در این جلسه که به بحث و بررسی پیرامون سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته حقوق محیط زیست در مقطع کارشناسی ارشد اختصاص داشت، گزارش سید فضلالله موسوی رئیس کارگروه حقوق شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ارائه شد.
پس از ارائه این گزارش، حجتالاسلام کاظمینی، معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول، گفت: در تدوین این سرفصلها به نظر میرسد باید همکاری مؤسسات پژوهشی حوزوی با کارگروه تدوین کننده سرفصلهای آموزشی بیشتر شود.
وی افزود: کشورهای غربی با روند توسعه و پیشرفت خود، بیشترین خسارت را به محیط زیست در مسیر پیشرفت سایر کشورها میزنند.
در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: کاربردی شدن سرفصل درسی با توجه به تحولات این حوزه، توجه به تجربیات حاصل شده در زمینه تدریس این رشته درسی، پیوستگی مباحث حقوقی محیط زیست با سایر حوزهها مانند دیپلماسی محیط زیست، اقتصاد محیط زیست و...
در نظر گرفتن ابعاد امنیتی موضوع محیط زیست و بررسی راهکارهای رفع تعارضات پیشآمده میان حقوق محیط زیست و سایر حقوق مانند حقوق اقتصادی و آیندهنگری در حوزه محیط زیست.
پس از سخنان اعضاء حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: در هر برنامه درسی ارائه شده باید تصویر روشنی از اسلامی شدن آن برنامه وجود داشته باشد.
وی افزود: حداقل اقدام انجامشده در این زمینه گنجانیدن یک عنوان درسی در موردنظر اسلام پیرامون آن شاخه علمی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این زمینه باید از افراط و تفریط پرهیز شود تا موضوع زایل و ضایع نشود.
رئیس شورای تحول گفت: ترسیم و تبیین دقیق ارتباط علم و دین از اهم اقدامات و لوازم کار است.
حداد عادل گفت: در این مسیر باید توجه شود ارتباط و تأثیرگذاری دین در علوم انسانی با سایر شاخههای علم مانند علوم تجربی و... تفاوت دارد.
وی افزود: به نظر بنده باید اساتید این رشتهها بتوانند به جایگاه استنباط و اجتهاد در معارف اسلامی پیرامون این رشتهها برسند.
پس از سخنان حداد عادل یکی از اعضای کارگروه حقوق به تشریح ابعاد دیگری از سرفصل تدوینشده پرداخت و گفت: با توجه به مشکلات زیست محیطی پیشآمده برای کشور باید این موضوع جدیتر گرفته شود.
وی افزود: ابعاد بینالمللی موضوع محیط زیست و دعاوی حقوقی مطرح شده در سطح بینالمللی نشان میدهد باید در زمینه تربیت نیروی متخصص در این حوزه بیشتر کار کنیم.
این استاد دانشگاه گفت: یکی از مکاتبی که با اومانیسم مخالف است، مکتب اصالت محیط زیست است.
وی ادامه داد: خوشبختانه و با توجه به ظرفیتهای موجود در قانون مجازات اسلامی شاهد صدور احکامی هستیم که در آن مجرمان برخی از جرائم موظف میشوند تا در زمینه محیط زیست خدماتی ارائه کنند.
حداد عادل هم در ادامه گفت: رویکرد علم جدید تصرف در طبیعت است و پس از گذشت 4 قرن بشر متوجه شد که محیط زیست در خطر است. موضوع محیط زیست در اکثر علوم نمود دارد و امروز یکی از شاخصهای حکمرانی خوب توجه به حفظ محیط زیست است.
کلیات این سرفصل آموزشی و برنامه درسی از تصویب اعضا گذشت و بررسی جزئیات این سرفصل به جلسه بعد موکول شد.
انتهاى پيام/