سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توضیحات لاریجانی درباره انتخاب و معرفی کاندیدای ریاست کمیسیون اصل 90

رئیس مجلس جزئیات چگونگی انتخاب و معرفی کاندیدای ریاست کمیسیون اصل 90 توسط هیئت رئیسه به صحن مجلس را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس در صحن علنی امروز (چهارشنبه، 3 مرداد) خانه ملت با اشاره به معرفی کاندیدای ریاست کمیسیون اصل 90 قانون اساسی توسط هیئت رئیسه، گفت: درباره انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 دو جلسه در هیئت رئیسه برگزار شد تا گزینه ریاست مشخص شود.

وی افزود: در قانون آئین نامه آورده شده که رئیس کمیسیون با پیشنهاد هیئت رئیسه مجلس از بین اعضای ثابت کمیسیون که 8 نفر هستند و با رأی مجلس برای مدت یک سال انتخاب شود.

لاریجانی تصریح کرد: در بخش آراء مربوط به این موضوع در ماده 121 در بخش بند "ه" عنوان شده که اکثریت مطلق نمایندگان حاضر هستند که به انتخاب رئیس مجلس، رئیس دادستان، رأی اعتماد به وزیران می دهند؛ در بند 16 نیز بیان شده سایر مواردی که در این آیین نامه و سایر قوانین برای آن ها کلمات تصویب و یا موافقت مجلس آورده شده و در این آیین نامه مصداق آن مشخص نشده باشد، باید به صورت اکثریت مطلق رأی بیاورد، مانند وزرا که رأی اعتماد می آورد.

وی ادامه داد: با این استدلال یک نفر به مجلس معرفی می شد که اگر رأی اعتماد می آورد، موضوع تمام می شد و در غیر این صورت باید فرد دیگری معرفی می شد. همین اقدام انجام شد، اما آقایان در هیئت رئیسه عنوان کردند دو نفر معرفی شود که کمی ضیق در آیین نامه است؛ چون وقتی دو نفر معرفی شود و اگر رأی نصف به علاوه یک نیاورد، چه باید کرد؟ لذا مشکل به وجود می آمد، در عین حال هیئت رئیسه در دور قبل رأی داد دو نفر معرفی شود.

وی اظهار کرد: این موضوع که دوباره در هیئت رئیسه بحث شد با این استدلال بر همان رویه سابق مجلس تایید شد که یک نفر معرفی شود که اگر رأی اعتماد آورد موضوع تمام می شود وگرنه فرد دیگری باید معرفی شود، در این بین برخی از نمایندگان نامه‌ای ارائه کردند که تجدیدنظر صورت بگیرد و این اتفاق رخ داد؛ در این رابطه سه نظر وجود داشت که به رأی گذاشته شد و با استدلال هایی که صورت گرفت نظری که مبتنی بر معرفی یک نفر بود رأی آورد تا مجلس رأی اعتماد بدهد و سناریویی که دو نفر معرفی شود، رأی کافی نیاورد.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: از نظر هیئت رئیسه استناد آیین نامه‌ای نکته مذکور است و نظر دیگری نیست اما با استناد به آیین نامه راهی پیدا نشد و به هر حال معرفی دو نفر رأی کافی نیاورد؛ بنابراین روش این است که یک نفر معرفی شود تا آقایان اگر نصف به علاوه یک رأی دادند که باید اکثریت مطلق رأی بیاورند، فرد رئیس کمیسیون اصل 90 می شود وگرنه باید دوباره فرد جدیدی معرفی شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.