سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مجلس قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشسته ها از سال ۱۳۹۵به صورت جدی پیگیری کرد/ امروز افرادی شاغل هستند که 47 سال است کار می کنند و بازنشسته هم نشدند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع مصوبه مجلس درباره به کارگیری بازنشسته ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مصوبه مجلس درباره به کارگیری بازنشسته ها موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 2 مردادماه بود که با حضور سید احسان قاضی زاده هاشمی و سید فرید موسوی از اعضای فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو‌ کمیسیون جوانان مجلس در ابتدای برنامه گفت: مجلس قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشسته ها را از سال ۱۳۹۵به صورت جدی پیگیری کرد، چرا که جمع گسترده ای از رده های مختلف دوباره به کار بازگشته بودند.

وی افزود: ان افراد، افردای بودند که سال ها در بخش های خصوصی فعالیت کردند و دوباره به کار بازگشته بودند.

قاضی زاده هاشمی در ادامه بیان کرد: مجلس در قالب یک طرح یک قانونی را مصوب کرد که شامل ممنوعیت بازگشت به کار بازنشتگان بود و در آن قانون یک استثنایی بود که در ماده ۷۱خدمات کشوری در بندهای الف،ب، ج، د، ه جا گرفت.

وی افزود: که در بند الف آن، سران قوا ،در بند ب ،معاونان، رئیس جمهور و وزرا ، در بند ج نمایندگان مجلس و در بندهای دال و ه ،معاونان وزرا ، سفرا و استانداران قرار داشتند که در عبارت کلیدی تحت عنوان هم ترازان بود.

عضو کمیسیون جوانان مجلس تصریح کرد: در این قانون شاهد بودیم که بسیاری از مقامات با هم، هم تراز شدند واز مناصب مختلفی از قالب هم تراز استفاده می کردند، بسیاری از مدیران شرکت های دولتی، اعضای هیات مدیره شرکت های دولتی، مدیران بانک ها و بیمه ها و همچنین سایر مناصب حتی تا رده معاونان استانداران، فرمانداران ویژه شهرستان ها هم تراز با معاونان‌ استانداران و معاونان وزرا شدند.

وی ادامه داد: دو نوع هم ترازی وجود داشت، یا هم ترازی در قالب یک سمت و یا هم تراز در رابطه با برخی اشخاص که این سمت ها با یک بخشنامه در سازمان امور استخدامی دولتی و یا در هیات دولت در لیست های به تصویب هیات وزیران می رسید.

قاضی زاده هاشمی گفت: هم ترازی باعث شد که یک گردونه گسترده یعنی هم ترازی موقعیتی و فردی ایجاد شود که یک هدفی را دنبال کند و آن هدف بر روی الفاظ و عبارات دور زده شود و یک قانون به این سرعت اصلاح شود.

وی ادامه داد: نزدیک به یک سال با جمع زیادی از اعضای فراکسیون جوانان مجلس و نمایندگانی که این دغدغه را داشتند در کمسیون اجتماعی مطرح شود که در دو ماه گذشته کلیات این قانون به تصویب مجلس رسید.

عضو کمیسیون جوانان مجلس اظهار کرد: امروز در صحن مجلس شورای اسلامی با قانون ممنوعیت بازگشت به کار با رای قاطع ۸۰ درصدی یعنی ۱۹۴ رای موافقت شد.

موسوی عضو کمیسیون جوانان مجلس در ادامه برنامه اظهار کرد: در قانون فعلی استثنائات متعددی به قانون اضافه شده که روح اصلی قانون منع به کارگیری بازنشتگان را خدشه وارد کرده بود.

وی افزود:هم اکنون با تصویب این قانون معاونان وزار، سفرا، استانداران، هم ترازان در تمام سطوح حذف شدند ‌.

موسوی گفت: بازنشستگان نیروهای مسلح اعم از نیروهای مسلح انتظامی، وزارت اطلاعات و امنیتی که در قانون فعلی مستثنی بودند، صرفا می توانند در دستگاه خود مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: تغییر دیگری که در این قانون ایجاد شد این است که بازنشستگان ایثارگر، جانبازان بالای۵۰درصد ،آزادگان حداقل با۳سال اسارت و فرزندان شهدا مستثنی خواهند بود و بقیه گروه ها بعد از بازنشستگی باید سمت خود را تحویل دهند.

وی افزود: بیش از هر عدد و رقمی پیامی است که در این مصوبه برای نظام اداری وجود دارد و آن جوان گرایی و دمیدن روح جدیدی در نظام اداری بی انگیزه کشور بود. نظام اداری در روند توسعه و تسهیل اهداف توسعه نقش به سزایی دارد.

عضو کمیسیون جوانان مجلس گفت: حضور برخی افرادی که سال ها در یک مسند مدیریت بودند یک مانعی در توسعه کشور بود که امیدواریم با اجرای این قانون شاهد چابکی و نشاط در نظام اداری باشیم.

موسوی اظهار کرد: براساس آمار غیر رسمی دیوان محاسبات کشور، حدود هزار و 690 نفر مشمول قانون منع بازگشت به کار هستند .

وی ادامه داد: در وزارت کشور، ستاد و سازمان های تابع حدود ۹۷ نفر شناسایی شده اند که مشمول حذف هستند.

عضو کمیسیون جوانان مجلس در ادامه بیان کرد: هدف از تصویب این طرح اشتغال زایی جوانان نیست، بلکه به دنبال این هستیم که نظام پیر سالاری اداری را تغییر دهیم، چرا که با این کار مشکل اشتغال کشور حل می شود.

وی ادامه داد: اگر این قانون به تصویب شورای نگهبان نیز برسد، این آمار فراتر نیز می رود، چرا که ما در اصل واحده این قانون اصل را بر ممنوعیت گذاشته ایم که در آن نیز اشتثنائاتی نیز وجود دارد.

عضو کمیسیون جوانان مجلس تصریح کرد: در ماده ۵ خدمات کشوری اشاره کردیم که حتی دستگاه های خاص نیز شامل استثنائات می شوند مانند بانک مرکزی ،سازمان انرژی اتمی ،وزارت امور خارجه ،بانک ها ، بیمه ها، شرکت های دولتی.

وی ادامه داد: شرکت های دولتی با هر میزان سهام یعنی با هر میزان درصد از سهم که متعلف به نهاد دولتی است مشمول این استثنائات قرار می گیرند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به ضمانت اجرایی طرح گفت: دستگاه اصلی که در اختیار دیوان محاسبات است ،دیوان محاسبات وظیفه رصد مالی دارد و همچنین این دیوان دستگاه نظارتی مجلس است.

وی افزود:دستگاه قوی تر دیگری نیز وجود دارد که در اختیار قوه قضائیه است و آن سازمان بازررسی کل کشور است، به طوری که دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان ناظران اجرایی قانون، این اختیار را دارند که هر تخلفی را از فرد بازنشسته ممنوعه و فردی که بازنشسته را منصوب کرده بود را رصد و براساس قانون حکم انفصال را به فرد که او را منصوب کرده  را صادر کند.

موسوی در ادامه گفتگو تصریح کرد: برخی دستگاه ها خود را مستثنی قانون مدیریت خدمات کشوری کردند، اما این قانون موخر است و قطعا از این ماده واحده دستگاه ها مشتثنی نیستند.

قاضی زاده هاشمی عضو فراکسیون جوانان مجلس با اشاره به اینکه شاید بسیاری از دستگاه های عمومی غیر دولتی یا شرکت های خصولتی در چارچوب سامانه مقامات نگنجد گفت: همترازی صرفا راجع به اشخاص نبوده بلکه راجع به جایگاه ها بود.

قاضی زاده هاشمی ضمن رد آمار 69 نفری از تعداد مقامات و همترازان گفت: استناد ما مبتنی بر گزارشات دقیق دیوان محاسبات به عنوان رکن نظارت مالی بر ذی حساب ها و روسای دستگاه های سراسر کشور است، لذا آمارهای ما کاملا فنی و تخصصی است، برآوردهایمان از داده هایی است که دیوان محاسبات در کل کشور جمع آوری کرده است.

وی با اشاره به اینکه عزیزان با یک بخشنامه بسیاری از افراد را همتراز با مقامات کردند افزود: تمام معاونان استاندار را همتراز معاون وزیر کرده اند، شهرداران کلان شهرها را همتراز معاون وزیر و شهردار تهران را همتراز وزیر کردند، فرمانداران ویژه را به عنوان یک جایگاه معاون استاندار همتراز معاون وزیر کرده اند، روسای سازمان های برخی از وزارتخانه ها را به عنوان روسای سازمان های وابسته استانی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه باید با عدالت نسلی روبرو باشیم و از سوی دیگر گردش نسلی باید واقعی باشد، خاطرنشان کرد: رکن نظارتی ما دیوان محاسبات است که دقیق تر از سامانه کارمندی آقایان کار می کند.

عضو کمیسیون فراکسیون جوانان مجلس با بیان اینکه افرادی داریم که 47 سال است که کار می کنند و هنوز بازنشسته نشده اند ادامه داد: شاید یک بازنشسته از فصول دیگر بودجه ای استفاده می کند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه متاسفانه بازنشسته ای داریم که هم زمان عضو سه هیأت مدیره در شرکت های خصولتی است گفت: آیا مجلس این همه انرژی خود را برای 69 نفر صرف می کند، باید به فکر بچه های دهه 60,70 باشیم، کسی که در دهه60 وزیر و معاون وزیر بوده اکنون هم در این پست ها به سر می برد.

وی با اشاره به اینکه یک سری از افراد خود را اصولا بازنشسته نمی کنند عنوان کرد: ممکن است از فصل دوم بودجه برای بازنشسته ها پرداخت انجام نشود و از فصول جاری پرداخت انجام شده باشد.

عضو کمیسیون فراکسیون جوانان مجلس با اشاره به اینکه افرادی هستند که نمی گذارند از گردونه خارج شوند اظهار کرد: زمانی که بازنشستگی در موعد خود رخ نمی دهد، مشکل زا می شود و سبب بروز این اتفاقات می شود.

سید صدرالدین صدری معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تغییر پی در پی قوانین و ناپایداری آن می تواند برنامه ریزی های درازمدت را از بین ببرد، گفت: تعداد کل مقامات و هم ترازان 800 نفر هستند، بر اساس ضوابط بودجه ای حداقل از دو سال پیش تا به حال هرگونه به کارگیری افراد باید با شماره شناسه پرداخت یا شماره شناسه کارمندی باشد تا پرداخت ممکن شود.

فرید موسوی عضو کمیسیون نوجوانان مجلس تصریح کرد: با چالش و بحران هایی روبرو هستیم که نیاز است افرادی که با فکر و نگرش های سنتی فاصله دارند برای این بحران‌ها چاره اندیشی کنند.

وی ادامه داد: ما امروز به نسلی برای مدیریت نیاز داریم که پاسخگویی را بداند، امروز به نسلی نیاز داریم که مسائل محیط زیستی را بداند و برایش اصل باشد ، امروز به نسلی احتیاج داریم که مسائل را از نگاه امنیتی نگاه نکنند، اگر بخواهیم بر اساس همان مدل های فکری و ذهنیت های گذشته برای بحران های این چنینی تصمیم بگیریم آینده ما هم مثل امروز مانند گذشته خواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
استاندار تهران هم بازنشسته است و باید یرکنار شود
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
بیکار جوانان به وضعیت بحرانی رسیده . فقط در سازمان نظام مهندسی ساختمان چندین هزار نفر مهندس ناظر بازنشسته وجود دارد که فرصت اشتغال را از دست مهندسان جوان گرفتند . این مهندسان بازنشسته به انواع و اقسام بیماری ها و امراض مبتلا هستند . از پیرچشمی و آب مروارید چشم و دیسک کمر تا گرفتگی عروق کرونر قلب و ...
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
باز استثنا زیاد گذاشتن و همین باعث صدور بخشنامه و تبصره و... میشه

کسی که بازنشست شد تحت هیچ شرایطی نباید بگذارن دیگه برگرده سرکار

واقعا حق الناس هست وقتی یه بازنشسته میره جایی کار میکنه که یه جوان میتونه بره و یه خانواده رو نجات بده

درسته حقوق و... کم هست ولی به کم قانع باشیم تا بیکاران هم بتونن استخدام بشن
ناشناس
۰۷:۲۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
بازنشسته ها رو اکرام کنید وقتی بازنشسته ای با دو تا جوان بیکار و یا در حال تحصیل،با نهایتش حقوق دو میلیونی بشینه خونه یا باید راهی پیدا کنه برگرده سرکار حالا چه به صورت ساعتی یا قراردادی یا باید بره مسافر کشی .
یه عده هم که اصلا میدان رو خالی نمیکنن برا جوانها ،همش دم از تجربه می زنن حداقل به چهارتا جون انتقال بده اکر واقعا دوستدار کشورت هستی
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
منه یه جوان دنبال کارم فوق لیسانس دارم اما کو کار
ناشناس
۰۰:۱۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
جوانان تحصیلکرده باید استخدام بشن
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
به جای دعوت به کار مجدد معلمان بازنشسته در مدارس دولتی میتوان فرزندان بازنشستگان را استخدام کرد به عنوان معلم حق التدریس