سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به سوی خودکفایی در جهت خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار

از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از صد خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) مهاباد به خودکفایی و خوداشتغالی رسیده اند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، راه اندازی کارگاه‌های تولید و مشاغل خانگی که به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها جان تازه‌ای می‌بخشد؛ فرصت خودکفایی بانوان و مادران سرپرست خانوار به ویژه جویندگان کار برای بهبود وضعیت معیشت را فراهم می‌کند که این روز‌ها در مهاباد رونق گرفته است.
 
بانوان و مادران سرپرست خانوار که نقش مهمی برای بهبود امور و اقتصاد خانواده ایفا می‌کنند؛ نقشی که با حمایت مالی برخی نهاد‌ها نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.

رئیس اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: از ابتدای سال تا کنون ۱۲۲ خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی این شهرستان، گام‌های موثری را به سوی خودکفایی برداشته اند که برایشان نتیجه بخش بوده است و آنان به خود اشتغالی و توانمندی رسیده اند.

خضری ضمن اشاره به اینکه حدود یک هزار و ۲۳۶ خانواده با سرپرست خانم یا مادر خانواده تحت پوشش خدمات این نهاد هستند افزود: با ارائه تسهیلات و حمایت مالی از این خانواده‌ها سعی در خودکفایی و تشویق آنان به سمت کارآفرینی داریم.

فعالیت بانوان کارآفرین فقط دارای بُعد اقتصادی نیست، بلکه ابعاد اجتماعی و روانی نیز دارد. کسب و کار بانوان فرایندی است که طی آن زنان توانمند می‌شوند و اعتمادبه‌نفس آن‌ها افزایش می‌یابد.

اشتغال؛راهی برای شکوفایی توانمندی زنان

وقتی از حمایت بانوان به‌ویژه بانوان سرپرست خانوار صحبت می‌شود، پای اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) به میان می‌آید.

خضری در ادامه گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اضافه کرد:بانوان سرپرست تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) مهاباد این روز‌ها در کنار شغل خانه داری و رسیدگی به امور آن، برای کمک به اقتصاد خانواده با ایجاد کارگاه‌هایی کوچک به دور از هرگونه هیاهو و هیجان کاذب، کار تولید را که بعضا با هنر و نوع آوری آمیخته می‌شود را آغاز کرده اند.

رئیس کمیته امداد مهاباد اظهار داشت:بیش از ۹۰۰ نفر از بانوان توانمند شهری و روستایی تحت پوشش خدمات این نهاد؛ در زمینه‌های مختلف تولید را افزایش می‌دهند و ارزش افزوده ایجاد می کنند.

اگرچه برخی‌ها در گذشته برای گذران اوقات فراغت در خانه فعالیت‌های هنری انجام می‌دهند، اما در شرایط اقتصادی کنونی دیگر انجام فعالیت‌های هنری منحصر به گذران اوقات فراغت نیست و همه اعضای خانواده برای ادامه زندگی ناگزیر به مشارکت برای کسب درآمد و گذران معیشت خانواده هستند.

خضری ادامه داد:این بانوان در زمینه‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری، پرورش قارچ، گلدوزی و ملیله دوزی، قالیبافی و دیگر طرح‌های تولیدی و همچنین تهیه و توزیع ترشیجات محلی و خانگی مشغول فعالیت هستند.

موضوعی که کارشناسان اقتصادی نیز بر آن تاکید داشته و راه اندازی کارگاه‌های کوچک خانگی را راهی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی خانواده تلقی می‌کنند.

خانم محمدی از یکی از صد‌ها مادران سرپرست خانوار مهابادی است. وی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:بیش از ۳ سال است که به همراه ۲ دخترم ترشیجات خانگی تهیه می‌کنیم که مواد اولیه مورد نیاز را با کمک تسهیلات دریافتی از کمیته امداد خریداری می‌کنم.

خانم عبدالهی از دیگر بانوان روستایی است که سرپرست ۴ فرزندش است، وی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: حدود ۹ ماه است که دار قالی را در گوشه‌ای از خانه ام جای داده ام و قالیبافی می‌کنم. در ایام تعطیلی مدارس فرزندانم هم در بافت قالی به من کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: بافت قالی و در کنار آن جوراب بافی با دستگاه، تنها راه کسب درآمد و گذران زندگی برای خانواده ۵ نفری من است.

مهارت آموزی مسیری برای خودکفایی

خضری رئیس کمیته امداد امام (ره) مهاباد همچنین ضمن اشاره به اینکه حمایت از بانوان سرپرست خانوار و کارآفرین ادامه دارد اظهارداشت:از محل کارآفرینی و ارائه تسهیلات با توجه به مهارت خانواده‌ها و توانا‌هایی که دارند؛ برای توانمند سازی و خودکفایی آنان در تلاش هستیم.

وی ادامه داد:در طول سال با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های توانمدی برای خانواده‌های تحت پوشش سعی در شناسایی استعداد‌ها و توانایی‌های آنان داریم تا به خودکفایی برسند.

در آخرین کارگاهی که برگزار شد ۴۰ نفر از مددجویان شرکت داشتند و پس از ارزیابی پایان دوره در حیطه مربوطه مشغول به کار شده اند.

ارائه تسهیلات به بانوان سرپرست خانوار

وی ضمن اشاره به اینکه تسهیلات از محل اعتبارات کمیته امداد امام خمینی (ره) تامین می‌شود گفت:سقف وام بستگی به نوع فعالیت مددجو دارد که پس از ارزیابی کارشناسان؛ برای راه اندازی کسب و کار در اختیار خانواده‌های مددجو قرار می‌گیرد.

خضری ادامه داد: راه اندازی کسب و کار خانگی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی در خانه یکی از بهترین روش‌های درآمد زا و نوعی کارآفرین است، تولیدی که سوددهی آن بیشتر از هزینه کرد آن است.

سقف وام مددجویان سرپرست خانوار در مهاباد از ۵ تا ۲۰ میلیون تومان است. علاوه بر این از ابتدای سالجاری تا کنون ۳۳ بانوی سرپرست خانوار مبلغ ۶۲۵ میلیون تومان را ازمحل تبصره بانکی ویژه کمیته امداد دریافت نموده اند.

نمایشگاه ها‌ی فصلی؛ محلی برای فروش آثار بانوان هنرمند تحت پوشش کمیته امداد

گا‌ها در نمایشگاه‌های فصلی، بانوان هنرمند سرپرست خانوار دیده می‌شوند که بخشی از کار‌های هنری خود را برای فروش در معرض گذاشته اند و با استقبال خوب خیلی‌ها روبرو می‌شوند. زینب خانم یکی هنرمندان ملیله دوز مهاباد است. می‌گوید مادر سرپرست خانواده است و یک فرزند دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح شهر به ویژه صنایع دستی برای من خیلی خوب است، چون می‌توانم در غرفه‌ای کوچک، ملیله کاری‌های خود را به فروش برسانم و سفارش بگیرم. حتی در این نمایشگاه‌ها، مشتریانی از شهر‌های اطراف هم پیدا کرده ام.

براساس آمار‌های دریافتی از کمیته امداد امام (ره) مهاباد تعداد خانواده‌هایی که مادر سرپرست آنان است افزایش پیدا کرده است. رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) مهاباد در این باره گفت:تعداد این خانوار‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۳ مورد افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد شناسایی خانواد‌هایی که کادر سرپرست انهاست نیاز به توجه ویژه‌ای دارد تا با توانمد سازی آنان بتوان زمینه را برای کار و شغل تمامی اعضاء خانواده فراهم نمود.

بانوان خودکفا نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و به دنبال ان دیگر مشکلات جامعه دارند. جامعه توانمد در کنار بانوان توانمد به کار و تولید و به دنبال آن موفقیت اقتصادی می‌رسد.

همچنین خیرین هر جامعه‌ای می‌توانند با نهادینه کردن آموزش‌های موثر در مسیر تولید و اشتغالزایی به مدد خانواده‌های بی سرپرست آیند و آنان را به سوی خوداشتغالی و خودکفایی برسانند.

گزارش از فریبا خضری

انتهای پیام

برچسب ها: اشتغال ، بیکاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.