سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولیدکنندگان کاشی و سرامیک: حمایت نمیخواهیم!

تولیدکنندگان صنعت کاشی و سرامیک معتقدند مواد اولیه این صنعت باید از خارج تأمین شود،این در حالیکه وزارت صمت این موضوع را قبول ندارد و میگوید تولیدات داخل کافی و باکیفیت است.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیف اله امیری مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه رکود در بازار کاشی و سرامیک حکم فرماست گفت: ساخت و سازها در حد صفر است و به همین دلیل نیاز به کاشی و سرامیک کاهش یافته است.

وی افزود: از طرفی مبادلات که با برخی کشورهای در سال 90 داشتیم دیگر نداریم که این موضوع صادرات را هم کاهش داده است.

وی ادامه داد: در تلاشیم تا بازار این صنعت به حالت اولیه بازگردد.

امیری گفت: طبق قانون نمیتوان جلوی افزایش ظرفیت را گرفت اما از سال گذشته دیگر مجوز احداث واحدهای جدید صادر نشده است و طی نامه ای اعلام کردیم تا زمانی که تولید به حد مطلوب نرسد.

وی افزود: در استانها نمایندگان مجلس برای افزایش ظرفیت فشار می آورند اما اکنون به هیچ عنوان مجوز جدید صادر نمیکنیم.

وی ادامه داد: اگر کسی میخواهد سرمایه گذاری کند در زنجیره تولید صنعت کاشی و سرامیک امکان سرمایه گذاری دارد.

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت با اشاره به اینکه پس از تلاطم بازار ارز کارگروه ماده 14 تشکیل شده است گفت: 5 مدیرکل وزارت صنعت،نمایندگان انجمن تولیدکنندگان وواردکنندگان ماشین آلات هم در این کارگروه هستند تا مشکلات آنها رفع شود.

بهنام عزیززاده مدیر انجمن کاشی و سرامیک در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه 134واحد تولیدی در این صنعت فعالیت میکند گفت: ظرفیت نصب شده در صنعت کاشی و سرامیک 700میلیون متر مربع است و بیش از 450 هزار نفر مشغول بکار هستند که هر آسیبی که صنعت ببیند به معاش این افراد آسیب میزند.

وی افزود: مقدار و شرایط تولید فراز و نشیبهای زیادی دارد.

این نماینده تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با اشاره به اینکه سال 90 با 510 میلیون مترمربع بیشترین تولید را داشتیم گفت: در آن سال از نظر حجم تولید چهارمین کشور جهان بودیم.

وی ادامه داد: اکنون 370 میلیون مترمربع تولید داریم و قسمت تاریک ماجرا این است که ظرفیت تولید درحالی افزایش یافته است که میزان مصرف و تولید کاهش یافته است.

عزیززاده با اشاره به صادرات 148میلیون مترمربع به ارزش 394 میلیون دلار صادر شده است که 80 درصد آن به عراق بوده است گفت: ارزش هر متر مربع از کاشی و سرامیک سیر نزولی داشته است و در حالی که در سال 92 بالای 4 دلار بود اکنون به 2.5دلار رسیده است.

وی گفت: در این صنعت واردات انچنانی نداریم و امسال هم واردات کاملا متوقف شده است.

مدیر انجمن کاشی و سرامیک با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس به جای فشار برای افزایش ظرفیت، سرمایه گذاری در تکمیل چرخه تولید را تسهیل کنند افزود: مشکلاتی که شرایط ارزی برای این صنعت به وجود آورده، مربوط به چند ماه اخیر است در حالی که قبل از آن هم این صنعت مشکلات حل نشده داشت که در جلسات وزارت صنعت هم رفع نشده بود.

وی به تعرفه بالای واردات مواد اولیه اشاره کرد و گفت: این تعرفه های بالا در حالی وضع شده است که این مواد در داخل تولید نمی شود اما تعرفه به یکباره 5 برابر شده است.

وی ادامه داد: مواد اولیه تولید داخل از لحاظ کمی و کیفی کافی نیست و موانع ارزی هم مانع واردات مواد اولیه می شود.

عزیززاده با گلایه از تغییر مداوم قوانین واردات گفت:اولیتهای ارزی و وارداتی هر روز تغییر میکند و تولیدکننده به جای پرداختن به تولید،درگیر مسائل اداری است.

وی افزود: بانکها و صندوق ضمانت صاردات هم به تولید کننده کمک نمیکند.

مدیر انجمن کاشی و سرامیک سرعت فعالیتهای صورت گرفته را کند خواند و گفت: روال اداری طولانی است و و تولید کننده نمیتواند به موقع زیر ساختها را تامین کند که این موضوع روند تولید را مختل میکند.

وی با اشاره به اینکه حتی معدن برخی از مواد اولیه در داخل وجود ندارد افزود: برای واردات این مواد تعرفه 20 درصدی وضع شده است.
وی گفت: تولیدکننده اگر مطمئن باشد مواد اولیه مورد نیازش در داخل تأمین میشود به سمت واردات نمیرود و درسرهای واردات را

محسن تقئی تولید کننده کاشی و سرامیک مهمان تیتر امشب با برشمردن مشکلات موجود در این صنعت گفت: یکی از مشکلات جدی که می تواند موجب خسارات سنگین به تولیدکننده نیز بشود، برخوردهای موجود میان کارگر و کارفرما است که با قول وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است شناسنامه کار برای کارگران صادر شود تا این برخوردها کاهش یابد.
او افزود: مشکلات دیگر قطعی برق، قطعی آب، تامین مواد اولیه و ثبت سفارشات است.

این تولیدکننده در رابطه با مشکلات گمرکی گفت: برای وارد کردن یک دستگاه، شخصا مجبور به سفر به کشور دیگر شدم و وقتی بار در گمرک با مشکل مواجه می شود پیگیری از سوی مسئولین اتفاق نمی افتد.
تقئی در رابطه با تولید ماشین آلات کاشی و سرامیک گفت: کشور چین تنها با جمع آوری و گردآوری ماشین آلات باعث خروج مقدار زیادی ارز از کشور می شود در حالی که در داخل قادر به ساخت این ماشین ها هستیم.

منبع: شبکه خبر

انتهای پیام/

گلایه های تولیدکنندگان کاشی و سرامیک از وزارت صمت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.