سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تکمیل حلقه لجستیک کلید توسعه تجارت

یک صادرکننده گفت: نبود حمل یکسره میان ایران و عراق یکی از چالش‌های اصلی بازرگانان است، بنابراین تکمیل حلقه لجستیک می‌تواند نقش بسیاری در توسعه تجارت بین دو کشور ایفا کند.

محمود نیلی صادرکننده بازار عراق در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار هدف عراق و همچنین راهکارهای ارتقای سهم کشور از این بازار مصرفی، اظهار کرد: صادرکنندگان ما متأسفانه نگاهی محدود و بسته به بازار داخلی دارند در حالی که بسیاری از بازارهای هدف ما می‌توانند نقش ترانزیتی برایمان داشته باشند و از طریق یک بازار هدف به کشورهای مجاور هم دسترسی یابند.

نیلی تأکید کرد: بازار عراق یکی از بازارهای اصلی برای کشورمان محسوب می‌شود، بنابراین نیاز به یک نگاه حرفه‌ای به ظرفیت‌های موجود در آن احساس می‌شود اما اکنون بیشتر فعالان مذکور به تولید محصولی با حداقل قیمت و بدون بسته‌بندی مناسب بسنده می‌کنند. این صادرکنندگان اجناس خود را به نخستین مشتری مرزی می‌فروشند و این سهل‌انگاری‌ها موجب از بین رفتن موقعیت‌ها و همچنین بدنامی برند ایرانی می‌شود.

وی ادامه داد: فقدان تعهدکاری برخی بازرگانان و صادرکنندگان سبب شده تا ضمن مذاکره‌های دیپلماسی بسیار، باز هم قادر به حفظ جایگاهی مناسب برای محصولات داخلی و جذب بازار نشویم.

این فعال اقتصادی افزود: اگر بازرگانان خواهان جذب مشتری ثابت برای محصولات ارسالی خود هستند باید نسبت به سلیقه مشتریان، بازاریابی، ارتقای کیفیت محصولات، بسته‌بندی آن و غیره اهمیت ویژه ای قائل شوند و سعی در ایجاد تمایز نسبت به رقبای خود کنند.

نیلی تصریح کرد: دولتمردان و حتی برخی شرکت‌های بازرگانی به آمار صادرات برخی از کالاهای خوراکی دلخوش هستند در حالی که در مورد کالاهای مصرفی محل عرضه بسیار حائز اهمیت است. اینگونه سهل‌انگاری‌ها به علت نبود نگاه حرفه‌ای و دانش کافی به بار می‌آید.

وی گفت: متأسفانه اکنون حمل یکسره و مستقیم به بازار عراق نداریم و این مشکل کارهای ما را در بخش هزینه و آسیب دیدگی اجناس دچار چالش می‌کند در واقع نبود حمل یکسره باعث می شود تا بازرگانان متحمل هزینه‌های مضاعف شوند.

این صادرکننده بیان کرد: نبود حمل یکسره موجب معطلی اجناس در پشت مرزها می‌شود که گاهی هزینه زیادی برای بازرگان به همراه دارد چرا که ماندن محموله در پشت سد و موانع موجب هدررفت زمان، ورشکستگی تولیدکنندگان، ضرب دیدگی محموله و غیره می‌شود. وجود برخی از محدودیت‌های فعلی، بازخوردهای منفی و آسیب‌های بسیاری را برای بازرگانان به همراه دارد.

نیلی افزود: در انتقال اجناس از خودروی ایرانی به وسایل نقلیه عراقی مشکلات و درگیری‌هایی به وجود می‌آید که این امر به خودی خود دشواری‌های بسیاری را در صادرات به وجود می‌آورد.

وی اذعان کرد: ارائه تسهیلات مناسب برای عبور از مرزها تا حدودی فراهم شده است اما این امر نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای حمل یکسره باشد. راه اندازی مسیری جدید و مستقیم می‌تواند تحول چشمگیری در حفظ بازار ایجاد کند.

این فعال اقتصادی معتقد است: گاهی اوقات پشت مرزها با ازدحام وسایل نقلیه‌ای همچون کامیون‌های دارای محموله‌های گوناگون روبه‌رو می‌شویم که در این حالت توازن حمل‌ونقل در مسیرها برهم زده می‌شود.

وی افزود: اگر حمل یکسره وجود داشته باشد صادرکنندگان دیگر دغدغه‌ای برای به سلامت رساندن کالاهای خود ندارند و در این حالت کالا  می‌تواند معرف خوبی برای نشان تجاری خود و بازاریابی برای فروش بهتر باشد.

این صادرکننده تأکید کرد: در کنار نیاز به بازاریاب و رایزن‌های خبره برای بازار هدف، به حفظ سلامت و کیفیت اجناس برای معرفی برند ایرانی نیاز داریم.

نیلی توضیح داد: اکنون مصرف‌ کننده عراقی بار و محصولات را با آسیب دیدگی تحویل می‌گیرد و نمی‌داند که این زیان ناشی از چه چیزی است و در نهایت کالای ایرانی را بی‌کیفیت و خارج از رده فروش می‌بیند.

وی گفت: حلقه لجستیک نقش بسیاری در توسعه تجارت ایفا می‌کند بویژه در مورد بازار عراق که مزیت بسیاری در تجارت با ایران دارد.

این فعال اقتصادی افزود: وزارت اقتصاد رایزنی‌هایی در اینباره انجام داده است اما تاکنون شاهد نتیجه‌ قطعی و ملموسی نشده‌ایم. برای ایجاد این دستاورد باید وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت)، وزارت راه و شهرسازی،‌ وزرات امور اقتصادی و دارایی و برخی مسئولان با یکدیگر همکاری‌ داشته باشند.

نیلی تصریح کرد: ایجاد حمل یکسره در وجهه اقتصادی خود یک بازی برد-برد است چرا که با ایجاد این گونه مسیرها رانندگان عراقی و ایرانی  فرصت فعالیت بیشتری پیدا می‌کنند.

این صادرکننده اضافه کرد: ایجاد تحولات این چنینی به فروش هرچه بیشتر محصولات ایرانی و پیشرفت بازار عراق کمک شایانی می‌کند.

نیلی گفت: ارائه تسهیلات تنها به پرداخت وام و یا مشوق‌های صادراتی خلاصه نمی‌شود، بلکه گاهی اوقات در ایجاد زیرساخت‌ها نهفته است. در واقع مسئولان با ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقلی می‌توانند اثر بسیاری در تقویت واحدهای تولید، تجارت کشور و در نهایت اقتصاد کلان داشته باشند.

انتهای پیام/

آسیب دیدگی محموله ها به علت نبود ترانزیت مناسب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.