متن این ابلاعیه به استانداران، شهرداران و سازمانهای نظام مهندسی استانها به شرح زیر است:
با سلام
با توجه به اظهارنظر معاون حقوقی محترم رئیسجمهوری درباره " شیوهنامه ابلاغی تبصره ۲ ماده ۲۴ آییننامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۸۳ مورخ ۱۳۹۶.۱۲.۲۳" که طی نامه شماره۱۲۶۱۴-۹۷.م. ۳۶۱۲۱ مورخ ۱۳۹۷.۴.۳۱ ابلاغ نمودهاند و حکمیت نهایی که ایشان در مورد اختلاف بین وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی داشتهاند، عینا دو فقره اصلاحیه ابلاغی اعمال و مراتب جهت اقدام ابلاغ میگردد.
بر این اساس وزارت کشور، استانداران، شهرداریهای سراسر کشور، سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان، سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی)، هیأت مدیرههای سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها، سازمان نظام کاردانی ساختمان (شورای مرکزی)، ادارههای کل راه و شهرسازی استانها موظفند در ارجاع کار به مهندسان ناظر، میزان حقالزحمه و نحوه دریافت و پرداخت آن، شیوهنامه فوق را با اصلاحیه پیوست ملاک عمل قرار دهند.
متن اصلاحیه انجام شده در آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ساختمان شرح زیر است:
بسمه تعالی
اصلاحیه شیوهنامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آییننامه اجرایی ماده ۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۸۳ ابلاغی مورخ ۹۶.۱۲.۲۳
۱-۱-تعریف ناظر در ماده یک شیوهنامه ابلاغی به نحو زیر اصلاح میگردد:
ناظر: شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال بکار با صلاحیت نظارت بر ساختمان طبق ماده (۴) قانون که براساس این شیوهنامه توسط سازمان استان به مرجع صدور پروانه و کارفرما معرفی میشود و وظیفه نظارت بر عملیات ساختمانی را عهدهدار است.»
۱-۲-عبارت زیر در بند (س) ماده ۳ شیوهنامه ابلاغی حذف میگردد:
پاسخ ندادن یا صادر نکردن معرفی نامه کتبی یا از طریق شبکه رایانهای توسط سازمان استان برای ناظر، به شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان، ظرف حداکثر سه روز کاری از تاریخی که اسامی آنان توسط کارفرما به سازمان استان اعلام میشود، به منزله معرفی سازمان استان است.
و متن زیر در ادامه آن اضافه میشود:
عدم رعایت این بند برای هیات مدیره سازمان استان علاوه بر تخلف انتظامی، به منزله عدم رعایت نظامات دولتی محسوب میگردد.
عباس آخوندی
وزیر
انتهای پیام/
انشالله از این هفته:
1. هنگام ثبت درخواست در دبیرخانه لیست مهندسین هم دریافت میشه و بدون مراجعه به امور و ظرف حداکثر 48 ساعت لیست بررسی و کسر خواهد شد
2. بجای بررسی و سپس اسکن در سازمان
پس از کسر ظرفیت کامل، در سامانه سازمان این امکان فراهم شده که ابتدا توسط مالک یا نماینده قانونیش، مدارک مورد نیز اسکن خواهد شد و در مرحله بعد همکاران در سازمان بررسی میکنند اسناد ارسالی رو
فکر میکنم از ابتدای آبان ماه مراجعه حضوری در امور نخواهیم داشت
مالک وارد سامانه میشه
ملک رو تعریف میکنه
بر اساس صلاحیت به کارتابل مهندسان مورد نیاز ارسال میشه
و در صورت تایید عضو محترم، امکان تماس مهیا خواهد شد
مالک وارد سامانه میشه
ملک رو تعریف میکنه
بر اساس صلاحیت به کارتابل مهندسان مورد نیاز ارسال میشه
و در صورت تایید عضو محترم، امکان تماس مهیا خواهد شد
پروژه که تعریف میشه در سامانه، بر اساس صلاحیت افراد پیشنهاد مالک روی کارتابل ارسال خواهد شد
ضمن اینکه هیچ گزینه ای هم نذاشتیم برای ارجاع به این یا اون
کاملا شفاف و ساده
یعنی وقتی مالک درخواست مثلا محاسبه سازه داره یا طراح معمار یا مجری سازه برای تمام افراد حقیقی و حقوقی که در اون گروه ساختمانی اعلام آمادگی کردن، ارسال میشه.
( سید علیرضا صدیق الذاکرینی )
هزینه ی سازمان به شدت کاهش میابد لذا بودجه برای رفاه اعضا و بیمه تامین میشود
در بحث تعارض منافع و منع مداخله كاركنان دولت بخشي از دلالي ها و تخفيفها حذف ميشه
بحث ناظر مقيم در هر ساختمان و كاهش سهميه اين افراد در قالب نماينده مجري
هم قسمت اصلي تخفيفها رو حذف ميكند
چون اكثر تخفيفها رو مهندسين پايه ٣ ميدن
تنها راه حل این است که این مبلغ را سازمان نظام مهندسی یا انجمن مهندسین از مالک بگیرد و در همان حسابهای مسکن که در طرح ارجاع کار درست شد واریز گردد
به این طریق مالک با مهندس در اول کار هیچ ارتباط مستقیمی ندارد که بخواهد از او بابت مبلغ تخفیف مستقیم بگیرد
مثل پرداخت پول عمل به یک پزشک که از طریق بیمارستان انجام میگردد.
برنامشون براي كاهش هزينه هاي سازمان و كوجكتر كردن بدنه سازمان جيست؟
این مبلغ نظیر همان مبلغی است که پیمانکاران پروژههای عمرانی درصدی از صورت وضعیت خود به حساب تامین اجتماعی واریز و پرسنل خود را بدون واریز وجه دیگری،از همان حساب بیمه می نمایند.
مهندسین مجری در کارگاههای ساختمانی میتوانند کارفرمای خود را برای گرفتن کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی ملزم نمایند تا از حساب همان مبلغ واریزی به حساب تامین اجتماعی در هنگام صدور پروانه ساخت، خود و دیگر کارکنان کارگاه را بدون پرداخت مبلغی بیمه نمایند.
البته مهندسین مجری که گزارش مرحله ۳ کار در دست اجرایشان صادر شده باشد و در لیست باشند، تنها با بکارگیری سرپرست کارگاه در آن کار یا پس از صدور گزارش اتمام عملیات میتوانند قرارداد مجری کار بعدی را منعقد نمایند .
همکاران محترم با توجه به فرا رسیدن انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی مواردی را یادآور می شوم:
۱- مشارکت کم اعضاء به دلیل عملکرد ضعیف هیات مدیره های دوره های گذشته.
۲-عدم امیدواری به اصلاح امور در کلیه زمینه های اقتصادی و اداری و رفاهی و .. برای اعضاء سازمان
۳-رانت و سوء استفاده های مالی و استخدام وابستگان و اعضای خانواده
۴-عدم توانایی در وضع قوانین و مصوبات مناسب در جهت ارتقاء سازمان
ارادتمند
ابوالفضل نیک ذات
بیمه مهندسان مجری
طبق قانون نظام مهندسی مجری یکی ازعوامل تمام وقت کارگاه ساختمانی محسوب میشود وبر اساس مصوبه مجلس تمامی عوامل مشغول درساختمان چون بنا،کاشیکارو....که هرروزهشت ساعت درکارگاه مشغول بکارمیباشند ازمحل بیمه ساختمان ازحق بیمه یارانه ایی بازنشستگی بهرمندمیشوند پس چراین موردیعنی بیمه سوبسیدار(۲۵درصدی)کاراگران ساختمانی شامل مهندسان مجری نمیشود مگرآنهاجزوعوامل تمام وقت کارگاه ساختمانی محسوب نمی شوندمگرشغل مجری گری تمام وقت نیست
بنظر می رسد سازمانهای نظام مهندسی میتوانندبا استفتا ودرخواست تفسیرقانون ازمجلس ویابادادن پیشنهاداصلاحی دوفوریتی این مشکل راحل کنند
تبریز/ ح علمی
ثبت عملکرد و کسر ظرفیت صلاحیت های طراحی، نظارت و اجرا در تمامی پروژه ها، بصورت لحظه ای قابل مشاهده است.
نظارت عالیه بر عهده چه سازمان یا نهادی هست ؟ و اساسا چه کسی بر کار ناظر ساختمان نظارت میکند ؟
متاسفانه در ساختمان های در حال ساخت به دلیل غفلت مهندس ناظر ( البته عده ای محدود از این دوستان ) شاهد تخلف هستیم ، مسیول رسیدگی چه کسی یا سازمانی هست ؟
راهنمایی میکنید لطفا ؟
در صورت تخلف مهندس ناظر مسیول رسیدگی چه کسی یا چه سازمانی هست ؟
ولی به نظر شما این عدالت است که مهندسی که سالها سابقه دارد، و تنها راه معیشت اون از این نظارت است، با کارمندی که خدا براش خواسته(بدون رانت و پارتی وارد اداره و ارگانی شده!!! ) و ماهانه حقوق ثابتی داره،
در یک ردیف قرار بگیرند و 3 سال برای گرفتن نظارت در انتظار باشند،؟
در اگه انتخاب با خود مهندس ناظر که معیشتش از این راه است توی این 3 سال میتونه حداقل چند کار برای خودش پیدا کنه،
و اونی که با دلال ها ساخت و پاخت میکنند کارمندان هستند که نیازی به پول نظارت ندارند. و معیشتشون از جای دیگه تامین میشه...
پیروز باشید.
شهرداری بارها گفته زیر بار مسئولیت نمیرود و مهندس ناظر را مسئول میداند
!
در هر برش زمانی پایه های ۳، ۲، ۱ و ارشد به ترتیب عبارتست از:
پایه ۳ ———– ۸۰۰۰متر مربع پایه ۲ ———-۱۲۰۰۰متر مربع پایه ۱———–۱۶۰۰۰متر مربع ارشد———–۲۰۰۰۰ متر مربع ولی با توجه به بخشنامه وزیر مبنی بر انتخاب ناظر به اختیار مالکان ، این احتمال وجود دارد که ۴ کار همزمان توسط ناظر مورد اعتماد یک مالک تصاحب شود و بقیه ناظران بیکار بمانند و هیچ کاری نصیبشان نشود ولی می توان با کاهش ظرفیت اشتغال به کار مهندسان به نصف ظرفیت فعلی و همچنین ممانعت از گرفتن چند کار همزمان توسط یک ناظر ، عدالت شغلی را بین مهندسان ایجاد کرد .
در شیوه نامه ابلاغی تبصره دو ماده ۲۴ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ... تکلیف مشخصی در زمینه وظایف کنترلی شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی وجود ندارد... صرفا واژه کنترل ساخت در ادامه مرجع صدور پروانه قرار گرفته است (مرجع صدور پروانه و کنترل ساخت)...
در نظریه ۹۶/۱ وزیر به موضوع وظایف کنترلی شهرداریها و مراجع صدور پروانه ساختمانی پرداخته شده است...
به نظر تا زمان تصویب آیین نامه کنترل ساختمان در هیات دولت جانشینی آن به جای آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نمی توان از بازنشانی وظایف کنترلی شهرداریها اطمینان حاصل نمود...
ماده 4 از قرارداد ناظر و مالک.
آیا شما شکایتی در مورد تخلفات به شورای انتظامی برده اید؟
آیا شما شکایتی در مورد تخلفات به شورای انتظامی برده اید؟
چندي قبل به نظام مراجعه كردم و پس از پرسوجو متوجه شدم هر مهندس حقيقي در تمام طول عمرش فقط ميتواند يك پروژه را مجري شود
ميبايست ابتدا آموزش قوي مهندسين بصورت تخصصي در هر بخش طراحي يا نظارت صورت بگيره و بعدش با شفاف سازي و توجه به خاست عمومي بصورت نظرسنجي شفاف الكترونيك به سراغ طرحهاي مثل ارجاع كار عادلانه بريم البته نه به صورت قبل كه وجوه رو سازمان بگيره و مسدود كنه
تعاملي بين دادستاني و سازمان نظام مهندسی بوجود بياد تا با تخلف يك سازنده و تخطي از قوانين و مقررات ملي ساختمان
اسم اين بساز و بفروش در ليست سياه شهرداري قرار بگيره و نتونه مجدد كار ساخت انجام بده
شهرداري هم ميتونه براحتي اجبار كنه كه فقط به صاحب سند مجوز ساخت ميده نه وكالتي
اينجوري اين افراد مجبور ميشن فقط سرمايه گذاري كنن نه اينكه شخصا بساز و بفروش بشن
فقط مظاهریان ،غفاری و شیبانی می گویند،ایین نامه جدید با مطالعه تهیه شده است !?
نا امیدی از تغییر وضعیت، شاید اصلی ترین علت عدم مشارکت مهندسین در این جلسه باشد، یاس از تغییر در تشکیلاتی که هر روز درهایش به روی مهندسان بسته تر می شود و رفته رفته به دژ غیر قابل نفوذی تبدیل شده که بجای رفع مشکلات صنفی مهندسان، به قدرتمندتر کردن صاحبان قدرت و ثروت اهتمام می ورزد.
اين دقيقا 2 دليل اصلي داره
اول اوضاع اقتصادي
دوم عدم آگاهي و اطلاعات ناقص اغلب مهندسين پايه ٣ از وظائف و حقوق مهندسي
البته دلالها هم از اينكار به نحو احسنت بهره بردن
يعني اول در مهندسيني كه تعدادشون بيشتر هست تخفيف رو جا انداختن و بعد به ساير گروهها تعميم دادن
اين دقيقا 2 دليل اصلي داره
اول اوضاع اقتصادي
دوم عدم آگاهي و اطلاعات ناقص اغلب مهندسين پايه ٣ از وظائف و حقوق مهندسي
البته دلالها هم از اينكار به نحو احسنت بهره بردن
يعني اول در مهندسيني كه تعدادشون بيشتر هست تخفيف رو جا انداختن و بعد به ساير گروهها تعميم دادن
هیچ چاقویی دسته خودشو نمیبره
به نظر من توقعی نداشته باشید
هیچ چاقویی دسته خودشو نمیبره
به نظر من توقعی نداشته باشید
و
دانستن هرگونه پرداختی ها و هزینه ها حق ذاتی اعضاست
زیرا:
سازمان و هرآنچه درآن است متعلق به اعضاست و #مدیران و دیگر مسئولین آن ، صرفا #خادم اعضا #هستند و نه بیشتر.
ولي بعد از طرح ارجاع دلالها هجوم آوردند به سازمان و مهندسين هم براي عقب نماندن از اين مسابقه به هر قيمتي امضا كردن و الان فضا عوض شده و مهندسين با آگاهي بيشتري نسبت به قبل براي پذيرفتن مسئوليت پيشقدم ميشوند
همه تصمیمات در سنوات گذشته بر اساس آمار مهندسان بالقوه صورت میگرفت
در حالیکه بسیاری از مهندسان فعال نبودند یا اصلا نبودند
انشالله با فراخوانی که این هفته برای شرکت ها خواهیم داشت، ظرفیت قریب به واقعی محاسبه خواهد شد.
این کار را انجمن شرکتهای ناظران حقوقی در سال ۹۵ و ۹۴ بر اساس آمار دریافتی از سازمان انجام داد و پیشنهاداتی هم ارایه داد، اما در آن زمان اراده ای برای بررسی پیشنهادات در سازمان وجود نداشت.
اما اکنون با توجه به آگاهی جامعه مهندسی و نگاه وزارتخانه برای ایجاد برخی اصلاحات و مشکلات ناشی از ابلاغ شیوه نامه و اینکه خراسان اولین استانی بود که آنرا اجرایی کرد، انشالله پیشنهادات بررسی میشود.
( تاکید میکنم، پیشنهاداتی که بر اساس کار آماری صحیح صورت پذیرد قطعا قالب اعتنا خواهد بود)
در صورت وقوع حادثه شغلی در کارگاه کارفرما چه وظایفی دارد؟
#پاسخ
ماده 65 تامین اجتماعی
. در صورت وقوع حادثه ناشى از کار، کارفرما مکلف است
اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورده
و مراتب را ظرف سه روز اداری
کتبا به اطلاع سازمان برساند
در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذکور متحمل هزینه ای شده باشد
سازمان تامین خدمات درمانی هزینه های مربوط را خواهد پرداخت
تبصره 1 ماده 95 قانون کار
كارفرما يا مسئولان واحدهاي موضوع ماده 85 اين قانون موظفند
كليه حوادث ناشي از كار را در دفتر ويژه اي كه فرم آن را از طريق وزارت كار و امور اجتماعي اعلام مي گردد
ثبت و مراتب را سريعا به صورت كتبي به اطلاع اداره كار و امور اجتماعي محل برسانند.
در هیات مدیره یکم تا هفتم عضو بودند
نتوانند کاندیدا هیات مدیره دوره هشتم شوند
و حتی کلیه کارمندان ادارات دولتی
نتوانند کاندیدا هیات مدیره دوره هشتم شوند تا فرصت به مدیران جوان داده شود .