به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، عباس آخوندی شامگاه پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات احداث راهآهن همدان به ملایر با اشاره به اینکه توسعه شبکه ریلی کشور از مهمترین برنامههای مدنظر است، اظهار داشت: باید سهم ریل کشور از حمل و نقل مسافر و بار را به چندین برابر وضع موجود برسانیم.
وی با بیان اینکه در وضعیت موجود، حمل و نقل داخلی ایران 90 درصد متکی به جاده و تنها 10 درصد متکی به ریل است، افزود: در حمل و نقل بار در جادهها برای هر یک تَن کیلومتر 25cc گازوئیل بیشتر مصرف میشود و این میزان رقم بسیار زیادی است.
آخوندی با تأکید بر اینکه بایستی هدفگذاری از حمل و نقل جادهای به سمت ریلی سوق پیدا کند، تصریح کرد: این اقدام بسیار استراتژی و مهم است و این وضع موجود که همچنان بر مبنای جاده است باید به سمت حمل و نقل ریلی تغییر کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید حمل و نقل ریلی با سرمایهگذاری عظیم در این حوزه از 10 به 25 تا 35 درصد برسد، بیان کرد: باید برنامهریزی جدی در حوزه حمل و نقل بین شهری و درون شهری در حوزه ریلی انجام شود.
آخوندی با بیان اینکه هدف از انتقال ایستگاههای راهآهن از خارج شهر به داخل شهر آرامش و رفاه حال مسافران است، عنوان کرد: ایستگاه راهآهن های سنندج، رشت و رشت نیز با شهر فاصله دارند و در حالی که 100 کیلومتر ریل گذاری انجام میشود در فاصله ایستگاه با راهآهن چندان استقبالی از راهآهن صورت نمیگیرد.
وی با تأکید بر اینکه بسیار مهم است که درک درستی از حمل و نقل ریلی داشته باشیم، ابراز کرد: راهآهن همدان به ملایر کارکردهای مختلفی دارد که از جمله آن میتوان به تکمیل کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب اشاره کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اتصال به شبکه بینالمللی از دیگر مزایای احداث راهآهن همدان ملایر است، تأکید کرد: با احداث این مسیر ریلی همدان به راحتی قدرت اتصال به بنادر را به دست میآورد و بین همدان و ملایر نیز حمل و نقل محلی انجام میشود.
آخوندی با بیان اینکه برقی کردن راهآهن همدان در حال پیگیری و این اقدام نیازمند تأمین مالی بینالمللی است، عنوان کرد: قطار همدان به مشهد در هفته سه بار سرویس دهی دارد و قطار رسمی همدان به تهران نیز راهاندازی میشود.
وی با تأکید بر اینکه همزمان با سرمایهگذاری در حوزه زیرساختهای ریلی باید سرمایهگذاری عظیمی در حوزه ناوگان یعنی لوکوموتیو، واگن و غیره انجام شود، اظهار داشت: نیاز داریم که خطوط ریلی که به همدان و کرمانشاه آمده را به خطوط فرعی و کوتاه متصل کنیم تا چشمههای بار یعنی پالایشگاه، پتروشیمی، معادن و غیره از این خطوط استفاده کنند که این امر نیازمند کمک مقامات محلی است.
انتهای پیام/ ب