ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: رشتههای موجود در آموزش عالی درصدی از حرفه و مشاغل بازار کار را تحت پوشش قرار میدهند؛ به طوری که امروز 80 درصد از دانشجویان کشور در 20 رشته تحصیلی، آموزش میبینند.
وی ادامه داد: سرمایهگذاری و سیاستگذاری آموزش عالی زمانی هدفمند میشود که در جهت آموزشهای مهارتی باشد امروزه قدرت و توسعه هر کشور به نیروهای توانمند با پشتوانه مهارتآموزی بستگی دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور تصریح کرد: عامل مهم ارتقاء کیفیت در آموزش عالی، آموزش بر مبنای نیاز جامعه و تناسب استاد به دانشجو است.
صالحی عمران با تأکید بر سرمایهگذاری در آموزشهای مهارتی اضافه کرد: برای آن که ما بتوانیم مشکل بیکاری را در جامعه ریشه کن کنیم سرمایهگذاری در آموزش مهارتی اهمیت زیادی دارد اما در این قضیه نباید افزایش بی رویه داشته باشیم؛ باید ساز و کارهای خاصی برای آموزش مهارتی وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: متأسفانه امروزه بسیاری از دانش آموختگان فنی و حرفهای و علمی کاربردی نمیتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند چراکه هنوز آموزشهایی که در این دانشگاه ارائه میشود برچسب درجه دوم دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور گفت: ما باید آموزشهای مهارتی را مطابق با فناوری و تکنولوژیهای امروزی پویا کنیم به طوری که آموزشهایی که در این دانشگاه ارائه میشود باید انعطافپذیری نسبت به بازار کار داشته باشد چراکه این آموزشها مانند دیگر آموزشهایی که در دانشگاههای کشور ارائه میشود، نیست و آموزشهای مهارتی مستقیماً با بازار کار ارتباط دارد.
صالحی عمران با بیان اینکه ارائه آموزشهای مهارتی حلقه اتصال رشد اقتصادی و اشتغال در جامعه است تصریح کرد: در تمام دنیا تربیت نیروهای ماهر و متخصص یکی از راه حلهای معضل بیکاری است بنابراین با اصلاح سرفصلهای درسی در دانشگاه فنی و حرفهای ارائه آموزشهای علمی و مهارتی میتواند روشهای مناسبی باشد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور یادآور شد: ما باید در روند دانشگاه و نظام آموزش عالی و فنی و حرفهای به ورودیها، فرآیند، برون داد و نهایتاً پیامدهای آن در جامعه توجه کنیم.
انتهای پیام/
کسی پشت میز نشینی نمیخواهد مثل شماها ولی جایگاه کارگر ، تکنیسین ، مهندس ، و کارشناس ارشد در همه جای دنیا به جز ایران با یکدیگر متفاوت است ...