به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتکس یاwos کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵۲۱۸۳ مورد رسیده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ کمیت تولید علم کشور در این پایگاه ۴۷۹۰۱ مورد بود، بنابراین میزان رشد کشور در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ برابر با ۸.۹٪ (هشت ممیز نه دهم درصد) است و از این حیث جمهوری اسلامی ایران در بین ۲۵ کشور برتر دنیا رتبه نخست دنیا قرار دارد و کشورهای روسیه و چین با رشد ۶.۷% و ۴.۳% در جایگاه های بعد قرار دارند.
دهقانی افزود: با توجه به آمار ثبت شده در پایگاه استنادی بین المللی WoS میزان تولید علم ایران در سال های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۳۰۹۴۷، ۳۱۴۱۰، ۳۳۹۳۱، ۴۰۷۳۶، ۴۷۹۰۱ و ۵۲۱۸۳ بوده است، بدین ترتیب میزان تولید علم کشور از ۳۰۹۴۷ در سال ۲۰۱۲ به ۵۲۱۸۳ در سال ۲۰۱۷ یعنی بیش از ۱.۶ برابر افزایش یافته است.
وی گفت: رشد تولید علم در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶ در جمهوری اسلامی ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا درسال ۲۰۱۷ برابر با ۸.۹ % (هشت ممیز نه دهم) درصد بوده و در مقایسه با سایر کشورها در رتبه اول دنیا قرار گرفته و بعد از ایران، کشور روسیه با ۶.۷% (شش ممیز هفت دهم) درصد بیشترین رشد کمیت علم دنیا را داشته وچین با ۴.۳% (چهار ممیز سه دهم درصد) در رتبه سوم و برزیل و سوئیس هرکدام به ترتیب با ۳.۱% (سه ممیز یک دهم) درصد و ۱.۱ % (یک ممیز یک دهم) در رتبه های بعدی قرار گرفته اند و برخی از کشورها در سال ۲۰۱۷ دارای رشد منفی هستند یعنی مدارک ثبت شده آنها در سال ۲۰۱۷ از سال قبل کمتر بوده است.
سرپرست ISC در ادامه گفت:با توجه به آمار ثبت شده در پایگاه استنادی بین المللی WoS میزان تولید علم ایران در طول شش سال گذشته ( ۲۰۱۲-۲۰۱۷) همواره روند صعودی داشته به طوری که از ۳۰۹۴۷ در سال ۲۰۱۲ به ۵۲۱۸۳ در سال ۲۰۱۷ یعنی بیش از ۱.۶) یک ممیز شش دهم) برابر افزایش یافته است.
دهقانی گفت: بررسی ها نشان می دهد که میانگین رشد تولید علم کشورهای برتر تولید کننده علم دنیا در شش سال گذشته حداکثر ۱۳ درصد بوده است به طوری که کشور روسیه با میانگین ۱۳ درصد، هندوستان با میانگین ۱۰.۵ (ده و نیم درصد) و جمهوری اسلامی ایران با میانگین ۹.۱ (نه ممیز یک دهم) درصد به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارند. کشورهای چین و برزیل با ۷.۴ (هفت ممیز چهار درصد) و ۶.۷ (شش ممیز هفت دهم درصد) رشد به ترتیب در جایگاه های بعد قرار دارند.
دهقانی ادامه داد: رشد کمیت تولید علم یکی از عوامل توسعه علمی به حساب می آید، اما اگر این کمیت به سمت نیازهای کشور هدایت نشود نمی توان با قاطعیت در خصوص میزان ارزشمندی آن سخن گفت.
وی افزود: سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز بر بین المللی بودن علم تاکید دارند و به همین دلیل مرجعیت علم دنیا را مورد تاکید قرار داده اند و علم در بسیاری از ابعاد یک پدیده بین المللی است. با این نگاه، تولید علمی می تواند ارزش آفرین باشد که بتوان از آن در جهت بالندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بهره جست.
انتهای پیام/