سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زیبایی پنهان در زیرِ زمین/ زیباترین متروی جهان را بشناسیم+ تصاویر

پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به معرفی و انتشار تصاویری از زیباترین متروی جهان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، زمانی که در دهه 1930 متروی مسکو راه‌اندازی شد ساکنان این شهر به سرعت مجذوب طراحی‌های آن شدند. گفته می‌شود در معماری ایستگاه های متروی مسکو که به کاخ های مردمی موسوم هستند، از نقش‌های برجسته، مجسمه‌های برنزی، حاشیه‌های زینتی، موزاییک‌های رنگی، سنگ‌های مرمر و شیشه‌های رنگی استفاده شده است. این طراحی منحصربفرد کنجکاوی ساکنان مسکو را به سمت این شبکه زیرزمینی کشانده است.

نکته جالب توجه برای اهالی مسکو، ایستگاه‌های پرپیچ و خم که هرکدام طراحی معماری مخصوص به خود را دارند، است. در برخی جاها سبک معماری و طراحی باروک و در برخی سبک هنری آرت دکو مشهود است. پس از گذشت 8 دهه از افتتاح متروی مسکو، بیش از 200 ایستگاه با سبک‌های طراحی جدید به آن اضافه شده است.

نیکولای واسیلیه، مورخ معماری امیدوار است با انتشار نقشه طراحی و معماری متروی مسکو باز هم توجه مردم را به سمت طراحی‌های منحصربفرد آن جلب کند. 

لازار کاگانویچ، سیاستمدار روس را می‌توان در پسِ طراحی و ساخت متروی مسکو دانست. به اعتقاد واسیلیه رویکرد کاگانوویچ منجر به ایجاد یک سیستم متروی کارآمد شد که حمل و نقل شهروندان مسکو را به بخش‌های مختلف کشور میسر می‌کرد.

متروی مسکو که از پیچیده‌ترین و زیباترین متروهای جهان است، در ابتدای راه‌اندزی 11 ایستگاه داشت اما با توجه به سامانه همیشه در حال رشد و توسعه آن که حتی در زمان جنگ جهانی نیز در حال گسترش بود، امروز به 206 ایستگاه با ظرفیت جابجایی روزانه 9 میلیون نفر رسیده است. با توجه به طراحی‌های فوق العاده متروی مسکو، این مکان در سال‌های اخیر از سوی گردشگران به عنوان محلی برای گرفتن عکس سلفی تبدیل شده است. متروی مسکو عمیق‌ترین تونل‌های زیرزمینی جهان را در خود دارد و به باور بسیاری یک گالری هنری بزرگ است.

ساختار هوشمندانه متروی مسکو با ظرفیت 5 هزار و 314 واگن به نحوی جالب توجه است و در نقشه ایستگاه‌های آن حلقه‌ای وجود دارد که ایستگاه‌های زیادی را به هم متصل می‌کند.

در ادامه تصاویری از چند ایستگاه زیبای متروی مسکو آورده شده است:

ایستگاه آرباتسکِیا 

ایستگاه بلاروس کِیا 

ایستگاه کومسوموس کِیا

ایستگاه مایِکافس کِیا

ایستگاه الکتروزوودز کایا 

ایستگاه کییِفس کایا 

ایستگاه کروپوتنس کایا 

ایستگاه نوواسلوبودس کایا

ایستگاه تاگانس کایا 

فرودگاه

انتهای پیام/

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
خودمون از این قشنگتر هاشو میسازیم
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
به به