شریعتی نیاسر اظهار کرد: ما در برنامه ششم اهمیت علوم پایه را به صورت ویژه مورد توجه قرار داده و برای آن ردیف خاصی مشخص کرده ایم.
از امسال دانشگاه هایی که متقاضی رشته های علوم پایه و مهندسی باشند، پیوست شغلی برای آنها ایجاد خواهد شد
وی بیان کرد: در حوزه هایی غیر از علوم پزشکی بحث پیوست شغلی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و از امسال نیز دانشگاه هایی که متقاضی رشته های علوم پایه و مهندسی باشند، پیوست شغلی برای آنها ایجاد خواهد شد، به این معنا که فارغ التحصیلان یا به طور قطعی ضمانت شغلی خواهند داشت و یا دانشگاه گزارش توجیهی خواهد داشت که نیاز بازار را تامین کند.
شکوهی در ادامه افزود: اکنون آزمون های مختلفی برای دانش آموزان توسط آموزش و پرورش برگزار میشود و امسال نیز ۳ میلیون دانش آموز در دوران متوسطه دارای پرونده الکترونیکی مشاوره ای شدند که منبع ارزشمندی از استعدادها و خصوصیات دانش آموزان است.
وی افزود: سومین سال متوالی است که مشاوره به صورت اختصاصی به دانش آموزان ارائه می شود، به این نحو که آنها ۴۵ دقیقه مشاوره اختصاصی ۴ جلسه گروهی را خواهند گذراند. شورای عالی آموزش و پرورش این وزارتخانه را موظف کرده که روند هدایت تحصیلی به شکلی پیش برود که حدود ۴۸ درصد دانش آموزات در حوزه فنی حرفه ای و کاردانش و ۵۲ در صد در شاخه نظری توزیع شوند.
وی افزود: از آنجایی که پزشکی شان و منزلت و درآمد بالایی داشته و شاخه فرهنگیان نیز امنیت شغلی را تامین می کند، خانواده ها در نهایت علاقه دارند تا فرزندانشان در این شاخه ها تحصیل کنند.
شریعتی نياسر معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه امسال آموزش عالی برای جبران عدم هدایت درست تحصیلی دانشآموزان زمینه هایی را فراهم کرده است تا دانش آموزان تجربی به سایر حوزهها بتوانند هدایت شوند گفت: ۹۰ درصد پذیرفته شدگان بر اساس سابقه تحصیلی هستند، اما بیش از یک میلیون نفر پشت کنکوری داریم.
طرح حذف کنکور را دنبال میکنیم
وی با اشاره به اینکه باید آموزش عالی متمرکز داشته باشیم اظهار کرد : مدیریت یکپارچه در نظام عالی مزایای بسیاری دارد ،يکی از مولفههای مهم دانشگاه های معتبر دنیا جامعیت بودن است.
شریعتی نياسر با بیان اینکه طرح حذف کنکور را دنبال میکنیم، لذا اولین مسئله در این رابطه همکاری و هماهنگی آموزش و پرورش با نظام آموزش عالی است، در غیر این صورت کنکور حذف نخواهد شد خاطرنشان کرد: باید شناخت درستی از رشتهها داشته باشیم و ماهیت رشته ها را بدانیم ، در حوزه های غیرپزشکی کسی که فرق زمین شناسی و مهندسی عمران را نمیداند حتما انتخاب نادرستی ممکن است انجام دهد و در نهایت به شکست کشانده می شود.
وی با اشاره به بحث هدایت تحصیلی افزود : تبعات بیانگیزگی و اشتباه در انتخاب رشته، دانش آموزان را به مرحله دیگری می کشاند، نظام هدایت آموزش و پرورش باید حرکت جهشی انجام دهد با حرکتهای ملایم نمیتوان به نتیجه رسید.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه قرار بود تا سال 97 ، 85 درصد پذیرفته شدگان کنکور براساس سابقه تحصیلی باشند ادامه داد: کسانی که عملا بدون کنکور پذیرفته می شوند باید از چرخه ورود به کنکور خارج شوند، امیدوارم تا سال آینده بتوانیم فاز اول را عملیاتی کنیم ، در فاز دوم باید برای ۱۰ درصدی که برای رشته های پر متقاضی هستند هماهنگی جدی را میان آموزش عالی و آموزش و پرورش شاهد باشیم .
شریعتی نياسر ادامه داد: آموزش و پرورش باید سازوکار لازم را به گونهای فراهم کند تا دانش آموزانی که می خواهند برای رشته های پرمتقاضی اقدام کند کارنامه یکپارچهای در سطح کشور داشته باشند تا ملاک عمل باشد تا بدون کنکور بتوانند به دانشگاه راه پیدا کنند و دانشگاهها باید مطمئن باشند که دانشجویان با یک هدایت تحصیلی درستی ورود پیدا کرده اند.
حريرچی با اشاره به اینکه طبق اعتبارسنجی بین الملل 700 دانشگاه معتبر بینالمللی داریم افزود: در شاخص های توسعه انسانی شاخص های بهداشت و درمان در رأس قرار دارد، ادغام آموزش در بهداشت و درمان بر اساس نیاز صورت می گیرد ، بیست شغل از سی شغل پر رشد در آمریکا در حوزه سلامت است.
وی با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ پزشکی و غیرپزشکی از هم جدا شدند به طوری که ۱۶ دانشگاه در حوزه پزشکی فعال بود افزود : جمعیت دانشجویی در حوزه پزشکی تقریباً نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر است، در حالی که در حوزه های غیرپزشکی بالغ بر ۴ میلیون نفر جمعیت دانشجویی داریم و در حوزه غیرپزشکی بالغ بر ۸۰ هزار نفر و در حوزه پزشکی ۲۲ هزار نفر هیات علمی داریم .
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ ایجاب می کرد که جدایی میان حوزه پزشکی و غیرپزشکی صورت بگیرد گفت: امروز بعد از گذشت سالیان سال اگر بخواهیم با دنیا مقایسه داشته باشیم یکی از مولفههای مهم دانشگاه های برتر دنیا جامعیت آن ها است و این درحالی است که تمام نیروهای ما پخش هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: روزی روزگاری در آینده نه چندان دور باید ادغام صورت بگیرد و نظام یکپارچه آموزش عالی باید مجدد به وجود آید، پراکندگی آنها صرفاً برای ۲۰۰ هزار نفر دانشجو و ۲۲ هزار نفر هیئت علمی کفایت نمی کند که یک وزارتخانه بزرگ دیگری را که ماموریت های دیگری در حوزه سلامت، بهداشت و درمان دارند را درگیر کنیم.
شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت : حدود ۴۸ درصد از دانشآموزان در فنی حرفه ای و کاردانش و ۵۲ درصد در شاخه های نظری توزیع شده اند، خانوادهها میدانند که پزشکی هم شأن و هم منزلت اجتماعی و هم درآمد خوبی دارد به طوری که آینده شغلی فرزندانشان تضمین می شود .
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه های غیرمعتبر خارجی تحصیل می کنند ادامه داد: در یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی در یک ساختمان 2 هزار متری، 800 دانشجوی دندانپزشکی ایرانی در حال تحصیل هستند، در یکی از کشورهای همسایه در سال جاری 550 نفر در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شدند.
ترک تحصیل در فرهنگ ما خیلی زیاد نیست
حريرچی با اشاره به اینکه پزشکی رشته سختی است به طوری که هفت سال طول دوره تحصیلی دارد گفت: باید همزادپنداری با مریض صورت بگیرد.
وی اظهار کرد: خوشبختانه ترک تحصیل در فرهنگ ما خیلی زیاد نیست، ۱۵ هزار پزشک فارغ التحصیل که برای هر یک نفرشان ده ها میلیون و یا چند صد میلیون هزینه شده تا پزشک شوند اما آنها بعد از اینکه پزشک می شوند و شماره نظام پزشکی دریافت می کنند ولی یک بار هم به سازمان نظام پزشکی و یا وزارت بهداشت مراجعه نمی کنند، به طوری که تعدادی در خارج به سر می برند و یک تعداد هم ممکن است در شغل های دیگر باشند.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 2.75 صدم درصد مشاغل مرتبط با حوزه سلامت است افزود : در سال پایه 94, 88 هزار شغل در بخش سلامت داشتیم.
حريرچی بیان کرد: ۴۸ درصد در رشته تجربی دانش آموز و ۶۴ درصد در کنکور شرکت کننده داریم، بچه های درس خوان محکوم هستند تا در رشته پزشکی قبول شوند تا برای اینکه بگویند درسشان را خوانده اند.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: مردم با هزینههای ارزی هنگفت بچه هایشان را به خارج از کشور میفرستند و اکثر این افراد در دانشگاه های غیر معتبر درس می خوانند این در حالی است که ما ۷۰۰ دانشگاه معتبر بین المللی را به رسمیت می شناسیم و آنها را با دانشگاه های خودمان مورد سنجش قرار می دهیم.
علی اسفندیار استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره بی انگیزگی دانش آموزان برای ورود به رشته های علوم پایه گفت: در مقطعی تعداد متقاضیان رشته های تجربی و ریاضی یکسان بود اما اکنون فقط یک چهارم دانش آموزان، متقاضی رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه هستند.
وی ادامه داد: آینده شغلی یکی از علل این موضوع است ، دلالان کنکور، مدرسه و خانواده در شکل گیری ذهنیت دانش آموزان در این باره موثر است و تحت فشار آن ها رشته های تجربی و پول سازتر را انتخاب می کنند.
اسفندیار افزود : آموزش و پرورش ، آموزش عالی و جامعه و نیاز شغلی باید هماهنگ باشند تا این مشکل برطرف شود .