سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتشار طرح ساخت اسلحه‌های سه‌بعدی در آمریکا ممنوع شد

یک قاضی فدرال آمریکا انتشار طرح‌های ساخت اسلحه‌های چاپی سه‌بعدی را در اینترنت به صورت موقت ممنوع اعلام کرد.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از نشریه هیل، «رابرت لاسنیک»، یک قاضی فدرال آمریکایی روز گذشته (سه شنبه) به صورت موقت انتشار طرح اسلحه‌های سه بعدی چاپی را در اینترنت ممنوع اعلام کرد.

وی این اقدام را پس از آن انجام داد که دادستان های کل چندین ایالت آمریکا اعلام کردند که قصد دارند از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دلیل مسدود نکردن دسترسی مجرمان و تروریست‌ها به طراح‌های ساخت این اسلحه‌های چاپی شکایت کنند.

در واقع شکایت این افراد مربوط به یک شرکت حامی اسلحه به نام «دیفنس دیستریبیوتد» است که از سال 2013 طراحی های اسلحه های سه بعدی را در اینترنت منتشر می کرد. وزارت امور خارجه آمریکا در آن سال به این شرکت دستور داد که این طراحی ها را از سطح اینترنت حذف کند. این در حالی است که این شرکت به همراه یک سازمان حامی اسلحه دیگر شکایتی را علیه «اداره نظارت بر کنترل تجارت دفاعی» وزارت امور خارجه تنظیم کردند. اما دیوان عالی کشور این پرونده را رد شده اعلام کرد.

به تازگی وزارت دادگستری آمریکا با این دو سازمان به توافق رسیده است که دوباره به آنها اجازه انتشار طرح اسلحه های سه بعدی را بدهد. شرکت دیفنس دیستریبیوتد اعلام کرده بود که این طراحی ها قرار است از اول اوت (امروز) منتشر شود. این در حالی است که به نظر می رسد با اعلام ممنوعیت این اقدام از سوی یک قاضی آمریکا، این کار موقتا به تعلیق افتاده است.

بر اساس گزارش بی بی سی، تاکنون هزاران نفر از مردم طراحی این اسلحه های سه بعدی چاپی را دانلود کرده اند. پیش از این طرح 9 مدل اسلحه در اینترنت برای دانلود قرار گرفته بود.

«هوگان گیدلی»، سخنگوی کاخ سفید هم روز گذشته تلاش کرد که موضع ترامپ را درباره این اسلحه های سه بعدی پنهان کند؛ اما در عین حال اعلام کرد که داشتن هر نوع اسلحه پلاستیکی شامل اسلحه های چاپی سه بعدی غیرقانونی محسوب می شود. بنابر اعلام سخنگوی کاخ سفید، دولت ترامپ همچنان همه گزینه های پیش رو را برای محافظت از مردم آمریکا بررسی خواهد کرد که در عین حال از متمم های اول و دوم قانون اساسی آمریکا نیز حمایت کند.

ترامپ روز گذشته در حساب توییتر خود نوشت که به این مسئله رسیدگی خواهد کرد؛ اما طراحی اسلحه های سه بعدی مسئله حساسی نیستند.


انتهای پیام/

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.