سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانایی فر خبر داد:

ایران آماده توسعه روابط اقتصادی با کشور عراق است

مشاور معاون ریاست جمهوری و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: یکی از اهداف ما ارتقای سطح روابط اقتصادی با عراق است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛دانایی فر،مشاور معاون ریاست جمهوری و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه در سفر یک روزه خود به شهرستان سردشت پس از بازدید از مرز کیله گفت: هدف ما در این سفر آگاهی از نحوه فعالیت بازارچه مرزی کیله و بررسی مسائل و مشکلات موجود در مبادلات اقتصادی استان آذربایجان غربی با اقلیم کردستان عراق است.

وی مزایایی که ایران برای توسعه روابط اقتصادی با عراق دارد رابرشمرد و گفت:۱۸۰۰کیلومتر مرز مشترک با عراق، ۱۸ گذرگاه و فاصله بسیار کم مرز‌های ایران با شهر‌های عمقی عراق از مزایایی است که کشور ما در ارتباط با عراق از آن برخوردار است

دانایی فر از وجوه مشترک فرهنگی ایران با عراق به عنوان یک امتیاز ویژه یاد کرد که سایر کشور‌های همسایه عراق از آن بی بهره اند.

مشاور معاون ریاست جمهوری و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه ثروت فراوان و سرمایه نقدی کشور عراق را از دیگر مزایایی آن برشمرد و‌گفت: در مراودات تجاری با عراق با کشوری ثروتمند روبرو هستیم که سلایق و ذائقه آن‌ها با ما سازگار است و تولیدات وکالای ایرانی را با اطمینان خاطر می‌پسندند.

وی تصریح کرد: سالانه بطور خالص ۲۵ درصد صادرات غیر نفتی به کشور عراق داریم، اما چون ظرفیت اقتصادی ما برای صادرات بسیار بیشتر از این است این مقدار متناسب با استحقاق و ظرفیت ما نیست.

دانایی فر همچنین به آمار صادرات اشاره کرد و گفت: در چهار ماهه اول سالجاری صادرات ما به عراق ۲۲ درصد افزایش یافته است و میزان صادرات از مرز کیله سردشت نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۲۱ درصد رشد داشته است.

مشاور معاون ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم شهرستان سردشت استحقاق آن را دارند که سطح رفاه عمومی آن‌ها بالا رفته و‌بیکاری در این شهرستان ریشه کن شود، افزود: در صورتی که مردم سردست تمایل به فعالیت اقتصادی در کشور عراق باشند ما برای حمایت از آن‌ها اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی بیان داشت: با اقداماتی که انجام می‌گیرد موضوع بازارچه ها، بحث‌کولبری و‌کارت‌های مرزی در منطقه ساماندهی میشود و اطمینان داد که افزایش صادرات از مرز کیله، وضعیت بازارچه و پیله وران در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

 

انتهای پیام/م

 

سفر مشاور،معاون اول رئیس جمهور به سردشت

برچسب ها: گمرک ، اخبار اقتصادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.