سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان نشست های دولت، کمیسیون انتخابات و احزاب؛

دولت تغییر نظام انتخاباتی و استفاده از بایومتریک در انتخابات را رد کرد

سلسله نشست های دولت، کمیسیون انتخابات و احزاب سیاسی افغانستان در حالی پایان یافت که از سه خواسته احزاب سیاسی درباره انتخابات (تغییر نظام انتخاباتی، استفاده از بایومتریک و نظارت احزاب بر روند انتخابات) فقط یک مورد آن، یعنی نظارت احزاب بر روند انتخابات مورد قبول قرار گرفت.
 
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پنجمین جلسه کمیته مشترک کمیسیون های انتخاباتی، دولت و نمایندگان شماری از احزاب سیاسی افغانستان درباره بررسی طرح انتخاباتی احزاب سیاسی به ریاست «سرور دانش»، معاون دوم ریاست جمهوری برگزار شد.

نمایندگان احزاب سیاسی در این نشست نیز بر استفاده از تکنولوژی بایومتریک در فرایند انتخابات تاکید داشته و همچنین خواستار نظارت تاثیر گذار احزاب سیاسی بر پروسه انتخابات شدند.
 
عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نظارت احزاب بر پروسه انتخابات را بر اساس یک مکانیزم مشخص حق قانونی احزاب سیاسی دانست و استفاده از تکنالوژی بایومتریک را هم از لحاظ میعاد زمانی و هم از لحاظ تضمین شفافیت و اجرای به موقع از جانب کمپنی ارائه کننده غیر ممکن عنوان کرد.
 
سرانجام سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان از مجموع نظرات ارائه شده از جانب اعضای شرکت کننده در طول جلسات گذشته کمیته مشترک تاکنون، جمع بندی هفت فقره ای را به عنوان دیدگاه دولت ارائه کرد و بر موارد زیر تاکید ورزید:
 
۱- حکومت وحدت ملی تبادل نظر و گفتگوها را با احزاب سیاسی و نهاد های مدنی در مورد همه مسایل ملی به خصوص انتخابات، یک ضرورت می پندارد و نسبت به آن تأکید دارد.
 
۲- حفظ استقلال کمیسیون مستقل انتخابات یک اصل و مداخله دولت، احزاب وهر نهاد یا شخصی دیگر، در امور این کمیسیون پذیرفتنی نیست و از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات مکلفیت دارد تا با یک میکانیزم مطمئن، شفافیت انتخابات را تأمین و تضمین کند.
 
۳- زمان برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۸ میزان/ مهر ۱۳۹۷ غیر قابل بحث است و حکومت وحدت ملی به خاطر تعهدی که در برابر مردم، احزاب و جامعه جهانی دارد، مصمم است که انتخابات پیش رو در میعاد زمانی تعیین شده برگزار گردد و در این رابطه هیچ ریسکی پذیرفتنی نیست و هیچ طرحی نباید باعث تأخیر برگزاری پروسه انتخابات گردد.
 
۴- نسبت به طرح سه فقره ای احزاب، حکومت وحدت ملی از نگاه اصول هیچ مخالفتی ندارد.
 
۵- درباره طرح نظارت احزاب سیاسی از پروسه انتخابات، حکومت افغانستان جدا تاکید دارد که کمیسیون مستقل انتخابات زمینه نظارت احزاب از این پروسه را بر اساس یک میکانیزم روشن فراهم سازد.
 
۶- در باره طرح بایومتریک هم از نگاه زمانی و هم از لحاظ تخنیکی، در مورد پیشنهاد کمپنی مربوطه، اطمینان وجود ندارد. در عین حال حکومت افغانستان همچنان که در گذشته بیش از هر نهادی دیگری بر استفاده از تکنالوژی بایومتریک در انتخابات تأکید داشته است، اکنون نیز در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات موافق باشد، حکومت افغانستان مشکلی ندارد و همچنان حکومت از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهد که زمینه استفاده از تکنولوژی را در انتخابات ریاست جمهوری فراهم کند.
 
۷- طرح تغییر نظام انتخاباتی از رای واحد غیر قابل انتقال به نظام چند بعدی، علاوه برمحدودیت زمانی، پیچیدگی خاصی خود را داشته و از این جهت بحث وسیع ملی را می طلبد، حتی اگر این طرح با فرمان تقنینی رئیس جمهور قابل تصویب باشد، باز هم ممکن است از طرف پارلمان رد گردد. بنا براین بهترین راه این است که پارلمان افغانستان در مورد تغییر نظام انتخاباتی تصمیم بگیرد.
 
با این جمع بندی، سلسله جلسات کمیته مشترک مبنی بر بررسی طرح انتخاباتی احزاب سیاسی، خاتمه یافت.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.