این نکته قابل ذکر است که محدود بودن تعداد کشورهای ارزیابی شده از عواملی است که میتواند بر رتبه کشورمان اثرگذار باشد. همچنین وجود نام ایران در بین ۵۰ کشور ارزیابی شده گویای شناخت نسبی مصرف کنندگان برچسب "ساخت ایران" است که میتواند وجه مثبتی در این گزارش باشد.
بیشتر بخوانید: نمایندگان مجلس از کدام کالاهای ایرانی استفاده میکنند؟
درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین ۵۲ کشور دنیا در سال ۲۰۱۷ به گونهای است که کالاهای ساخت ایران با ۴۱ درصد دارای بیشترین میزان محبوبیت در کشور پاکستان هستند. پس از آن ویتنام و بحرین با ۳۵ درصد، چین با ۳۳ درصد، هندوستان با ۲۹ درصد، مالزی با ۲۷ درصد، اکوادور با ۲۵ درصد، مکزیک با ۲۴ درصد و شیلی و آمریکا با ۲۳ درصد قرار دارند.
پس از این کشورها، کالاهای ساخت ایران در کشورهای کنیا با ۲۲ درصد، سنگاپور، کانادا و ونزوئلا با ۲۱ درصد، پرتغال و فیلیپین با ۲۰ درصد، ترکیه، آرژانتین، انگلستان و روسیه با ۱۹ درصد، مراکش و پرو با ۱۸ درصد دارای بیشترین محبوبیت هستند.
همچنین دانمارک، هلند، اندونزی، رژیم اشغالگر قدس با ۱۷ درصد، برزیل و سوئیس با ۱۶ درصد، هنگکنگ، سوئد و نروژ با ۱۵ درصد، عربستان با ۱۴ درصد، کلمبیا، ایتالیا، ژاپن، تایوان و کره جنوبی با ۱۳ درصد، اتریش با ۱۲ درصد، ایرلند و تایلند با ۱۱ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
بر اساس اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت و بنابر گزارش موسسه statista (یکی از موسسههای پیشرو در حوزه آمار)، در این بین اما کشورهای فرانسه با سه درصد، اسپانیا، اوکراین و الجزایر با چهار درصد، آلمان، مصر و آفریقای جنوبی با شش درصد، یونان و بلژیک با هشت درصد و امارات، استرالیا و لهستان با ۹ درصد کشورهایی هستند که کمترین درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در آنها طی سال گذشته وجود دارد.
طراحی منحصر به فرد و نگارههای زیبا و کیفیت و دوام فرش ایرانی و صنایع دستی، طعم و عطر زعفران داخلی و کیفیت و تنوع پسته ایرانی از دلایل گرایش مصرف کنندگان جهانی و داخلی به مصرف این محصولات است همچنین خاویار و خرمای ایرانی از محصولات منحصر به فرد در بازار بینالمللی به شمار میرود.
بسیاری از لوازم خانگی ایرانی ازجمله لوازم سرمایشی و گرمایشی همانند کولر، بخاری و آبگرمکنهای برقی و گازی، اجاق گاز و چرخ خیاطی به دلیل کیفیت و دوام و خدمات پس از فروش و رعایت استانداردهای ایمنی در سبد انتخاب مصرف کنندگان ایرانی قرار گرفتهاند و محصولات ساختمانی نظیر انواع کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی، سیمان و محصولات فولادی عمدتا مصارف داخلی دارند. از سوی دیگر در کالاهایی نظیر محصولات نساجی، الکترونیکی و خودرو تمایل بیشتر مصرف کنندگان به خرید کالاهای خارجی در صورت وجود در بازار است.
به طور حتم با ارتقای سطح تعلق خاطر مصرف کنندگان داخلی به نماد ساخت ایران، واحدهای صنعتی و تولیدی ایرانی دارای مزیت در بازار جهانی با رغبت بیشتری به سمت دستیابی به بازارهای خارجی حرکت کرده و با سرمایه گذاری در سطوح مختلف تولید محصولاتی متناسب با سلیقه مصرف کننده خارجی تولید و عرضه میکند.
در ذیل میزان محبوبیت کالاهای ساخت ایران در ۵۲ کشور دنیا به تصویر کشیده شده است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/