سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تنها راه نجات کشور این است که از تولید کنندگان حمایت کنیم/ یکی از سیاست‌های اشتباه در صنعت نان افزایش تعداد نانوایی ها است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع کیفیت نان و مشکلات نانوایان کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیفیت نان و مشکلات نانوایان کشور موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 25 تیر ماه بود که با حضور قاسم زراعت کار رئیس اتحادیه نانوایان سنتی و غلامرضا کاتب عضو فراکسیون تولید مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 قاسم زراعت کار رئیس اتحادیه نانوایان سنتی  در ابتدای برنامه با اشاره به دخل و خرج نانوایان در گفت: درحالی که هزینه های کشور افزایش یافته، اما در یک بازه زمانی چند ساله قیمت نان را تغییر نداده ایم .

رئیس اتحادیه نانوایان با بیان اینکه باید به همان میزانی که قیمت برق و آب افزایش یافته است، قیمت نان را هم افزایش دهیم اظهار کرد: سال ۸۳ قیمت برق و گاز یکی از واحدهای نانوایی در بیشترین حالت به ۹۰ هزار تومان می‌رسید، اما در حال حاضر این قیمت به یک میلیون تومان رسیده است.

زراعت کار با اشاره به اینکه با کاهش درآمدها، کارگران کار نانوایی را رها کرده اند اظهار کرد: امروز نانوایان و کارگران متخصص کار خود را رها کرده‌اند و برای پیدا کردن یک کارگر نانوا باید در میدان شهر به دنبال کارگر ساده بگردیم.

در ادامه برنامه غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تولید مجلس شورای اسلامی در خصوص یارانه مشخص شده برای نانواها گفت: در حال حاضر در قانون برنامه و بودجه ردیف مشخصی از یارانه برای نانوایان قرار داده شده است ،البته باید شرایط را به گونه‌ای به وجود آوریم که هم مردم و هم دولت از شرایط راضی باشند.

عضو کمیسیون تولید مجلس در خصوص چگونگی حل مشکلات دولت گفت: دولت با توجه به سیاست های کوتاه مدت خود باید بتواند قیمت نان را از بحران خارج کند.

وی ادامه داد: اولین راهکار، افزایش درآمدهای نانوا است و راهکار دوم کاهش هزینه های جانبی او است. ما هزینه ها را افزایش داده ایم اما به همان تناسب قیمت نان بالا نرفته است و این اجحافی بزرگ در برابر نانوا است.

کاتب اظهار کرد: توجه به بیمه کارگر و پرداخت آن از سوی دولت و پشتیبانی حمل و نقل نانوا هم از جمله مواردی است که می تواند به مشکل نانواها کمک کند.

یکی از سیاست‌های اشتباه در صنعت نان افزایش تعداد نانوایی ها است

مهران برادران نصیری عضو هیات علمی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی در رابطه با مشکلات نانوایان گفت: یا باید هزینه ها را در نظر بگیریم یا درآمدها را افزایش دهیم؛ صنعت نان به ساختار مناسبی احتیاج دارد .

این عضو هیئت علمی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی ادامه داد: یکی از سیاست‌های اشتباه در صنعت نان افزایش تعداد نانوایی ها است.

برادران نصیری با بیان اینکه هر یک از کشورهای جهان تنها از یک نوع نان حمایت می‌کنند اظهار کرد: در بسیاری از کشورها بخش عمومی دولتی و یا غیر دولتی از یک نان خاص حمایت می‌کن،د اما در کشور ما به این صورت نیست.

در ادامه برنامه یزدان سیف معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اینکه در قیمت نان اختلافاتی وجود دارد گفت : در اتحادیه نظرات متعددی برای تغییر ساختار نانوایی ها وجود دارد، ما اعتقاد داریم که یارانه های پرداخت شده به نانوایان سبب به وجود آمدن مفسده های مختلفی شده است.

قاسم زراعت‌کار در ادامه برنامه با اشاره به بخشنامه برای افزایش تعداد نانوایی ها گفت: در انتهای تصدی گری آقای نعمت‌زاده در وزارت صنعت، پانزده هزار نانوایی جدید به وجود آمد و در زمان آقای شریعتمداری این بخشنامه دوباره به اجرا درآمد و همین موضوع سبب بروز مشکلات بسیاری شد.

رئیس اتحادیه نانوایان اظهار کرد: شغل نانوایی در گذشته ارج و قرب بالایی داشت، اما متاسفانه در حال حاضر در کشور ما کسی این شغل را بزرگ نمی داند .

می‌شود با افزایش یارانه ها رقابت را در میان نانوایی‌ها افزایش دهیم

وی در خصوص افزایش تعداد نانوایی ها گفت: هر کسی که می‌خواهد به سامانه مراجعه می‌کند و نانوایی را به وجود می آورد، ما باید کار مردم را به خود آنها واگذار کنیم و با افزایش یارانه ها رقابت را در میان نانوایی‌ها افزایش دهیم.

کاتب رئیس فراکسیون تولید مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه کیفیت نان تا حدودی به شرایط مطلوب رسیده است گفت: ما در دنیا تنها کشوری هستیم که یارانه به نان می دهیم.

وی با بیان اینکه می توان بیمه کارگران نانوایی را از سرانه دولت پرداخت کرد افزود: با سیاست‌های کوتاه‌مدت نمی‌توان نظام را اداره کرد لذا، تنها راه نجات کشور این است که تولید کنندگان را باید حمایت کنیم .

رئیس فراکسیون تولید مجلس با اشاره به اینکه باید سوبسید را به تولید کننده داد تا کیفیت نان و گندم بالا برود خاطرنشان کرد: قيمت تمام شده نان باید کاهش یابد و از سوی دیگر باید بهره‌وری را افزایش دهیم تا تولیدکننده سطح زیر کشت خود را پایین بیاورد.

وی با اشاره به اینکه ما باید هدفمندی یارانه‌ها را مستقیم به خود مردم بدهیم تصریح کرد : از وزارت جهاد کشاورزی درخواست می‌کنیم که به دنبال خودکفایی نباشد زیرا خودکفایی تبعاتی برای کشور دارد، دولت نباید در بحث نانوایان دخالت کند.

تا به امروز پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن از کشاورزان گندم تحویل گرفته‌ایم

سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه نظام آمارگیری ماهانه از کیفیت نان داریم افزود: نمره کیفیت نان نسبت به فروردین سال گذشته افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تا به امروز پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن از کشاورزان گندم تحویل گرفته‌ایم، البته بخش عمده ای از مناطق سردسیری باقی مانده است.

برادران نصیری عضو هیات علمی موسسه پژوهشهای اقتصاد کشاورزی با اشاره به اصلاح ساختاری در حوزه نان گفت: در شرایط کنونی کشور و در کوتاه مدت باید به فکر پایین آوردن قیمت تمام شده نان باشیم، متاسفانه در حال حاضر عملا از کشاورزان و تولیدکنندگان حمایت خاصی صورت نمی گیرد.

زراعت کار با اشاره به اینکه گندم درجه یک دو و سه داریم که هر کدام باید قیمت خاص خود را داشته باشد گفت: متاسفانه در درجه بندی انواع گندم شاهد وجود قیمت یکسان در هر سه مورد هستیم که این مسئله اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه گندمی که وارد استان تهران می شود از نوع درجه دو و سه است گفت: باید از تک محصولی بیرون بیاییم .

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.