سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت آبشخور در زیستگاه خرس قهوه ای پاسارگاد

کارشناس مسئول امور حیات وحش محیط زیست فارس از ساخت آبشخور و تامین غذا در زیستگاه خرس قهوه ای منطقه کوه خرسی پاسارگاد خبر داد.

حسین شعبانی کارشناس مسئول امور حیات وحش محیط زیست فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: با توجه به ادامه خشکسالی و در نتیجه آن کمبود مواد غذایی در زیستگاه خرس قهوه‌ای منطقه کوه خرسی و هجوم شبانه این گونه به باغات امامزاده اسماعیل اقلید و قوام آباد و دشت بال سعادت شهر و پاسارگاد در مسیر صعب العبور و با تلاش و کوشش فراوان تعدای آبشخور ایجاد شد.

وی افزود: بر اساس دستور مدیر کل نسبت به مکان سنجی و جا نمایی چند آبشخور در دامنه کوه خرسی مشرف با باغات اطراف اقدام و از روز سه شنبه از پنج صبح تا غروب نسبت به احداث چند آبشخور و انتقال آب به آن‌ها اقدام شد.

شعبانی ادامه داد: در این عملیات سخت باید یک تن ماسه و سیمان و آب به میزان ۵۰۰ متر مسافت صعب العبور حمل شود که با تلاش روسای ادارات محیط زیست شهرستان‌های اقلید و پاسارگاد وکوله بری محیط بانان و علاقمندان به محیط زیست انجام شد تا در محل عبور خرس قهوه‌ای آبشخور ساخته شود.

وی تاکید کرد: با استراتژی‌های مدیریتی دکتر محمودی و به دستور ایشان به جهت جلوگیری از هجوم خرس قهوه‌ای به باغات و مزارع مردم قوام آباد اقدامات دامنه داری انجام شده و پس از ایجاد آبشخور‌های متعدد نسبت به خرید میوه و خوراک خرس‌ها و توزیع آن در منطقه اقدام خواهد شد.

شعبانی به وجود رد پا و سرگین خرس قهوه‌ای اشاره کرد که نشان از عبور شبانگاهی آن‌ها از این مسیر است.

وی بیان کرد: به این صورت آب و غذای آن‌ها تامین شده است و مضافا با توجه به شب زی بودن این گونه عملیات و برنامه تهیه عکس از آن‌ها با دوربین‌های دیجیتال تله‌ای در دست اقدام می‌باشد که به منظور تحقیق و پژوهش انتشار خواهد یافت.

کارشناس مسئول اداره امور حیات وحش همچنین از همکاری دهیاران فهیم و دلسوز روستای امامزاده جناب مولایی و مردم فهیم قوام آباد سعادت شهر به جهت همکاری در این امر تقدیر کرد.

منطقه خرسی پاسارگاد بهترین زیستگاه برای گونه نادر خرس قهوه‌ای است.

شهرستان پاسارگاد در ۱۳۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد .
انتهای پیام/ر

احداث آبشخور و تامین غذا در زیستگاه خرس قهوای پاسارگاد

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.