سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای مبارزه بیولوژیک در اراضی خراسان شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال جاری مبارزه بیولوژیک در سطح هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان اجرا شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبجنورد؛ محمد رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در همایش کنترل بیولوژیک در شهرستان مانه و سملقان افزود: مبارزه بیولوژیک برای مزارع گوجه فرنگی، پنبه و انار در استان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حال حاضر برای ۳۰۰ هکتار از مزارع پنبه مبارزه بیولوژیک پیش بینی شده است.
وی بابیان این که از مجموع مبارزه بیولوژیک در استان ۳۰۰ هکتار مزارع گوجه فرنگی و ۳۰ هکتار باغ انار در مانه و سملقان بوده است، گفت: مصرف سموم در عرصه‌های کشاورزی این استان ۲۰۲ تن در سال است که نسبت به میانگین کشوری کمتر است.
رضایی اظهار کرد: در سال جاری مبلغ چهار میلیارد ریال در مبارزه بیولوژیک هزینه شده است که در این مبارزه دولت ۴۵ درصد هزینه را به صورت یارانه به کشاورز کمک می‌کند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: متوسط مصرف سموم کشاورزی در استان در واحد سطح در هر هکتار ۵۵۰ گرم می‌باشد که این رقم در سطح کشور حدود ۷۵۰ گرم است.
وی همچنین گفت: این میانگین در سطح جهانی حدود یک هزار گرم است و حتی در برخی از کشور‌های اروپایی و در مورد برخی از محصولات خاص این عدد به چهارهزار تا پنج هزارگرم بالغ می‌شود.
وی بیان کرد: ۶۸ ناظر گیاه پزشکی در این استان وجود دارد که به صورت جدی از این نوع مزارع بازدید و راهکار‌های مناسب را برای کشاورزان ارائه می‌کنند.
گفتنی است: انسکتاریوم سمنگان به عنوان تنها مرکز تولید و تکثیر عوامل بیولوژیک خراسان شمالی در شهرستان مانه و سملقان وجود دارد که در حال حاضر مشغول به فعالیت بوده و تکثیر زنبور تریکوگراما و براکون که از دشمنان طبیعی آفات گوجه فرنگی و انار هستند را بر عهده دارد،
انتهای پیام / ب

مبارزه بیولوژیک در هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.