سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

مرگ سینما با ساخت فیلم‌های بادآورده/ چرا قانون ثابتی تصویب نمی شود؟

هر موضوعی فارغ از استثتائات باید از مجرای قانونی سالم بگذرد اما گاهی برخی‌ها با دور زدن قانون برای رسیدن به اهدافشان بهره می‌برند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر آن چیزی که قرار است به بهترین شکل ممکن پیش برود فارغ از استثتائات باید از مجرای قانونی سالم بگذرد این پیروی از قانون، شامل هر فرد و ارگانی است اما گاهی اوقات مشاهده می‌شود برخی‌ها با دور زدن قانون برای رسیدن به اهدافشان بهره می‌برند.

در این میان سینما یکی از تریبون‌های تاثیرگذاری است که رعایت قانون در آن قطعا باید اجرا شود، زیرا زبان هنر همانقدر که لطیف و خوب است گزنده و مخرب نیز خواهد بود و اشتباه گرفتن از آن بیش از دیگر فعالیت‌ها نمایان می‌شود.

یکی از شاخه‌های بی‌قانونی که سال‌های اخیر در سینما بیشتر به چشم می‌خورد شروع تولید یک فیلم قبل از اعلام شورای پروانه ساخت است، با یک بررسی سردستی با دنبال کردن تاریخ انتشار اخبار تولیدات می‌توان به این مهم رسید؛ یعنی عوامل فیلم، تاریخ تولید اثر خود را اعلام و پس از گذشت پانزده یا بیست روز پایان فیلمبرداری را رسانه‌ای می‌کنند!

عوامل فن می‌دانند حد معمول، معقول و حرفه‌ای تولید یک فیلم سینمایی بین ۴۰ تا ۴۵ روز برای تولید است، اما پایان یافتن فیلمبرداری یک فیلم سینمایی پس از ۲۰ روز جای تعجب دارد! البته تنها در مواردی بسیار استثناء و محدود چنین جریانی رخ می‌دهد و یا شاید برای تله فیلم‌ها اتفاق بیفتند.

عوامل چنین فیلم‌هایی مگر تا چه حد برای دریافت پروانه ساخت مطمئن و آگاه هستند که زودتر، شروع به فیلمبرداری می‌کنند یا اینکه موضوع دیگری مطرح است؛ با نگاه خوشبینانه به این قضیه که فیلم‌ها در مدت ۲۰ روز فیلمبرداری شده‌اند به این نتیجه‌ خواهیم رسید که در آینده فیلم‌های بی‌کیفیتی نمایش داده خواهد شد که فقط کارگردان با هدف پرکردن سابقه خود یا فروش فیلم‌های سخیف دست به چنین کاری زده‌اند.

در آخر هم فیلم‌هایی ساخته می‌شود که یا در زمان دریافت پروانه نمایش با مشکل مواجه خواهند شد یا به قدری سطح پایین است که با نمایش آن هیچ منفعتی برای سینما ندارد.

عبدالله علیخانی گفت: در ابتدا این موضوع بی ثبات بودن قوانین شورای پروانه ساخت را نشان می دهد که عوامل یک فیلم بدون داشتن پروانه ، اثر خود را تولید می کنند.

وی افزود: قبل از انقلاب بازیگرانی که در یک فیلم با چنین شرایطی بازی می کردند مشمول جریمه می شدند که چرا قبل از بازی در آن و امضای قرارداد به نکات مهم این چنینی توجه نداشتند که برای این موضوع نامه مستند دارم.

علیخانی ادامه داد: اساس کار باید به نحوی پیش برود که قانون در مورد همه به یک شکل اعمال شود تا جایی برای جولان غیرحرفه ای ها باقی نماند چون وقتی می بینند برای حرفه ای ها قانونی اعمال نمی شود آنها نیز برای فعالیت خود طلب بی قانونی می کنند و در اصل انتظاراتشان را بالا می بریم و با چند مرتبه رفت و آمد و پشت در ماندنشان به اهداف و خواسته خود می رسند.

این تهیه کننده اضافه کرد: دود این بی قانونی ها در نهایت به چشم وزارت ارشاد و شورای پروانه ساخت می رود، پس شورا باید با قاطعیت برخورد کند حتی برای هنرپیشه هایی که در فیلم های بدون پروانه ساخت بازی می کنند تا شورا و وزارت در عمل انجام شده قرار نگیرد.

بنابراین اگر سینماگران می خواهند خود را با سطح بین المللی مقایسه کنند باید نگاه فیلمسازی را در سطح بین المللی تغییر دهند و بدانند با ساخت فیلم‌ در کوتاه‌ترین زمان به هیچ دستاوردی نخواهند رسید.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.