وی با اشاره به حمایت جدی وزارت راه و شهرسازی از بحث تولیدات داخلی به ویژه ریل گفت: ما پروندهای را که 20 سال معطل مانده بود در سال 92 به نتیجه رساندیم، که براساس توافق سال 93 میان وزارت راه و شرکت ذوب آهن اصفهان حق تولید ریل را به این شرکت واگذار کردیم.
آخوندی ادامه داد: ما 40 هزار تن ریل به ذوبآهن اصفهان سفارش دادیم که تا سال 96 آنها موفق به تولید نشدهاند و بعد در سال 96 اولین محموله 500 تنی را به ما ارائه کردند و اخیرا هم اعلام کردند که 1000 تن ریل آماده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 3000 کیلومتر طی 4 سال اخیر در کشور ریلگذاری شده است، بیان کرد: 360 هزار تن ریل در 4 سال گذشته در کشور ریلگذاری شد که این موضوع اثر مثبتی بر تولید ملی داشته است.
وی تأکید کرد: در سال 91 کل بار حمل شده توسط ریل 32 کیلومتر بوده است که این رقم در سال 96 به بیش از 30 میلیارد کیلومتر یعنی 10 میلیارد لیتر کاهش گازوئیل در کشور رسید.
آخوندی تصریح کرد: در حوزه جابجایی مسافر هم در سال گذشته، 13.5 میلیارد کیلومتر جابجایی داشتیم که امسال بیش از 12 درصد آن هم در این شرایط سخت رشد داشته است.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه سوال مهم آن است که چه میزان از ریل مورد نیاز ما را تولید داخل میتواند تأمین کند، اظهار کرد: بنده شخصا از ذوبآهن اصفهان خواستم تا ریل تولید کرده و با حتی تولیدات 4 سال آینده آنها را میخریم، اما این شرکت نهایتا در اردیبهشتماه سال 96 قبول کرد تا به ما ریل تحویل دهد.
وی افزود: قرار بود طی 4 ماه ذوبآهن 40 هزار تن به ما ریل تحویل دهد که تا امروز تنها ما 500 ریل دریافت کردهایم.
آخوندی گفت: همچنین حدود 1500 واگن باری قرارداد بستهایم که از این مقدار واگنسازهای داخلی ما 900 واگن به ما تحویل دادهاند، همچنین 4100 واگن دیگر از محل اعتبار خط روسیه قرارداد بستهایم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: واگنسازی پارس در حال تعطیلی بود که به دلیل قراردادی که با آنها بستیم، دوباره فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین با شرکت مپنا با 150 دستگاه لوکوموتیو قرارداد بستهایم.
وی خاطرنشان کرد: ما با تمام وجود تلاش کردیم تا از تولیدات داخلی حمایت کنیم.
انتهای پیام/