سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

صرفه جویی 40 میلیارد تومانی از طرح استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی در کشور / در 4 سال گذشته، 24 هزار تخت بیمارستانی به سیستم درمانی کشور اضافه شده است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی بخشنامه استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی بخشنامه استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 13 مردادماه بود که با حضور ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت  برگزار شد.

 ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در ابتدای برنامه اظهار کرد: هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده و در 25 سال گذشته نیز بخشنامه های متعددی در این خصوص در کشور بوده و در واقع این بخشنامه جدید، یک جمع بندی از بخشنامه های قبلی است.

وی ادامه داد: اصولا تمام وسایل پزشکی، خصوصا ابزار و وسایل جدید قابلیت استفاده مجدد دارند.

حریرچی افزود: در دنیا سازمان های مختلف پزشکی معیار های متفاوتی برای استفاده مجدد از تجهیزات دارند، در کشور ما هم به طور معمول از این وسایل استفاده می شده و متاسفانه در سال های گذشته بخشی از بخشنامه ها در استفاده مجدد از این وسایل محدودیت هایی ایجاد کرده بود که این امر باعث ضرر به اقتصاد کشور و خروج ارز می شد.

وی تصریح کرد: اکنون ارزیابی ما این است که میزان استفاده مجدد ما از تجهیزات پزشکی خیلی کمتر از کشورهای سازنده مثل آمریکا و انگلیس است.

در 4 سال گذشته، 24 هزار تخت بیمارستانی به سیستم درمانی کشور اضافه شده است

حریرچی اظهار کرد: از 1970  دستورالعملی در آمریکا در خصوص استفاد مجدد از وسایلی که یکبار مصرف نامیده می شد، تهیه شذ؛ در کشور ما هم به طور معمول از این وسایل استفاده می شد. در سال های گذشته بخشی از بخشنامه ها در استفاده مجدد از این وسایل محدودیت هایی ایجاد کرده بود که این امر باعث ضرر به اقتصاد کشور و خروج ارز می شود.

وی افزود: بخشنامه اصلی در دی ماه صادر شده و بخشنامه اردیبهشت ماه ارزیابی بخشنامه های قبلی بوده و نمی توان آن را به تحریم ها ارتباط داد .این تصمیم را زمانی گرفتیم که در حال توسعه زیرساخت های پزشکی بودیم، در 4 سال گذشته، 24 هزار تخت بیمارستانی اضافه شده و در 4ماه گذشته نیز 600 تخت اضافه شده است و تا سال آینده نیز 4 هزار تخت اضافه خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ما معتقدیم آن چیزی که منجر به هزینه غیر ضرور می شود، خصوصا اینکه عواید آن به جیب غیر ایرانی برود اسراف است.

حریرچی بیان کرد: استفاده مجدد از تجیزات پزشکی در آمریکا در بیمارستان 200 تخته، سالانه 600 هزار تا یک میلیون دلار صرفه جویی هزینه دارد، همچنین در هزینه حمل زباله نیز صرفه جویی می شود. در ژاپن نیز در 80 تا 90 درصد بیمارستان ها استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی اجرا می شود.

وی ادامه داد: میزان صرفه جویی حاصل از این روش هنوز در کشور ما برآورد نشده، اما صرفه جویی ماهانه 40 میلیارد تومان را می توان برای آن پیش بینی کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: وسایل پزشکی به 3 دسته حیاتی، نیمه حیاتی و غیرحیاتی تقسیم بندی می شوند. بر خلاف تصور عمومی که وسایلی که با خون در اتباط است باید تنها یک بار مصرف شود، اما تجهیزاتی همچون قیچی و پنس وسایل آهنی که با خون بدن ارتباط دارند، قابل استفاده بعد از استریل هستند و قاعده آن به استفاده مجدد است و به ایران هم محدود نمی شود در همه کشورها معمول است.

استفاده مجدد از تجهیزات مشکلی ایجاد نمی کند

وی تاکید کرد:به مردم اطمینان می دهیم که سلامت آنها به خطر نمی افتد، وزارت بهداشت در این موضوع نگران سلامت مردم است، چراکه در صورت عفونت و ایجاد مشکل از این روش هزینه های بیشتری بر کشور تحمیل می شود.

صحت دبیر علمی جامعه جراحان در ادامه برنامه تصریح کرد: استفاده مجدد از تجهیزات مشکلی ایجاد نمی کند، از سال های گذشته به ویژه در دوران جنگ از برخی از این وسایل استفاده مجدد شده و هیچ مشکلی نداشتیم. اکنون از نظر اقتصادی دچار مشکل هستیم و لازم است از منابع ملی استفاده بهینه شود.

وی تصریح کرد: هزینه درمان در کشورهای پیشرفته هم بالا رفته و شرکت های بیمه نیز قادر به تامین هزینه ها نیستند و بعضا از این تجهیزات استفاده مجدد می شود.

قاسمی دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان لوازم پزشکی در ادامه برنامه اظهار کرد: بخشنامه استفاده مجدد از تجیزات پزشکی دسته بندی های متفاوتی داشت که برای ما سوال و ابهاماتی ایجاد می کند. به طور مثال اقلامی مثل پلاستیک ها یا ای اس دی که در جراحی قلب استفاده می شود در هیچ جای دنیا استریل و استفاده مجدد نمی شوند.  یا استفاده مجدد از اقلامی مثل ملحفه و غیره که در طولانی مدت هزینه شست‌وشو و کارگر بیشتری بر بیمارستان تحمیل می کند.

وی اظهار کرد: ما نگرانی هایی در خصوص عدم وجود امکانات لازم برای استریل برخی اقلام در بیمارستان ها داریم، چراکه زیرساخت های استریل در همه بیمارستان ها مناسب نیست؛ همچنین روش استریل برای بهداشتی شدن برخی اقلام مناسب نیست .

خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه یکی از زیرساخت‌های اساسی بیمارستان ها سیستم استریل کردن وسایل مورد نیاز بیماران است، گفت: در بیمارستان امام خمینی(ره) کمیته ای پیرامون استریل کردن وسایل پزشکی تشکیل شده، لذا نظارت ها به صورت مستمر است و مردم نباید نگرانی در این باره داشته باشند.

در همه بیمارستان ها زیرساخت‌های لازم برای استریل کردن وسایل پزشکی وجود دارد

وی با بیان اینکه در همه بیمارستان ها زیرساخت‌های لازم برای استریل کردن وسایل پزشکی وجود دارد، اظهار کرد: هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد لذا کنترل ها به صورت چند لایه است، استریل کردن وسایل مختلف پزشکی به صورت روتين انجام می شود.

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ما با توجه به معیارهای علمی روز دنیا در وسایل یکبار مصرف و چند بار مصرف اصراف داریم افزود: در آمریکا بعد از استریل کردن وسایل پزشکی بازار مجدد وجود دارد، نیت بسیاری از تولیدکنندگان خارجی این است که ما باید مصرف بیشتر داشته باشیم و ارز بیشتری به آنها بدهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیش از آنکه به بخش خصوصی بخواهیم پاسخ بدهیم باید به دولت، وزارت کار و وزارت صنعت پاسخگو باشیم ادامه داد: در آلمان و ژاپن خود بیمارستان ها اقدام به استریل وسایل پزشکی می کنند، اما در آمریکا و استرالیا شرکت هایی هستند که اقدام به استریل وسایل می کنند، در آمریکا قانون وسایل استریل شده با وسایل اورجينال یکی است.

حريرچی با اشاره به اینکه استفاده مجدد از وسایل پزشکی در کشورهای غربی رو به افزایش است، گفت: نباید به هر چیزی مشکوک بود و گفت به شرط اینکه زیرساخت‌ها وجود داشته باشد، این مسئله چیزی نیست که با آن شوخی کرد.

احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه ایران خوشبختانه جزو بیمارستان های شاخص در دنیا از لحاظ رعایت موارد مربوط به استریل وسایل پزشکی است خاطرنشان کرد:
امیدوارم مِن بعد هم با توجه به شاخص های علمی روز دنیا بحث استریل کردن وسایل پزشکی رعایت شود لذا در این صورت است، که نگرانی برای مردم ایجاد نمی شود.

انتهای پیام/

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.