سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد بیمارستان و کلینیک مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تلاش داریم تا با طراحی و ساخت فضا‌های مجازی و شبیه سازی شده در جهت ایجاد کلینیک و بیمارستان مجازی در مرکز جامع مهارت‌های بالینی اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، دکتر محمد اعتضاد رضوی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آغاز فعالیت بخش شبیه ساز‌های جراحی و اندوواسکولار مرکز جامع مهارت‌های بالینی و فناوری‌های نوین آموزشی، افزود: در این مرکز چهار دستگاه سمیلاتور از شرکت ایدوس به صورت آزمایشی راه اندازی شد.

وی ادامه داد:در میان سمیلاتور‌های مستقر شده در این مرکز نمونه مانکن بیولوژیکی وجود دارد؛ که تقریبا تمام وضعیت‌های نرمال همودینامیک را در آن می‌شود لحاظ کرد و برای سطوح مختلف فراگیران قابل استفاده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: این مرکز به صورت آزمایشی در اتاق عمل قدیمی بیمارستان امام رضا (ع) که قدیمی‌ترین اتاق عمل جراحی در استان خراسان است راه اندازی شد.

دکتر اعتضاد رضوی گفت: این مرکز تلاش دارد آموزش‌های دانشگاهی و ملی منطقه‌ای را در حوزه آموزش‌هایسمیلاتور یا آموزش‌های شبیه سازی شده مهارتی در حوزه پزشکی و جراحی انجام دهد و متعاقب آن به دنبال این هستیم تا محل‌هایی را برای انجام اعمال جراحی بر روی حیوانات طراحی کنیم.

وی افزود: در سایر قسمت‌های این مرکز تلاش داریم فضا‌های مجازی و شبیه سازی شده‌ای را به منظور کلینیک و بیمارستان طراحی و دانشجویان و دستیاران را در محیط‌های شبیه سازی شده قرار دهیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بر این اساس تلاش داریم تا از نظر توانمندی اجتماعی و ارتباطی که نیاز دانشجویان و دستیاران در ارتباط با بیمار و همکار است و سایر مهارت‌های بالینی که در رشته‌های مختلف در دانشکده‌های مختلف وجود دارد، بتوانیم در مرحله اول خدماتی را به هفت دانشکده دانشگاه و دانشگاه‌های منطقه و در ادامه این خدمات را در سطح ملی ارائه دهیم.

دکتر اعتضاد رضوی تصریح کرد: در حال حاضر دوره‌ای دو هفته‌ای را جهت آموزش سمیلاتور و ارزیابی این دستگاه‌ها برای اساتید گروه‌های مختلف برگزار خواهیم کرد، که در پایان این مدت نتایج و ارزیابی اساتید دریافت و در نهایت خریداری این دستگاه‌ها در صورت تامین بودجه که تا حدی انجام شده است صورت می‌گیرد.

وی گفت: یکی از کار‌هایی که ما باید در آموزش‌های پزشکی خود انجام دهیم آموزش‌های مهارتی در رشته‌های جراحی، دستیاری و فلوشیپی است، که باید به لحاظ اخلاق حرفه‌ای و اصول پزشکی قبل از این که بر روی انسان و نمونه‌های واقعی افراد انجام شود، بر روی نمونه‌های مشابه مانکن و سیستم‌های سمیلاتور این توانمندی‌های مهارتی ایجاد شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هدف از ایجاد این مرکز را کسب پتانسیل‌های لازم برای افراد و گروه‌های هدف قبل از ورود به محیط واقعی بالینی و آموزشی دانست و افزود: ما به دنبال این هستیم که با کسب این پتانسیل حداقل هزینه را برای بیماران در محیط‌های آموزشی ایجاد کنیم.

دکتر اعتضاد رضوی ادامه داد: در محیط آموزشی مسئولیت همراه با نظارت مستقیم اساتید است و اکنون نیز حداقل هزینه برای بیمار وجود دارد؛ اما برای کامل شدن این روند علاقمند هستیم از دستگاه‌های سمیلاتور و وت لب‌ها جهت کسب مهارت‌های لازم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: این طرح ملی است؛ زیرا دانشگاه مشهد قطب تکنولوژی آموزشی در کشور به شمار می‌رود و یکی از ماموریت‌های ویژه کلان منطقه ۹ که خراسان بزرگ است به بحث ارتقای تکنولوژی آموزشی اختصاص دارد؛ که ماموریت ششم خراسان محسوب می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد چشم انداز این مرکز را ملی و منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: با کمک همه دانشگاه‌های منطقه، تلاش در تعریف روشن دوره‌های مهارتی داریم تا این مهم را در سامانه مرکز ملی مهارت‌های حرفه‌ای ثبت و با داشتن گواهی‌های مشخص و امتیازات روشن بتوان هزینه‌های مرکز را تامین کنیم.

دکتر اعتضاد رضوی افزود: شرکت ایدوس متعهد شده است که این مرکز را تجهیز نمایدو ما بتوانیم به صورت قطب خاورمیانه جهت ارتقای سمیلاتور‌ها و آموزش‌های شبیه سازی جراحی در سطح منطقه عمل کنیم.

وی به هزینه انجام شده جهت ایجاد این مرکز مهم اشاره کرد و تصریح کرد: تا کنون تعدادی وسیله خریداری شده است و هزینه‌های مربوط به بازسازی سایر قسمت‌ها وجود دارد که با پشتیبانی ریاست دانشگاه و معاونت توسعه این کار نیز در حال انجام است.
 
 
انتهای پیام//ج.ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.