سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گیاهان دارویی، پیشرو در صنعت کشاورزی/اختصاص بیش از ٦٠٠٠ هکتار به کشت گیاهان دارویی در سبزوار

وزارت جهاد کشاورزی با هدف صرفه جویی در مصرف آب برای توسعه کشت و فراوری گیاهان دارویی در کشور،١٨٠٠ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ سال گذشته ازمحل صادرات گیاهان دارویی زعفران و زیره سبز،٤٥٠میلیون دلار، عاید  کشورمان شده است که با فراوری این محصولات ارز آوری آن، به چند برابر خواهد رسید.
 

منطقه سبزوار به واسطه شرایط اقلیمی، یکی از مناطق یازده گانه تولید گیاهان دارویی در کشور است که بيش از ٦٠٠٠ هكتار زمين در سبزوار هم به كشت گياهان دارویی اختصاص دارد.

ظرفیت مناسب تولید گیاهان دارویی در سبزوار سبب شد،  زرقانی به اتفاق خانواده اش واحد تولید و فراوری گیاهان دارویی را راه اندازی کند.

در این واحد به زنجیره تولید و بومی سازی تجهیزات فرآوری توجه شده است.
 

هادی زرقانی، مدیر واحد فراوری گیاهان دارویی در سبزوار گفت:درحال حاضر حدود صد و سی عصاره داروی گیاهی داریم، برای کارخانجات دارو سازی به عنوان ماده اولیه و همچنین حدود چهل عصاره به صورت، کوچیک و بسته بندی شده وارد بازار شده است.

وی افزود:حدود صدو ده عصاره موضعی داریم، که درکارخانجات شامپو سازی و صابون سازی به عنوان ماده اولیه، استفاده می‌شود.

مدیر واحد فراوری گیاهان دارویی در سبزوار گفت: اینجا حدود پانزده نیرو مشغول به کار هستند، و حدود ٤٠ کشاورز در حال کشت و کار و همکاری با ما هستند.

زرقانی افزود: حدود هشتاد در صد دستگاه‌هایی که در این واحد وجود دارد، ساخت داخل است.
 

حسین زینلی، مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت:درسال گذشته حدود ٧٠٠ میلیارد تومان، برای توسعه گیاهان دارویی و فراوری آن اعتبار اختصاص داده شده است که در قالب طرح اشتغال روستایی و فراگیر، بوده است.

وی افزود:امسال هم حدود ١٨٠ میلیارد تومان، به آن اختصاص داده شده است.

حسین زینلی در خصوص شهرستان سبزوار و پتانسل آن برای تولیدگیاهان دارویی در کشور، بیان کرد:حدود ٦٢٠٠ هکتار در سبزوار، زمین کشت گیاهان دارویی را دارا هستیم که عمده این محصولات شامل زعفران و زیره سبز است.

حلقه‌ی مفقوده‌ی کشت و توسعه‌ی گیاهان دارویی، فرآوری و صنایع تبدیلی این محصولات است، که با هدایت تولید کنندگان باعث می‌شود علاوه بر اشتغال زایی، سود مناسبی به بهره برداران این بخش برسد.
 
انتهای پیام//ه.ج
 
گزارشگر: هلیا جنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.