سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میلیون ها نفر نخل در آبادان در معرض نابودی

شوری آب در آبادان نخلستان های این شهرستان را در معرض تهدید قرارداده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛آبادان شهری در استان خوزستان و جنوب‌غرب ایران، بر جزیره‌ای هم‌نام خود در ۵۳ کیلومتری خلیج فارس در نزدیکی با مرزهای عراق و کویت جای گرفته‌است.

آبادان به شهر نخلستان های سرسبز ،بلند و انبوه در ایران معروف است .

نخلستان های این شهرستان در حصار دورودخانه پرآب قرار دارند که همه ساله در فصل برداشت، محصول خوب وباکیفیتی به کشاورزان می دهند اما امسال به دلیل شوری بیش از حد آب در این سه ماه اخیر روز به روز شاهد مرگ پاجوش ها (نهالهای نخل)وتشنگی روز به روز 2میلیون نخل هستیم واگر این وضعیت ادامه پیدا کند وآب شیرین به آبادان نرسد نخلستان های این شهر به بزرگترین گورستان نخل ها تبدیل می شود.

یک کشاورز آبادانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت: بیش از سه ماه است که آب شیرین به این نخلستان ها نرسیده، وآب رودخانه ها ،پمپاژ و همچنین رودخانه بهمنشیر شور شده است واین امر باعث مرگ نیمی از پاجوش ها شده است .

وی افزود: در زمان کاشت پاجوش زحمت های زیادی می کشیم وبه مدت ده سال در انتظار ثمر دادن این نخل ها می شویم ولی امسال آب شور باعث مرگ آن ها شده است وزحمات ما بی ثمر باقی مانده است .

با توجه به نزدیکی برداشت محصول نخلستان ها که این امر امورات بیش از هشتاد هزار روستایی ساکن مرزها را می گذراند متاسفانه در این فصل نخلستان ها بی ثمر هستند وثمر ندارند ومشکلاتی را برای کشاورزان این شهر بوجود آورده است .

کشاورز دیگری در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت:امسال نسبت به سال های گذشته محصولات نخلستان های آبادان کیفیت مطلوبی ندارند وکسی برای این محصول ارزشی قائل نیست واین محصول خریداری نمی شود.

ناجی شهیب زاده مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان در این زمینه گفت: شرایطی که در بحث شوری آب در آبادان به وجود آمد به شکلی بود که آب برای نخیلات قابل استفاده نبود و اکنون نیز قابل استفاده نیست. در این زمینه در تلاش هستیم تا با اقداماتی که انجام می‌گیرد، شاهد رهاسازی آب با کیفیت برای نخیلات شهرستان باشیم.

تشنگی وشوری آب، ابتدا برگ های نخل ها را زرد میکند وشاخه هایشان می افتاد وبعد ریشه های تنومند نخلستان ها  خشک می شود ومرگ آنها را رقم می زند.

یکی دیگر از کشاورزان آبادانی گفت: برای اینکه بتوانیم دسترنج زحمات خودرا ببینیم 12ماه از صبح تاشب زحمت کشیدیم تا بتوانیم از این طریق امرار معاش کنیم وزندگیمان را بچرخانیم اما بدلیل شوری آب محصولات کم وبی ثمری نصیبمان شد.

کشاورزان شهرستان آبادان بدلیل برداشت بد محصول وشوری آب  از مسئولین این شهرستان بدلیل کم توجهی گلایه مند هستند .

شهیب زاده مدیر جهادکشاورزی آبادان در این زمینه با بیان اینکه باید در انتهای رودخانه بهمنشیر با ساختن سدآب شیرین را حبس میکردیم که متاسفانه این کار انجام نشدگفت: با انجام نشدن این کار آب رودخانه های منطقه شور موجب شد نخیلات این شهرستان به شدت تحت تاثیر این شرایط بد قرار گیرند .

شریعتی استاندار خوزستان هم از رهاسازی آب باکیفیت برای نخیلات و احشام آبادان و خرمشهر از پشت سدهای دز و گتوند علیا خبر داد و گفت: در روزهای آینده آب به زمین های کشاورزی می رسد تا مانع از خسارات بیشتر به نخلستان ها شود.

وی نخلستان های آبادان و خرمشهر را از سرمایه های مرز داران دانست و افزود: تمام تلاشمان را بکار می گیریم تا از وارد شدن خسارت به نخل ها جلوگیری شود.

غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی هم گفت:پیگیری های جدی در سطح ملی انجام شده و در جلسه ای تصمیم بر این گرفته شد که هر چه زودتر آب باکیفیت به نخلستان های آبادان برسد و از خسارت دیدن نخل و دام ها ی کشاورزان پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه آب شور می تواند خسارت های جبران ناپذیری به محصولات کشاورزان و دامداران وارد کند به طوری که هم اکنون نیز شاهد تاثیر آن بر محصول نخلستان های آبادان هستیم افزود: جلسه مسئولان منجر به این شد که حق آبه بهمنشیر از سرچشمه کارون بیشتر شود که تاثیر محسوسی در آن خواهد داشت و ec آب را تا 3 هزار می رساند.

پس از شور شدن آب در شهرستان آبادان و نرسیدن آب شیرین به روستاهای این شهرستان مرزی حالا نخلستانهای آن نیز در آستانه ی ثمر دهی، رو به خشک شدن می روند واین مسئله باعث شد تا مسئولان امر دست در دست یکدیگر و با تشکیل جلسات وبازدید از سدها ونخیلات تصمیماتی را اتخاذ کنند و امیدواریم با تصمیمات خود این مشکلات برطرف وکشاورزان از این امر خوشحال شوند.

انتهای پیام/ د

نخلستانهای آبادان در خطرند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رامین فهیمی نژاد
۱۹:۳۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
سلام
من یک خبر داشتم از تخلف و کوتاهی جهاد کشاورزی ابادان که باعث خشک شدن این نخلستان ها شده لطفا با من تماس بگیرید تا راهنمایی کنم همچنین راه حل هم به صورت استنادی موجود است.