سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طی تذکری در صحن مطرح شد؛

اعتراض پارسایی به رویه انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس/ لاریجانی: تمامی موارد بر اساس آیین نامه داخلی مجلس است

نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون اصل 90 به رویه انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل 90 در صحن علنی امروز(چهارشنبه 3 مرداد) و در روند انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 طی تذکری با استناد به ماده 48 آیین نامه داخلی مجلس خطاب به لاریجانی ضمن اعتراض به رویه انتخاب رئیس این کمیسیون طی این جلسه گفت: در دو سال گذشته دو کاندیدا معرفی می‌شد، مگر می شود طی دو سال دو تصویر متفاوت در مجلس ارائه شود.

وی در پاسخ لاریجانی تصریح کرد: 14 سال تریبون در اختیار شما بوده حال دو دقیقه مهلت دهید تا ما هم صحبت کنیم.

لاریجانی در پاسخ به وی گفت: هنوز 14 سال نشده است.

سخنگوی فراکسیون امید اظهار کرد: با امسال می‌شود 14 سال پس نگران آن نباشید.

عضو کمیسیون اصل 90 بیان کرد: تفسیرهای سلیقه‌ای به ضرر مجلس است، یکصد نفر از نمایندگان به هیئت رئیسه نامه زدند تا بیش از یک نفر معرفی شود.

نماینده مردم شیراز تأکید کرد: اکنون 40 روز است که کمیسیون اصل 90 رئیس ندارد و همین موضوع هم نقض آیین نامه داخلی است لذا این انتخابات از نظر ما مردود بوده و اعتبار ندارد.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت:‌ طوری مسئله را مطرح نکنید که انگار نظر خاصی وجود داشته است، دو جلسه در هیئت رئیسه بر سر این موضوع بحث و بررسی شده است.

وی ادامه داد: در قانون آیین نامه آمده، رئیس کمیسیون اصل 90 با پیشنهاد هیئت رئیسه مجلس و از اعضای ثابت کمیسیون اصل 90 که 8 نفر هستند با رأی مجلس برای یک سال انتخاب می‌شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: در بند 16 ماده 121 آیین نامه قید شده مواردی غیر از رئیس مجلس،‌ رئیس دیوان محاسبات، دادستان دیوان و امثال آنها با اکثریت مطلق آرای نمایندگان انتخاب می‌شوند و از سوی دیگر مطابق آیین نامه کسب نصف آرا به اضافه یک برای کسب ریاست کمیسیون اصل 90 لازم است که اگر آن فرد این آرا را کسب نکند باید شخص دیگری معرفی شود.

وی بیان کرد: مسئله معرفی دو نفر یا بیشتر به عنوان گزینه‌ای که عده‌ای از نمایندگان خواستار آن شدند در هیئت رئیسه مجلس بررسی شد اما در نهایت در آیین نامه به این تفسیر رسیدیم که یک نفر معرفی شود زیرا معرفی دو نفر باعث می‌شد که اگر یک نفر، نصف به علاوه یک را کسب نکند در کار مشکلی ایجاد شود.

شایان ذکر است؛ داود محمدی نماینده مردم قزوین طی دو سال گذشته هم توانسته است با کسب آرای لازم ریاست کمیسیون اصل 90 را بر عهده داشته باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.