سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح تولید مرغ با اندازه استاندارد در لرستان

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی لرستان گفت: سن و وزن مناسب کشتار، در مرغ‌های تولیدی لرستان رعایت نمی‌شود و این سبب کاهش کیفیت مرغ شده که با اجرای طرح تولید مرغ سایز، درصدد کیفیت‌بخشی به تولیدات استان هستیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ محمدعلی جعفرپور، مدیر امور طیور جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی لرستان در راستای کیفیت بخشی به گوشت مرغ تولید شده در استان، فرهنگسازی تولید و مصرف مرغ سایز است.

وی افزود: منظور از مرغ سایز (استاندارد) مرغی است که در یک دوره پرورشی ۳۵ تا ۴۲ روزه با وزن زنده ۱۶۵۰ تا ۲۳۵۰ گرم و وزن لاشه ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم تولید شود و به دست مصرف کننده برسد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه سن و وزن مناسب کشتار در لرستان رعایت نمی‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر میانگین سن کشتار در لرستان، ۵۲ روز است که این سبب بالارفتن وزن مرغ و کاهش کیفیت لاشه می‌شود، بنابراین در نظر داریم که سن پرورش در واحد‌های مرغ گوشتی را به ۴۲ روز برسانیم. هر چه سن مرغ کمتر باشد، ضایعات و چربی مرغ هم کمتر است از طرفی کیفیت پخت و تردی آن بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: رعایت سن استاندارد کشتار، مزایای اقتصادی فراوانی نیز برای تولیدکنندگان دارد، از این جهت که ضریب تبدیل دان مصرف شده نسبت به گوشت تولید شده کمتر می‌شود و میزان افت لاشه نیز کاهش پیدا می‌کند.

جعفرپور گفت: مردم باید بدانند که مصرف مرغ با وزن بالاتر از حد استاندارد، سبب افزایش بیماری‌های قلبی ـ. عروقی و متابولیکی می‌شود، چون میزان چربی در این مرغ‌ها بالاست و احتمال افزایش بقایای آنتی‌بیوتیک‌ها نیز وجود دارد؛ بنابراین باید از فروشنده بخواهند که مرغ با وزن استاندارد را به آن‌ها تحویل دهد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مردم استان نیز در بسیاری از موارد، طالب مرغ‌هایی با وزن بالا هستند و همین سبب می‌شود که تولیدکنندگان هم به سمت تولید مرغ‌هایی با سن و وزن بیشتر از حد استاندارد بروند که این به نفع سلامتی مردم نیست و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی لازم انجام گیرد.

انتهای پیام/د

طرح تولید مرغ با اندازه استاندارد در لرستان اجرا می‌شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.