سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور وزیر نیرو صورت گرفت؛

بزرگ ترین آب شیرین کن شمال کشور در گمیشان به بهره برداری رسید

با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو بزرگ ترین آب شیرین کن شمال کشور در شهرهای بندرترکمن و گمیشان به بهره برداری رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گلستان پیش از ظهر پنجشنبه در حاشیه بهره برداری این پروژه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه آب شیرین کن شهرهای بندرترکمن و گمیشان، بزرگ ترین آب شیرین کن شمال کشور با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی به بهره برداری رسید.

محمدهادی رحمتی با اشاره به این که بهره برداری، نگهداری و مالکیت (Boo) این پروژه ۱۵ ساله است، افزود: این آب شیرین کن با حفر ۱۱ حلقه چاه و ۴.۵ کیلومتر خط انتقال ظرفیت تولید ۱۰ هزار مترمکعب آب در شبانه روز را داراست.

وی اعتبار این پروژه را ۳۲۰ میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: این پروژه آب شرب شبکه شهرهای بندرترکمن و گمیشان و همچنین آبرسانی به روستاهای مجاور را تامین می کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گلستان ادامه داد: استان گلستان از منابع متنوع آبی برخوردار است و رودخانه های بسیاری در آن جریان دارد.

بهره گیری از آب های نامتعارف در گلستان

وی با یادآوری این که گلستان دارای سفره آب مهم آزاد و تحت فشار است، اضافه کرد: در کنار این موهبت ها بخش وسیعی از شمال و شمال غربی استان بیابانی و فاقد منابع مفید آب به ویژه برای شرب است.

رحمتی بیان کرد: بهترین گزینه برای تامین بخشی از نیاز آبی قابل قبول اهالی شمال و شمال غرب استان، آب شیرین کن بود که در سال ۱۳۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: تنوع بخشی به سامانه های تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی و همچنین بهره گیری از آب های متعارف، تامین، جمع آوری، انتقال و ذخیره سازی آب شرب شهرهای بندرترکمن و

گمیشان به میزان هفت هزار و ۶۰۰ متر مکعب و یک هزار و ۹۰۰ مترمکعب در شبانه روز به روستاهای اطراف از اهداف اجرای این طرح بوده است.

عملیات اجرایی آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های مرزی گلستان آغاز شد

 پیش از ظهر پنجشنبه، با حضور وزیر نیرو عملیات اجرایی طرح آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های نوار مرزی گلستان آغاز شد.

علی نظری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان در این مراسم اظهار کرد: پروژه آبرسانی، جمعیتی بالغ بر ۵۵۶ هزار نفر در چهار شهر در شرق استان و ۱۳۰ روستای مرزی فاقد شبکه تأمین آب شرب را تحت پوشش قرار می‌دهد و نیاز آبی متوسط روزانه هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه را تأمین می‌کند.

وی از مهم‌ترین اهداف طرح آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های نوار مرزی استان گلستان تأمین نیاز آبی شهر‌های گنبد، مینودشت، مراه تپه، گالیکش و حدود ۱۳۰ روستای واقع در نوار مرزی استان گلستان تا ۱۴۱۵ عنوان کرد.

نظری اجزای این طرح را حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه عمیق، اجرای ۵۶۰ کیلومتر لوله جمع آوری و انتقال آب، احداث مخازن ذخیره بتنی به حجم ۷۵ هزار و ۵۰۰ متر مکعب، احداث یک واحد تصفیه خانه به ظرفیت هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، احداث ۱۱ ایستگاه پمپاژ و انتقال ۲۵ میلیون مترمکعب آب از سد نرماب برای جمعیت نقاط مرزی بیان کرد.


بیشتر بخوانید:عملیات اجرایی فاز دوم طرح زهکشی اراضی اولویت دار گلستان آغاز شد


وی گفت: مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی مینودشت که امروز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود بخشی از طرح آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های نوار مرزی است و با پیگیری‌های به عمل آمده مقدمات عملیات اجرایی تصفیه خانه پایاب سد با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی به روش bot با برآورد ۶۰۰ میلیارد ریال و هم اجرای اولویت‌های اول و دوم و سوم با برآورد ۹۰۰ میلیارد ریال با استفاده از تسهیلات بخش خصوصی داخلی به روش ماده ۵۶ قانون الحاق در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.