سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خدمات درمانی کارگران در آستانه تهدید جدی؛

بیمارستان رحیمیان الوند در آستانه تعطیلی قرار گرفت

بیمارستان خیریه رحیمیان شهر الوند به دلیل پرداخت نشدن مطالبات بیمه‌ای در حال خارج شدن از چرخه خدمت رسانی است که با این کار مشکلات زیادی برای کارگران ساکن در این شهر ایجاد خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛در چند روز گذشته خبری مبنی بر تعطیلی یکی از بیمارستان‌های شهر الوند در فضای مجازی منتشر شد که با نگرانی‌های مردم همراه بود.

ماجرای انتشار این خبر از آنجا آغاز شد که پرداخت نشدن مطالبات از سوی مراکز بیمه‌ای موجب شده تا مسئولان بیمارستان خیریه رحیمیان بدنبال تعطیلی این بیمارستان باشند.

کمبود نقدینگی و ناتوانی در پرداخت حقوق پرسنل اعم از پزشکان متخصص، عمومی و پرسنل درمانی و اداری و معوقه شدن حقوق آنان از ۲ ماه تا ۲ سال و وصول نشدن طلب حدود ۵ میلیارد تومانی از سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی قزوین به عنوان دلایل اصلی این تصمیم مطرح شده است.

اعلام خبر تعطیلی بیمارستان خیریه رحیمیان به نقل از مسئولان این بیمارستان موجب شد تا برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ مدیرعامل بیمارستان رحیمیان شهر الوند رفته و در گفتگویی وضعیت را جویا شویم.

ابوالفضل محمدزاده ضمن تایید این خبر اظهار کرد: اگر مطالبات بیمارستان رحیمیان تااواخر هفته آینده پرداخت نشود، این بیمارستان غیر فعال می‌شود.

وی عنوان کرد: نزدیک به ۶ میلیارد تومان از سازمان‌ها و ارگان‌های بیمه‌ای مطالبه داریم و به همان میزان هم به شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، پزشکان و نیرو‌ها بدهکار هستیم که باید پرداخت شود تا خدمت رسانی ادامه یابد.

مدیرعامل بیمارستان رحیمیان شهرستان البرز یادآور شد: بیمه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح به بیمارستان خیریه رحیمیان بدهکارند و این بدهی مربوط به چند ماه گذشته بوده که هنوز پرداخت نشده و برخی از مطالبات هم مربوط به ۱۶ ماه گذشته است.

محمدزاده بیان کرد: پیگیری‌هایی را برای پرداخت مطالبات و بدهی‌ها با مسئولان انجام داده ایم، اما تا امروز هیچ نتیجه‌ای نداشته و در چند روز گذشته هم که این خبر اعلام شده هیچ مسئولی برای حل مشکل و تسویه حساب با ما تماسی نگرفته است.

وی با اشاره به میزان مراجعه کنندگان به بیمارستان رحیمیان اضافه کرد: ماهانه ۴۰ الی ۵۰ هزار نفر به واحد‌های مختلف این بیمارستان مراجعه می‌کنند و روزانه تقریبا ۱۵ الی ۲۰ نفر در این مرکز بستری می‌شوند و روزی حدود ۱۵۰۰ نفر مراجعه کننده سرپایی داریم که در کنار آن جمعیت شهر ۸۰ هزار نفری کارگری الوند هم به آن اضافه می‌شود که حجم بالایی است و ۷۰ درصد بیماران این بیمارستان اورژانسی ناشی از سوانح و سقوط و تب و تشنج هشتند که شاید برخی فکر می‌کنند در صورت تعطیلی بیمارستان این بیماران می‌توانند به قزوین مراجعه کنند و تحت نظر بیمارستان خصوصی و دولتی درمان شوند.

مدیرعامل بیمارستان رحیمیان شهرستان البرز عنوان کرد: در حال حاضر ما توان پذیرش بیماران را بدون نقدینگی، دریافت مطالبات و پرداخت بدهی‌های خود نداریم و تداوم این شرایط به مردم شهرستان البرز و شهر الوند نیز آسیب می‌رساند.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیماران در بیمارستان رحیمیان شهر الوند پذیرش می‌شوند و تا روزی که مواد لازم و تجهیزات در اختیار داشته باشیم پذیرش صورت می‌گیرد و از آنجایی که از اوایل هفته آینده توان خرید لوازم و تجهیزات را نداریم، به صورت رسمی تعطیلی بیمارستان را اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح می‌کند: بیمه تأمین اجتماعی حدود ۵ میلیارد تومان، دانشگاه علوم پزشکی حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، بدهکار هستند و ۳۰ میلیارد تومان نیز سایر بیمه‌ها بدهکارند هرچند بیمه‌های خصوصی بهتر هزینه را تامین و پرداخت می‌کنند.

مدیرعامل بیمارستان رحیمیان شهرستان البرز نیز بیان می‌کند: مردم شهرستان البرز بیشتر کارگر نشین و ۹۰ درصد آن‌ها بیمه تامین اجتماعی هستند و معلوم نیست چرا مسئولان به این وضعیت رسیدگی نمی‌کنند؟

انتشار خبر تعطیلی بیمارستان رحیمیان شهرستان البرز، واکنش‌هایی را هم از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین به همراه داشت.

مدیرمرکز عملیات و بحران دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در فضای مجازی متنی را بدین شرح منتشر کرده است:

بالاخره کارد به استخوان رسید!.

از روز گذشته خبر تعطیلی ارایه خدمات درمانی بیمارستان رحیمیان از زبان مدیریت آن در فضای مجازی دست به دست می‌شود که باعث نگرانی گسترده‌ای شده است؛ این نگرانی از آنجا ناشی می‌شود که سلامت به ویژه بخش درمان آن از نیاز‌های جدی مردم است.

دولت تدبیر و امید با درک این موضوع در قالب طرح تحول سلامت دسترسی به خدمات بهداشت و درمان را تسهیل کرد به نحوی که اقشار مختلف جامعه در مراکز درمانی به جز درد و رنج بیماری دغدغه دیگری نداشته اند.

بر خلاف حمایت‌های اولیه از این طرح متاسفانه در سالیان اخیر به دلیل کمبود منابع اعتباری طرح تحول سلامت با چالش‌های جدی روبرو شده است و اکثر مراکز بیمارستانی به علت محقق نشدن مطالبات بیمه‌ای به بزرگترین بدهکاران نظام مدیریتی کشور تبدیل شده اند.

مشکل بیمارستان رحیمیان شاید در بسیاری از بیمارستان‌های دانشگاهی هم در حال رخ دادن است؛ این بیمارستان‌ها از یکسو باید خدمات درمانی لازم را به سیل مراجعان تحت پوشش سازمان‌های بیمه گر پاسخگو باشند و از آنجاییکه با جان مردم در ارتباطند کوچکترین وقفه‌ای در ارائه خدمات، پیامد‌های اجتماعی وسیعی به دنبال خواهد داشت و از طرفی سازمان‌های بیمه گر از تعهدات خود شانه خالی کرده و به گفته مدیریت بیمارستان رحیمیان از یکسال گذشته مطالبات بیمارستان‌ها پرداخت نشده است.

فقط در استان قزوین مطالبات درمانی دانشگاه علوم پزشکی از سازمان‌های بیمه گر به رقم قابل تامل دویست میلیارد تومان می‌رسد.

دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت استان در قالب خرید خدمت از بیمارستان رحیمیان در سالیان اخیر به شهروندان شهرستان البرز خدمات درمانی با تعرفه دولتی ارایه کرده که ظاهرا از سه سال گذشته ردیف اعتباری آن در بودجه عمومی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی حذف شده است.

دانشگاه با اشراف به نفع عمومی آن از محل درآمد‌های اختصاصی ارایه این خدمت را ادامه داده و متاسفانه تامین منابع مالی آن هم تحت تاثیر مطالبات دویست میلیاردی دانشگاه از سازمان‌های بیمه گر شده است.

به نظر می‌رسد فریاد مدیریت بیمارستان رحیمیان ناله‌های فرو خفته‌ای است که باید منتظر شنیدنش از سایر بیمارستان‌های دولتی هم باشیم اگر که همت جمعی در حل آن نداشته باشیم.

بیمارستان رحیمیان تعطیل شود مجوزش باطل می‌شود

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قزوین نیز بیان کرد:موضوع بدهی‌های خود راپیگیری کرده و آن را پرداخت می‌کنیم.

محمدصادق بابایی افزود: بدهی خود به بیمارستان رحیمیان را در مجموع تا آخر شهریورماه سال گذشته پرداخت کردیم و در پرداخت بدهی‌های خود به بیمارستان‌های استان، بیمارستان رحیمیان نسبت به بیمارستان‌های دیگر ۴ الی ۵ ماه جلوتر هستیم و تا آخر سال ۹۶ نزدیک به دو میلیارد تومان باید پرداخت کنیم.

وی اظهار داشت:برای پرداخت مطالبات، پرداخت اوراق و ۲۰ درصد نقدی با سررسید ۱۰ ماهه را به مسئولان بیمارستان رحیمیان پیشنهاد دادیم، اما آن را نپذیرفته اند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قزوین در خصوص حل مشکلات حوزه سلامت مردم کارگر نشین شهر الوند گفت: برای تامین درمان مردم اگر موردی پیش بیاید مرکز فوریت برای انتقال بیماران درنظرگرفته شده است البته ناگفته نماند که بیمارستان رحیمیان نمی‌تواند غیرفعال باشد، زیرا در صورت تعطیلی پروانه فعالیت بیمارستان آن‌ها باطل می‌شود و مشکلات قانونی دیگری را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

بابایی با بیان اینکه پیگیر وضعیت بیمارستان رحیمیان هستیم اضافه کرد: این بیمارستان ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تخت را دارد و لغو فعالیت آن اصولی نیست و پیگیر پرداخت مطالبات هستیم.

به نظر می‌رسد اگر موضوع مطالبات این بیمارستان حل نشود بدون شک مشکلات آن به مردم کارگرنشین منتقل خواهد شد و پیامد‌های جبران ناپذیری خواهد داشت البته در این میان گفته می‌شود مسئولان بیمارستان هم فرصتی برای تسویه حساب کامل پیدا کرده اند و شاید زیاد در تعطیلی این بیمارستان جدی نباشند، اما به هر حال آنچه باید گفت: این که اداره بیمارستانی با این ظرفیت هزینه‌های سنگینی دارد و تامین مطالبات آن امری بدیهی است و بدون تسویه حساب نمی‌توان انتظار داشت به صورت یک طرفه این مرکز درمانی به خدمت رسانی ادامه دهد.

تشکیل جلسه اضطراری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، بیمه تامین اجتماعی، نماینده استانداری و سایر نهاد‌های ذیربط و توافق در موضوعی که رضایت همه را تامین کند ضروری است. نگذاریم در این شرایط که مردم از جنبه‌های مختلف در فشار هستند تعطیلی و یا توقف فعالیت یک بیمارستان در منطقه‌ای کارگر نشین نارضایتی بیشتری بین مردم ایجاد کند.

منبع مهر

انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.