سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا تیمور لنگ به قم آسیب زیادی نرساند +تصاویر

خاورشناس فرانسوی از برکات حضرت معصومه (س) در قم زمان حمله تیمور لنگ به ایران در کتاب خود نوشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اوژن فلاندن خاورشناس فرانسوی در سفرنامه خود که در رابطه با ایران نوشته، شهر قم، آرامگاه حضرت معصومه را توصیف کرده است. پاسکال کوست همراه او در این سفر، تصاویری از آثار باستانی را ثبت کرده است.

در قسمتی از این کتاب اوژن در رابطه با حمله تیمور لنگ به ایران نوشته و توضیح داده است که چرا او به شهر قم آسیب زیادی نرساند. او این موضوع را گونه بیان کرده است:

زمان حمله تیمور لنگ به ایران او به قم چندان آسیب نرساند که شاید از برکت فاطمه (س) باشد.

ژان-باتیست اوژن ناپلئون فلاندن در ۱۵ اوت ۱۸۰۹ در ناپل به دنیا آمد و در ۲۹ سپتامبر ۱۸۸۹ در تور درگذشت. او را به عنوان  نقاش و معمار و خاورشناس و سیاستمدار فرانسوی می شناسند.  فلاندن در سال ۱۲۱۷ خورشیدی برابر با ۱۸۴۰ میلادی همزمان با حکمرانی  محمدشاه قاجار به همراه پاسکال کوست که حرفه او معماری بود به ایران آمد. آنان برای تهیه گزارش‌ و تصویرهایی از آثار باستانی ایران به کشور ما آمدند. به خاطر هماهنگی‌ها و سفارش‌های لازمه در همه جا از حمایت دربار و حاکمان محلی برخوردار بوده‌اند. سفر فلاندن و کوست بیشتر از دو سال طول می‌کشد و محصول آن علاوه بر «گزارشی» دربارهٔ آثار باستانی ایران، کتابی چند جلدی به نام «سفر به ایران» است که در سال ۱۸۵۱ در پاریس منتشر می‌شود.

آنها تقریباً تمامی آثار تاریخی و باستانی سراسر ایران (به جز خراسان و حاشیه دریای خزر) را مورد بازدید قرار دادند و از تمام بناهای ارزشمند طراحی و نقاشی خلق نمودند، از جمله: بوشهر، زنجان، قزوین، اصفهان، شیراز، تهران، آذربایجان، کرمانشاه، همدان و بروجرد و نیز ویرانه‌های تخت جمشید، بیشاپور، بیستون، کنگاور، نهاوند و فیروزآباد.

در ادامه این توضیحات پاسکال کوست که فنلاندن را در این سفر همراهی می‌کرد تصویری از بارگاه مرقد حضر معصومه(س) را ترسیم کرد است:

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.