سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقتدایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اعضای گروه بریکس عزم جدی برای جلوگیری از نفوذ آمریکا دارند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: کشورهای حامی سیستم تجارت شفاف عزم جدی برای جلوگیری  از اعمال نفوذ بیش از حد آمریکا در صحنه مالی و پولی بین المللی دارند.

عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به نشست اخیر سران کشورهای عضو گروه بریکس درخصوص مقابله با جنگ تجاری ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: این نشست نشان دهنده شکل‌گیری یک مجموعه از جریان های اقتصادی، تجاری، پولی و مالی در سطح جهان است که موجب تضعیف دلار در مناسبات بین‌المللی می‌شود.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: اکنون کشورهای حامی سیستم تجارت شفاف و چندجانبه عزم جدی تری برای جلوگیری از اقدامات یکجانبه و اعمال نفوذ بیش از حد ایالات متحده آمریکا در صحنه مالی و پولی بین المللی دارند.

وی گفت: کشورهایی که تحت عنوان اعضای بریکس از آنها نام برده می شود به عنوان پیشگامان این جریان برای مقابله با اقدامات یک جانبه گرای آمریکا محسوب می شوند.

مقتدایی با اشاره به کشورهای روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی به عنوان اعضای تشکیل دهنده بریکس تصریح کرد: براساس برخی آمارهای موجود این کشورها بین 28 تا 30 درصد قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارند. از این رو به نظر می رسد قدرت اقتصادی نوظهور آنها با رشد شتابان و فراگیر خود می تواند به مقابله با قدرت اقتصادی ایالات متحده آمریکا بپردازد.

 کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا نیز در اقدامی متقابل تلاش می‌کند که سازوکار سازمان تجارت جهانی را به نفع خود تغییر دهد و یا اینکه سیاست‌ها و روندهای این سازمان را تضعیف کند, افزود: آمریکا سعی دارد تا از تضعیف خود در نظام بین المللی جلوگیری کند.

مقتدایی با اشاره به اینکه می توان به اینگونه اقدامات جهت مقابله با اعمال یکجانبه ایالات متحده آمریکا خوش بین بود؛  اظهار کرد: این نشست نشان داد که در نظام بین الملل تنها ایران نیست که با آمریکا در ابعاد تجاری و مالی مشکل دارد بلکه دیگر کشورها نیز با سیاست های اقتصادی و تجاری ترامپ مخالف هستند.

 کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه این نشست فرصتی مناسب در اختیار ایران جهت مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا و تامین منافع کشور قرار می دهد, افزود: راهکار مقابله با تحریم‌های آمریکا اتکا به قابلیت ها و توانمندی‌های داخلی است.

مقتدایی با تاکید بر اینکه فشارهای آمریکا بر ایران همیشه منجر به پیشرفت و استقلال بیشتر کشور شده است تصریح کرد: امروز به دلیل اینکه بورس ایران وابسته به اقتصاد جهانی نیست؛ برخلاف کشورهای عربی، آسیای جنوب شرقی و حتی اروپایی تحت تاثیر تحولات اقتصاد جهانی قرار نمی‌گیرد.  

وی گفت:  همکاری کشورهای عضو بریکس در زمینه انرژی، آب، کشاورزی و ... می تواند زمینه‌هایی ایجاد کند که  ایران با استفاده از آنها و تقویت مناسبات خود با اعضای بریکس فشارهای آمریکا را خنثی کند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترامپ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.