سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

اجرای اصل 44 قانون اساسی، پازل گمشده‌ حل مشکلات خبرنگاران

حرفه‌ خبرنگاری در کشور ما در کنار شیرینی‌ها،با مسائل و مشکلاتی مانند نبود امنیت شغلی،بیمه وآینده کاری روبه رواست که با اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی،70 تا 80 درصد مشکلات حوزه‌ی مطبوعات برطرف می‌شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،با ورق زدن تقویم شمسی،یکی یکی ماه های سال را پشت سر می گذاریم ،ماه‌ها و روزهایی که هر کدامشان یاد‌آور خاطره‌های تلخ و شیرین ویا حماسه‌هایی به یاد ماندنی اند.

اما من می خواهم از اتفاقی که روزهای گرم تابستان‌ مان را داغدار کرد و این روز برای اهالی خبر ماندگار شد بنویسم.

 17 مرداد سال 1377 محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مستقر در مزار شریف افغانستان، به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروه طالبان به شهادت رسیدند،تا مدتها از سرنوشت این ۹ نفر گزارشی منتشر نشد، تا این که اجساد آنان در یک گور جمعی در خرابه‌های پشت کنسولگری به دست آمد،پیکر آنان ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ به تهران منتقل شد و به خاک سپرده شد.

با اینکه20 سال از این حادثه می‌گذرد،این روز در تاریخ کشور جاودانه شد و به همین مناسبت شورای فرهنگ عمومی آن را "روز خبرنگار" نامید.

خبرنگاری و روزنامه نگاری حرفه ای مانند سایر رشته‌هاست که باید با علاقه انتخاب شود؛ خبرنگار با کاوشگری و ذهن فعال و سیال خود به انتخاب سوژه می پردازد؛ سوژه ای که از دل جامعه باشد.

خبرنگار باید چشم و گوش مردم باشد و درد جامعه را به مسئولان برساند وتا حل شدن مشکل دست از تلاش برنمی دارد و بازتاب آن را صحیح و دقیق به مردم جامعه منعکس می‌کند.

از طرفی خبرنگار امین آبروی مسئولان است و باید راز دار باشد که این به معنای عدم شفافیت و پنهان کاری از مردم نیست.

خبرنگار باید بدون جهت‌گیری‌های سیاسی و حزب‌گرایی به تحلیل وتفسیر اخبار بپردازد وجز به مصلحت مردم و کشورش درگیر مسائل دیگر نشود.

شهید خزایی خبرنگاری جان بر کف که خبرنگاری با نوشیدن جام شهادت معامله کرد

کار خبرنگاری وقت و زمان نمی شناسد و باید آمادگی رویارویی با هر شرایطی را داشته باشد که متناسب با هدفش، سختی‌ها و چالش‌هایی را شامل می‌شود؛ از تهیه گزارش در شرایط آب و هوایی سرد کوهستان تا قلب کویر،از جشن و شادی مردم تا میدان جنگ  در غربت، هر کدام مرد راه می خواهد، به خصوص که در مناطقی مانند شهرهای جنگ‌زده،شرایط امنیتی قابل پیش‌بینی نیست اما باز هم می بینیم که خبرنگارانی جان برکف ،سختی ‌های این حرفه را  با نوشیدن جام شهادت معامله می کنند که نمونه‌ی بارز آن شهید محسن خزایی،خبرنگار شبکه خبر در سوریه را به یاد دارم که به همراه گروه خبری به منظور پیگیری آخرین اخبار میدان نبرد در منطقه منیان در غرب شهر حلب حضور داشت و در اثر اصابت ترکش ناشی از انفجار خمپاره به ناحیه سر  در 22 آبان 95به شهادت رسید.

این ویژگی‌ها می طلبد که فرد نه تنها از روی علاقه که با آگاهی به سراغ این حرفه برود؛ در سال ۱۹۷۸ از سوى سازمان يونسکو (سازمان آموزشي، علمى و فرهنگى ملل متحد)، اعلاميه‌اى راجع به نقش رسانه‌هاى جمعى در تقويت صلح جهانى و تفاهم بين‌المللى به تصويب رسيد ؛ در اين اعلاميه ، لزوم تربيت اخلاقى و اجتماعى روزنامه‌نگاران ارائه شد.

در اين مجموعه، آزادى مبادله اخبار و اطلاعات، يک حق اساسى تلقى شده و دستورالعمل‌هاى اخلاقى براى کليه کسانى که در جمع‌آورى و کسب و نشر و تفسير اخبار و اطلاعات شرکت دارند، وضع شده است.

در اين اعلاميه، ضمن تأکيد بر منشور جهانى ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد، تصريح شده است که براساس اين قوانين، خبرنگاران مطبوعات بايد منتهاى درجه، کوشش کنند تا اخبار و اطلاعاتى که در اختيار عموم مى‌گذارند صحیح دقیق و معتبر باشد ،خبرنگاران و سر دبیران باید در صحت اخباری که به دست می‌آورند،تحقیق و تعمق کنند.

اهمیت حرفه خبرنگاری که با ترویج فرهنگ،تغییر اندیشه‌ها و افکار و اصلاح و دگرگونی اجتماعی و تولید همراه است بر کسی پوشیده نیست و در چند سال اخیر این تغییر نگرش در جامعه نسبت به اهالی خبر به یاری آن‌ها شتافته تا آنجا که این شغل به عنوان دومین شغل در بین مشاغل سخت قرار گرفته است اما آن چنان که احتمال می رود نتوانسته حاشیه امنی از لحاظ اقتصادی برای صاحبان این شغل ایجاد کند.به علاوه نداشتن امنیت جانی را نیز باید به آن افزود که حادثه سقوط هواپیمای c-130 و شهادت تعداد قابل‌توجهی از خبرنگاران، مهر تاییدی بر این ادعا است.

برای اینکه از سختی‌ها ودیگر مسائل این حرفه مطلع شوید به سراغ منصور گلناری،یکی از پرسابقه‌ترین خبرنگاران استان اصفهان رفتیم. وی به نوعی موسس اولین خانه مطبوعات و خبرنگاران در ایران بوده و با سابقه‌  مدیریت در این مجموعه درد‌آشنا به مسائل و مشکلات خبرنگاران است.

وی با اشاره به اینکه سختی‌های خبرنگاری در دو بخش قابل بررسی است،اظهار کرد:در سطح دنیا یک سطح از سختی وجود دارد و هر زمان و در هر مکانی حادثه‌ای رخ دهد،خبرنگار باید حضور داشته باشد وتحلیل و تفسیر جامعی از اخبار ارائه کند.

سختی دیگر مربوط به چالش‌هایی است که خبرنگاران در کشور با آن روبه رو هستند که مربوط به نبود امنیت شغلی،آیین‌نامه‌  شغلی صحیح در بحث رتبه بندی و ارتقای جایگاه شغلی وبیمه است.

گلناری با بیان اینکه خانه‌  مطبوعات اولین تشکل مطبوعاتی در ایران است،عنوان کرد: هدف اصلی ما بهبود شرایط کاری این حرفه است که با پیگیری‌های فراوان،سختی کار به این حرفه در دوره‌ی چهارم مجلس شورای اسلامی به صورت قانونی مصوب شد؛علاوه برآن با مراودات و مذاکرات با مسئولان بیمه تامین اجتماعی،ساختاری برای آن ایجاد شد که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله است.

مشکل خبرنگاران قانون نیست بلکه کم وکاستی‌ها ناشی از اجرای قانون و مجریان آن است

مدیر سابق  خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،با اشاره به تفکر جزیره‌ای و سلیقه‌ای در مدیران ابراز کرد: مشکل امروز کشور وجود قانون نیست بلکه کم وکاستی‌ها ناشی از اجرای قانون و مجریان آن است.

وی با بیان اینکه در صورت اجرایی شدن اصل 44 در حوزه مطبوعات ، 70 تا 80 درصد مشکلات این حرفه برطرف می‌شود، بیان کرد:تنظیم نظام نامه مالیاتی،آیین‌نامه‌های شغلی وشرایط استخدام باید به مدیران مطبوعات واگذار شود تا این قانون تحقق پیدا کند.

گلناری ادامه داد:  امیدواریم با هم‌دلی و همکاری،روحیه‌ی مطالبه‌گری در خبرنگاران هم در حل مسائل خود و هم در حل مشکلات جامعه ایجاد شود.

در نهایت این نتیجه بر‌می‌آید که خبرنگاران در حقیقت رسالت دارند تا بازتاب‌کننده‌  مسائل و مشکلات زیر پوست جامعه و روشنی‌بخش حقیقت به مخاطبان خود باشند؛اما در حاشیه‌ی این شغل،خبرنگاران با مشکلات معیشتی و نبود بیمه به عنوان پشتوانه‌ی مهم در زندگی روبه رو هستند که گره‌ی این مشکلات تنها به دست مسئولان باز نمی‌شود و نیاز به تغییرات ساختاری است.

از یک سو جای خالی این تغییر نگرش در شیوه‌ی ورود خبرنگاران به این حرفه و کسب آموزش احساس می‌شود که لازم است زمینه‌هایی چون سواد رسانه‌ای،پرداخت صحیح به خبر همراه با منابع معتبر،دقیق و به دور از هیاهوی رسانه‌ای و دروغ‌پردازی مورد توجه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران قرار گیرد.

از سوی دیگر این تغییر نگرش در مدیران و مسئولان رسانه‌ای با ایجاد امنیت و تضمین شغلی باید ایجاد شود و  امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک شاهد رفع موانع وپویایی وتکاپوی افزون‌تر در این قشر جامعه باشیم.

از آنچه گفتیم این نتیجه برداشت می‌شود که خبرنگاران رسالت بزرگی بر دوش دارند و آن تاباندن نور حقیقت به دل تاریک جامعه است.

البته افراد علاقه‌مند به حوزه‌ی خبرنگاری باید آموزش‌های لازم را از راه مراکز آموزش عالی به صورت حرفه‌ای دنبال کنند، در این میان حمایت دولت‌مردان برکسی پوشیده نیست ،از طرفی جذب خبرنگاران وروزنامه‌نگاران به خبرگزاری‌ها  ودفاتر روزنامه‌ها نیازمند تغییر نگرش است؛ نگرشی که هم در قشر خبرنگار و هم مدیران رسانه‌ها ایجاد شود تا منجر به افزایش منزلت این حرفه شود.

از سوی دیگر مسئولان نیز باید با تدبیر مضاعف مشکلات صنفی و معیشتی این قشر از جامعه را برطرف کنند و نباید در حد طرح و یا شعار این موضوع باقی بماند؛ خبرنگاران همواره در افتتاح و بهره برداری از طرح‌ها و همچنین در زمان حوادث غیر مترقبه (همانند حادثه پلاسکو و زلزله کرمانشاه،بم  و رودبار) با نگاهی واقع‌بینانه به پوشش رخداد‌ها می پردازند،طبیعی است که در این راه توجه بیشتر مسئولان را می طلبد.

گزارش از نعیمه حکمت پور

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.