با وجود اینکه بسیاری از نویسندگان ایرانی توانایی خود در قصهگویی را در آثار داستانی بلند و رمان طبعآزمایی کردهاند، اما بسیاری از آنها نیز در کنار این طبعآزمایی، داستان کوتاه را مهمترین مجال و فرصت برای نمایش و بازگویی ایدهها و ایدهآلهای خود برای جهان زیستی خود و نیز فرصتی برای طبع آزمایی تکنیکی در نوشتن میپندارند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از مخاطبان ادبیات داستانی در ایران و جهان، مخاطب داستان کوتاه را مخاطب خاص و حرفهای ادبیات برمیشمرند، مخاطبی که از ادبیات به دنبال موضوعی فراتر از تفنن است.
با چنین رهیافتی است که وقتی نویسندهای اثری در قالب داستان کوتاه منتشر میکند، میتوان به دغدغهها و ایدهآلهای زیستی او نگاهی جدی انداخت و از او مطالبهای بیشتر از یک داستاننویس ساده را انتظار داشت.
مجموعه داستان «ماهنشین» اثر مجتبی نیکسرشت نیز از همین منظر قابل تأمل مینماید. نویسندهای جوان که هم فرم را خوب میشناسد و هم زبانی بهقاعده و رشدیافته دارد و هم نگاهی تیزبین و خاص برای یافتن موضوعاتی که خود بستر روایت دغدغههایش باشند.
«ماهنشین» بیش از هر چیز قصه شخصیتهاست، روایت درون آدمها، بازکاوی آنچه در دل و جان قهرمانها میگذرد. نیکسرشت، با وسواسی مثالزدنی به عمق روان شخصیتهایش میرود و چنان اسرار خاص و یکتایی را بیرون میکشد؛ که مخاطب بیش از آنکه مقهور حادثهها باشد متأثر از درک روان آدمهاست. آدمهایی که بسیار به مخاطب نزدیکند و قابل رصد در جامعه پیرامون.
این مجموعه داستان، نویدبخش آیندهای ستودنی برای این نویسنده جوان است. نویسندهای که خوب و دقیق میبیند و زیبا و روان بازمیآفریند.
انتشارات کتاب نیستان مجموعه داستان «ماهنشین» را در ۹۶ صفحه با قیمت ۸۰۰۰ تومان منتشر کرده است.
انتهای پیام/