .

صابون ها از چه موادی تشکیل شده اند؟

صابون ها ، در شیمی، نمک های یک اسید چرب است. صابون عمدتاً برای شست‌وشو ، حمام‌کردن و پاکیزگی استفاده می‌شود .اما در ریسیدن پارچه هم از صابون‌ها استفاده می‌گردد و جزء مهمی از روان‌سازها است .

صابون‌های تمیزکاری و شستشو عمدتاً از جمع‌آوری روغن‌ و چربی‌ های گیاهان و حیوانات با محلول آلکالین تولید می‌گردد .

چربی‌ و روغن‌ها مرکب از تری‌گلیسریدها هستند؛ مولکول های اسید چربی که به یک مولکول گلیسرول وصل هستند .

صابون‌ با ایجاد یک امولسیون پایدار از چرک‌ ، باعث ایجاد یک کلوئید امولسیون و در نهایت ترکیب آب و چربی و پاک شدن چربی‌ها می‌شوند.

این ترکیبات هسته اصلی هر مایع و صابون که قرار است با آن شستشو انجام شود را تشکیل می‌دهد .

آنتی باکتریال بهتر است یا صابون های معمولی ؟

این روزها به نظر می‌ رسد همه‌چیز« آنتی باکتریالی » شده است. در حال حاضر حدود ۸۰٪ صابون‌های مایعی که در قفسه‌های فروشگاه‌ها وجود دارد، دارای چنین خاصیتی هستند .اجزای آنتی‌باکتریال صابون‌ها برای اینکه به خوبی عمل کنند باید حدود ۲ دقیقه روی سطح کثیف باقی بمانند ولی اکثرا افراد اینقدرها هم صبور نیستند و قبل از اینکه ترکیبات آنتی‌باکتریال بتواند بدرستی تاثیر خود را بگذارد آن را می‌شویند.

بهترین‌ و مناسب ترین صابون‌ برای پوست خشک

اگر پوستی خشک دارید، یعنی روی پوستتان به اندازه کافی چربی طبیعی پوست نیست ؛ بهترین و سازگارترین نوع صابون برای شما صابون‌های ملایم و آب رسان مثل صابون‌های کرم‌دار و گلیسیرین است.

گلیسیرول موجود در ترکیب صابون ، رطوبت پوست را کامل کرده و احساس خشکی و ترک پوست را رفع می‌کند .پس افراد دارای پوست خشک تحت هیچ شرایطی نباید از صابون‌های سخت که حاوی انبوهی از مواد معدنی و شیمیایی است، استفاده کنند.

بهترین و مناسب ترین صابون برای پوست چرب

کسانی که پوست چرب دارند ، یعنی پوستشان بیش از حد چربی طبیعی تولید کرده است و میکند ، بیشتر در معرض بروز آکنه یا جوش هستند .

این دسته از افراد می‌توانند از صابون‌های ترکیبی با داروهای ضد آکنه و ضد باکتری و میکروب استفاده کنند .

بهترین و مناسب ترین صابون برای پوست های آکنه دار

صابون‌های دارویی ضد آکنه حتی برای افرادی که پوستشان مستعد جوش و آکنه است نیز مفید است اما مصرف آن بیش از دو بار در روز اصلا توصیه نمی‌شود. همین‌طور افرادی که تعریق بالا دارند و از بوی نامطبوع آن رنج می‌برند، می‌توانند از صابون‌های محتوی ضد تعریق یا دئودورانت استفاده کنند.

پوست آسیب‌پذیر

افرادی که دارای پوست آسیب‌پذیرتری و حساس تری نسبت به دیگران نیز هستند ، همچون کودکان و کهنسالان یا کسانی که بواسطه بیماری یا لیزر درمانی، پوست حساسی پیدا کرده‌اند نیز تا آنجا که ممکن است نباید از صابون برای شست‌وشو استفاده کنند و در مرحله نخست بهتر است که ژل‌های شست‌وشو را جایگزین صابون کنند .

در صورتیکه ناگزیر به استفاده از صابون بودند، فقط از صابون‌های کرم‌دار استفاده کنند اما صابون‌های عطری به‌دلیل خاصیت تحریک‌کنندگی پوست، بخصوص در افرادی که پوست حساس دارند یا زمینه ابتلا به آلرژی را دارند، اصلا توصیه نمی‌شود.

چه صابونی برای شستشوی صورت مناسب نیست؟

- صابون حاوی ذرات ریز
- صابون دارای PH بسیار بالا یا بسیار پایین
- صابون های با خاصیت اسیدی
- صابون های رایحه دار
- صابون های رنگ دار
- صابون های دارای ریز دانه
- صابون های دارای گلیسیرول زیاد
- صابون های خانگی که ترکیب آنها مشخص نیست

انتهای پیام/

برچسب ها: راهنمای خرید ، صابون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
به نظر من این توضیحاتی که در مورد صابون دادید واقعا خوب هستش و من واقعا ازشون دسته میدم و فهمیدم چه کار باید بکنم باصابون و صابون چی هستش