سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران و تنش‌های تجاری، محور‌های گفتگوی اعضای گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس

وزرای دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی کشور‌های گروه ۲۰ در نشست خود در پایتخت آرژانتین درباره تنش‌های تجاری موجود و موضوع ایران گفتگو می‌کنند.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: حمایت‌گرایی دولت آمریکا، تنش‌های پولی و ایران از مهمترین موضوعاتی هستند که وزرای دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی کشور‌های گروه 20 روز شنبه در نشست خود در پایتخت آرژانتین بررسی خواهند کرد.
­

‌وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های گروه 20 در شرایطی در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین برگزار خواهد شد که در هفته‌های اخیر تنش‌های تجاری شدیدی میان آمریکا و دیگر کشور‌های جهان شکل گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه اعلام کرد آماده است مالیات‌های تنبیهی بر کلیه کالا‌های وارداتی از چین اعمال کند. ارزش محصولات وارداتی آمریکا از چین در سال گذشته میلادی بالغ بر پانصد میلیارد دلار بود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: تاکنون سیاست حمایت‌گرایانه بحث‌برانگیز دولت ترامپ در برابر محصولات چینی عمدتا بر فولاد و آلومینیوم اعمال می‌شد. ترامپ این مالیات‌ها را در واقع در اعتراض به یارانه‌ها و اعتباراتی که دولت چین به صادرات این محصولات اعطا می‌کند، وضع کرده است.

پکن واشنگتن را متهم کرده که بدترین جنگ تجاری تاریخ اقتصاد را بر ضد چین به راه انداخته است. چین به تلافی مالیات‌های آمریکا بر کالا‌های وارداتی از چین، مالیات‌هایی مشابه بر محصولات وارداتی از آمریکا وضع کرده است.

یک مسئول بلندپایه وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه شب اعلام کرد استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، که روز‌های شنبه و یکشنبه در بوئنوس آیرس به سر می‌برد، تلاش خواهد کرد نگرانی‌های شرکای آمریکا را از سیاست تجاری ترامپ برطرف نماید.

قرار است استیو منوچین در این دو روز گفتگو‌های دوجانبه‌ای با همتایان خود از کشور‌های فرانسه، آلمان، ژاپن، کانادا، کره جنوبی، ایتالیا و مکزیک داشته باشد.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، در تلاش برای زدودن تنش‌ها در روابط اتحادیه اروپا با آمریکا، روز چهارشنبه برای دیدار با ترامپ به واشنگتن سفر خواهد کرد. کشور‌های اروپایی معتقدند طرح رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تعرفه‌های سنگین گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم به بازار آمریکا موجب بر هم خوردن نظم تجارت جهانی و از دست رفتن مشاغل زیادی می‌شود. اتحادیه اروپا نیز برای مقابله با سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ، تدابیری تلافی‌جویانه را بر ضد برخی کالا‌های آمریکایی تهیه کرده است. اما پیش از هر چیز اتحادیه اروپا تلاش می‌کند در زورآزمایی تجاری که ترامپ با قدرت‌های اقتصادی به ویژه چین آغاز کرده است، ضمن دفاع از منافع خود از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری کند.

فرانس‌پرس در ادامه این گزارش نوشت: یکی دیگر از تنش‌هایی که میان آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آمده درخواست دولت ترامپ از اروپا برای منزوی کردن ایران در عرصه اقتصادی است. کشور‌های اروپایی این خواسته ترامپ را رد کرده و برای حفاظت از شرکت‌های اروپایی حاضر در ایران، یک سازوکار حقوقی نیز تصویب کرده‌اند که از اوایل اوت همزمان با اجرایی شدن اولین پنجره تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران، اجرایی خواهد شد.

با توجه به اصل فراسرزمینی بودن حقوق آمریکا، واشنگتن در نظر دارد شرکت‌ها و اشخاص حقیقی را که با ایران داد و ستد می‌کنند، مجازات کند. 

وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های گروه بیست در نشست خود در بوئنوس آیرس تهدید‌هایی را که متوجه رشد اقتصادی جهان است و همچنین خطراتی که ممکن است به شکل‌گیری بحران اقتصادی در کشور‌های نوظهور اقتصادی منجر شود، بررسی خواهند کرد.

قرار است این نشست روز شنبه از ساعت چهارده و سی دقیقه به وقت بوئنوس آیرس (هفده و سی دقیقه به وقت گرینویچ) آغاز شود و روز یکشنبه نیز ادامه یابد. در سال دو هزار و هجده این سومین نشستی است که وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های گروه بیست برگزار می‌کنند. دو نشست پیشین این گروه ماه مارس در بوئنوس آیرس و آوریل در واشنگتن برگزار شد.

در پایان نشست روز یکشنبه گروه بیست بیانیه‌ای منتشر خواهد شد. سران کشور‌ها و روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های گروه بیست، سی‌ام نوامبر و اول دسامبر در پایتخت آرژانتین درباره آینده اقتصاد جهان بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۰ ۳۰ تير ۱۳۹۷
يعني ما بايد باور كنيم اروپا و چين و روسيه و هند و ژاپن و كانادا و بقيه كشوراي دنيا حريف يه كشور به نام آمريكا نميشن ؟