وی افزود: باید زمینهای ایجاد کنیم تا در کنار ارتباطات اقتصادی و صنعتی، صنایع فرهنگی خلاق مجرایی در بازار بین المللی پیدا کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین ارتباط تنگاتنگ فرهنگ و دیپلماسی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در شرایط حساس فعلی، دشمنان نظام چند پروژه مهم مانند تحریمهای فلج کننده، آشوبهای اجتماعی و انزوای جهانی را درپیش گرفته اند که در ارتباط با توطئه سوم، چیزی که باعث میشود ایران از فضای انزوا عبور کند فعال سازی عرصه فرهنگ و هنر از طریق دیپلماسی عمومی وتاثیرگذاری بر مناسبات اجتماعی است.
صالحی در ادامه با تاکید بر اینکه میتوانیم ظرفیتهای موجود حوزههای مختلف را با مدیریت ارتباطی میان حوزه فرهنگ و هنر و دیپلماسی فعالتر استفاده کنیم، گزارشی از توانمندیهای حوزههای مختلف فرهنگ و هنر ایران ارائه کرد.
عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان با تشریح روند اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته در حوزههای گوناگون فرهنگ و هنر و رسانه اظهار داشت: در سال گذشته ١٠٠ فیلم سینمایی، ٣٠٠ فیلم ویدیویی، سه هزار فیلم کوتاه، یکهزار فیلم مستند، بیست انیمیشن و چهار سریال تولید کردیم، یعنی توان تولید ما در فعالیتهای متعدد حدود چهار هزار و پانصد فیلم است. همچنین در این سال سینمای ایران ٥٦٢ جایزه در جشنوارههای بین المللی کسب کرده است.
وی خاطرنشان کرد: ما فرصتهای ارتباطی زیادی را از طریق سینمای ایران با برگزاری جشنوارههای داخلی داریم. حدود سیصد شخصیت از ٧٨ کشور جهان در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت کردند و ٢٠ فیلم ساز با ٤٥ فیلم در جشنواره فیلم کوتاه حضور داشتند. در دوره قبل جشنواره کودک و نوجوان یکصد فیلمساز از ١٧ کشور با ٦٠ فیلم خارجی و در جشنواره حقیقت (مستند) ٦٠ فیلمساز خارجی از ٤٦ کشور با ٦٠ فیلم شرکت کردند. در سال گذشته ما ٩ فیلم سینمایی تولید مشترک داشتیم و امسال هم ١٣ فیلم سینمایی مشترک داریم.
صالحی تاکید کرد: این آمار بخش کوچکی از ظرفیت ارتباطی سینمای ایران در عرصه بینالمللی در سال گذشته است؛ سینمایی که هر دو روز یک جایزه بین المللی و منطقهای گرفته است. ما با سینما شناخته میشویم و میتوانیم از این طریق قدرت جهانی ارتباطی داشته باشیم. سینما زبان امروز جهان است و دیپلماسی میتواند یاری کند تا از دریچه سینما بتوانیم با فضای جهانی ارتباط وسیعتری داشته باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انجمن خوشنویسان ایران حدود ١٠ هزار فارغ التحصیل ممتاز دارد، گفت: ٥ هزار خوشنویس، ٥٠٥ نگارخانه و حراج تهران با هشت میلیون دلار فروش که چند سالی است که جزو حراجهای خوب منطقه به شمار میرود و افزایش قابل توجه فروش تابلوهای ایران در خارج از کشور در ١٠ سال گذشته، بخشی از استعداد هنرهای تجسمی است که میتواند در ارتباطات بین المللی ما را یاری کند.
وی گفت: خانه موسیقی ایران ٣ هزار عضو دارد و برآورد میکنیم پنجاه هزار نفر در زمینه موسیقی فعالیت کنند، در سال گذشته ٢٥٠٠ مجوز اجرای کنسرت داده شد. ما میتوانیم از فضای موسیقی که زبان ارتباطی بی کلام است برای ارتباط با دیگران استفاده حداکثری کنیم.
صالحی گفت: سال گذشته در حوزه هنرهای نمایشی حدود ٦ هزار و ٩٣٠ تئاتر با یکصد و یک هزار اجرا داشتیم و در حوزه کتاب، حدود یکصد هزار عنوان کتاب تولید شد که ٦٢ هزار چاپ اول بودند و ٧٥ هزار جلد آن تألیفی هستند و ١٦ هزار عنوان کتاب کودک، ١٥ هزار عنوان ادبیات داشتیم. انتقال تفکر و ادبیات ایرانی فرصتهای قابل توجهی را به وجود میآورد.
صالحی با بیان اینکه نباید توانایی و ظرفیتهای خود را در نفت و معدن ببینیم، افزود: بخشی از ظرفیتهای ما در خلاقیتهای اجتماعی مربوط حوزه فرهنگ و هنر است. حدود یک ونیم میلیون فارغ التحصیل هنر پس از انقلاب داشتیم و در حال حاضر ٣٤٠ هزار دانشجو در یکصد و سه رشته در حوزههای فرهنگ و هنر مشغول به تحصیل هستند، همه اینها نشان میدهد که میتوانیم و بایستی در مسیری حرکت کنیم که این ظرفیت اجتماعی، اقتصادی و خلاقانه حوزه فرهنگ و هنر را به فضای بین المللی و منطقهای نزدیکتر کنیم. به نظر میرسد در این مسیر فرصتها و چالشهایی داریم.
به گفته وی فرصت اول این است که ایران را در جهان به عنوان سرزمین فرهنگ و هنر میشناسند و باید مطابق این تصویر حرکت کرده و از این فرصت مهم ارتباطی استفاده کنیم.
صالحی افزود: فرصت دوم، به رشد کمی و کیفی در صنایع فرهنگی و خلاق بر میگردد یعنی این صنایع جایگاه مهمی در حوزه اقتصاد جهانی دارد و ما میتوانیم از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده کنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: آمارهایی که ارائه شد، آمارهای بالفعل ماست یعنی آمار درستی از تواناییهای روستاها و شهرهای کوچک نداریم و فرصت سوم، در برخی حوزهها مانند سینما و صنایع دستی هم اکنون مزیت رقابتی داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در ادامه سخنان خود به برخی از چالشها و مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر کشور نیز اشاره کرد و گفت: چالش اول این است ازآنجائیکه نگاه اهالی فرهنگ و هنر خلاقانه و هنرمندانه محسوب میشود از این رو نگاه ارتباطی و بازاریابی کمتری دارند لذا نیاز مشترک میان حوزههای فرهنگ، دیپلماسی و اقتصاد باید بوجود آید تا بتواند اهالی فرهنگ را با مشاورههایی به بازار فرهنگی نزدیکتر کند.
صالحی در ادامه چالش دوم را موردتاکید قرار نگرفتن فرصتهای فرهنگ و هنر در مقایسه با حوزههای اقتصادی و سیاسی دانست و گفت: حوزههای سیاسی و اقتصادی به دلیل زود بازده بودن همواره مورد توجه و اهتمام هستند در حالیکه حوزههای فرهنگ و هنر تاثیراتش پایدارترو ماندگارتر است.
صالحی در عین حال افزود: باید راهبردهایی در ادامه این مسیر تعریف شود تا سطوح ارتباطی و نقاط تقاطع میان همسایگان، کشورهای منطقه و کشورهای در حال توسعه و... مشخص شود.
به گفته وی در این حرکت، چون بخش خصوصی عمل کننده است دولت نقش تسهیل کننده را خواهد داشت از این رو باید خطوط ارتباطی با حوزه فرهنگ و هنر داخلی را سفیران جمهوری اسلامی ایران درخارج از مرزهای این کشور مهیا کنند.
صالحی در خاتمه اضافه کرد: نکته دیگر اولویت بندی موضوعات است که میتواند در جایگاه مزیتهای رقابتی به عنوان موضوعات درجه یک کار ما باشد.
انتهای پیام/