سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح تأمین منابع آب دام در نوشهر / تولید علوفه ۶۳۰ میلیاردی دز مراتع ییلاقی غرب مازندران

‌به منظور کمک به دامداران و توزیع منابع آبی در حوزه منابع طبیعی نوشهر طرح تأمین منابع آب شرب دام اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، کیوان وریج کاظمی رئیس اداره امور مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران –نوشهر، تغییر اقلیم، کاهش میزان بارندگی و ریزش‌های جوی و نیز تغییر رژیم بارش را از نکات مهم در کاهش منابع آبی در مراتع ییلاقی حوزه این اداره کل بر شمرد و گفت: کمبود دبی آب چشمه‌ها و انهار جاری در طبیعت در کاهش میزان تولید فراورده‌های دامی اعم از شیر و گوشت از تبعات کاهش بارندگی است.

‌وی افزود: به منظور کمک به دامداران و اعمال مدیریت صحیح درمراتع و توزیع منابع آبی امسال طرح تأمین منابع آبی شرب دام اجرا شد.

وریج کاظمی گفت: این طرح درسه فرایند جمع اوری، انتقال و ذخیره آب اجرا شد و دو نهاده آبشخوار فلزی و لوله پلی اتیلن به صورت رایگان در اختیار دامداران قانونی و ذینفع مراتع قرار گرفت.

رئیس اداره امور مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران –نوشهر، افزود: ۱۸۰ آبشخوار فلزی و ۱۰۰ کلاف لوله پلی اتیلن با اعتبارات تخصیصی پارسال تحویل دامداران مراتع غرب مازندران شد.

وی میانگین تولید علوفه قابل مصرف دام در مراتع حوزه این اداره کل را ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار بیان کرد و گفت: ارزش اقتصادی تولید علوفه در مراتع ییلاقی غرب مازندران ۶۳۰ میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.

رئیس اداره امور مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران –نوشهر با اشاره به اینکه بیش از ۳ هزار خانوار دامدار از شغل دامداری در غرب استان مازندران ارتزاق می‌کنند، افزود: این دامداران با بیش از ۴۰۰ هزار واحد دامی سهم بسزایی در تولید مواد پروتئینی و لبنی دارند.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر به رویش گیاهان دارویی در این منطقه اشاره کرد و گفت: ۸۰۰ گونه مرتعی در بخش‌های اقتصادی- دارویی و خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هشت تا ۱۰ گونه مانند شقاقل و گل گاوزبان جنبه اقتصادی دارد.

کیوان وریج کاظمی افزود: از دو هزار ۸۰۰ گونه گیاهی مرتعی شناسایی شده در شمال کشور ۲ هزار ۳۰۰ گونه در مازندران وجود دارد.

وی درمورد برداشت بی رویه و خارج از توان تولید و ظرفیت گونه‌های گیاهی و خوراکی در مراتع هشدار داد و گفت: فشار برداشت بی رویه و خارج از توان تولید و ظرفیت این گونه‌ها در دراز مدت باعث حذف این گونه‌های ارزشمند می‌شود.

کاظمی افزود: با تصویب قانون برداشت این دسته از گونه‌ها خارج از طرح و ضوابط ممنوع اعلام شد.

علیرضا عطایی نژاد معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: در بخش مرتع ۶۹ هزار تن ماده خشک تامین علوفه می‌شود که امسال با توجه به خشکسالی و کاهش بارش‌های بهاره در مقایسه با پارسال ۲۵ درصد کاهش داشتیم.

وی افزود: کاهش علوفه‌های مرتعی سبب شد شرکت پشتیبانی با توزیع جو این کمبود را جبران کند.

عطایی نژاد با بیان اینکه دامداران مازندرانی ماهانه حدود ۴۰۰ تن جو از شرکت پشتیبانی دریافت کردند، گفت: هیچ مشکل و محدودیتی برای توزیع وجود ندارد و طبق تقاضای دامداران توزیع می‌شود.

سطح مراتع ییلاقی غرب مازندران ۱۹۷ هزار هکتار است.

انتهای پیام/آ


تولید علوفه دامی در مراتع منابع طبیعی نوشهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.