وی اظهار داشت: عده ای هم خاستگاه رباعی را به زبان پهلوی نسبت دادند که ظاهرا این قول از همه صحیح تر است.
صفربیگی با بیان اینکه رباعی های قدیمی به زبان امروز نزدیکتر است اضافه کرد: مردم غرب کشور با زبانی مشابه پهلوی صحبت می کنند، در برخی مناطق ایران بخصوص مناطق کردنشین از رباعی برای دعای باران،ازدواج و درمان استفاده می شد و هنوز هم هست.
این شاعر در ادامه گفت: نکته مهم درخصوص رباعی زیبایی و وزن این قالب است که آن را به قالبی مردمی تبدیل کرده در حالی که قصیده قالبی درباری است و برای مدح از آن استفاده شده اما قالب کوتاه رباعی خلاف این بوده و در بین مردم کوچه و بازار رونق داشت.
جلیل صفربیگی با تاکید بر اینکه بسیاری از مفاهیم دینی و توحیدی در قالب رباعی بیان شده گفت: رباعی رسانه مهمی در تاریخ شعر فارسی است اما واقعیت است که این قالب در طول تاریخ در ادبیات ما در حاشیه دیوان بوده و زیاد جدی گرفته نشده است.
وی در پایان گفت: با این حال در چهار دهه اخیر قالب های کوتاه شعری در خدمت اشعار آئینی، رضوی و علوی قرار گرفته و شاعران، بخصوص شاعران جوان گرایش زیادی به این قالب ها دارند.
انتهای پیام/ ش