سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخوندی:

تنها راه‌حل رفع چالش‌های اقتصادی، بهره‌گیری از تجارب اقتصاد‌دانان است

وزیر راه و شهرسازی‌ گفت: اگر خواهان حل چالش‌های اقتصادی هستیم باید از تجارت و تخصص صاحب نظران این عرصه استفاده کنیم.

 

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی‌ امروز در جشنواره اقتصاددانان‌ جوان برگزیده ایران در دانشگاه شهید بهشتی تهران، در مورد مسئولیت دولت‌مردان در حل مشکلات اقتصادی و پرورش نخبگان علمی، اظهار کرد: اکنون اقتصاد کشور در یک چالشی قرار دارد که تمام رسانه‌ها در مطالبه‌گری‌های خود از دولت خواهان اقدام عملی و سازنده‌ای برای حل این چالش‌ها هستند.

وی ادامه داد: در مورد حل تنگناهای‌ اقتصادی توسط دولت، باید به مطالبه رسانه‌ها و پژوهشگران روی آورد. در اندیشه محتوایی برای سخنرانی امروز خود بودم که تنها به تذکراتی‌ که امکان دارد این پژوهشگران برتر از دولتمردان بخواهند، رسیدم بنابراین برای ایجاد اعتدال و رضایت بین دولت و نخبگان باید مطالبات بجا اندیشمندان و همچنین اختیارات مسئولان مورد بررسی قرار گیرد.

آخوندی با بیان اینکه فرد منتخب این جشنواره خواهان اظهار چه سخن‌هایی به دولت است اهمیت دارد، اضافه کرد: مفهوم صحیح وظایف دولت در حل چالش‌ها این نیست که دولتمردان نظریه‌ها و علوم اقتصادی را در حل چالش‌ها کنار بزنند و تنها بنابر تجربه خود با موضوعات سیاسی برخورد کنند. در این شرایط قانون‌گذاری محدود شده،‌ اختصاص منابع دولتی و بدون در نظر گیری پیشبرد پروژه‌ها می‌شود که این نتایج آینده کشور را در نهایت به فلاکت می‌رساند در نتیجه مسئولان برای حل چالش‌های موجود باید از دستاوردهای علمی پژوهشی نخبگان، همراهی مردم و اقداماتی بدون دیدگاه ذی‌نفعانه عمل کنند.

وزیر راه و شهرسازی‌ اضافه کرد: تمام اقتصاد‌دان‌ها توصیه می‌کنند که قبل از هر اقدامی ساختار را بررسی کنیم، برای بررسی ساختارها باید منطق‌های مختلفی از جمله جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... را مورد مطالعه قرار دهیم.

وی در مورد حل چالش‌های اقتصادی، بیان کرد: اگر خواهان حل چالش‌های اقتصادی هستیم باید از تجارت و تخصص صاحب نظران این عرصه استفاده کنیم، شاید با تصمیمات سیاسی و اجتماعی، تخفیفی‌ در نتایج مخرب ایجاد شود و یا اینکه بروز بحرانی به آینده موکول شود اما تنها راه حل رفع چالش‌ها، رویارویی با نظریه‌های اثبات شده اقتصاد‌دانان است.

نبود قاطعیت در برنامه‌ریزی عامل آسیب‌زننده به اقتصاد ایران

آخوندی افزود: در دوره اول دولت یازدهم شاهد کاهش نرخ تورم بودیم که منجر به ایجاد فضایی آرام در حوزه اقتصاد شد اما برخی از اشتباه‌ها حفظ تعادل اقتصادی را بر هم زد و ادامه مسیر متوازن اقتصاد را در دولت دوازدهم با دشواری‌هایی همراه کرد.

وزیر راه و شهرسازی‌ مطرح کرد: دولت عوامل مساعد و غیرمساعد‌ در دوره‌های پیشین تجربه کرده است و حال زمان آن فرا رسیده که با استفاده از تجربه‌های خود راه‌حلی منطقی و علمی برای حفظ اقتصاد متوازن و به دور از عوامل مخرب ترسیم کنند.

وی با اشاره به اینکه نظریه‌های علمی می‌تواند راه‌گشای تمام مشکلات موجود باشند، تصریح کرد: در واقع تئوری‌های موجود در فضای واقعی به دست آمده است، پس برخورد سلیقه‌ای و صرفا سیاسی اقدامی اشتباه و ناکارآمد است.

آخوندی تشریح کرد: دولت باید برنامه‌ریزی خود را مبنی‌بر تثبیت محیط اقتصادی قرار دهد و نبود قاطعیت در برنامه‌ریزی‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل آسیب‌زننده به اقتصاد کشور است.

وزیر راه و شهرسازی‌ مطرح کرد: بنا به تجربیاتی که از اوایل روزهای انقلاب تاکنون در تصمیم‌گیری‌های کشوری سهم داشتند، مهمترین و بزرگترین مسئله و چالش ایران را مربوط به فقدان تشخیص نظریه متناسب با شرایط کنونی کشور در تمام حوزه‌های اعم از سیاسی، اقتصادی و ... می‌دانم.

وی افزود: استفاده از نظریه متناسب با شرایط و ثبات اجرا در دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده می‌تواند موضوعات و تصمیم‌گیری‌های مبهم را رفع و اطمینان خاطری‌ در انجام برنامه‌ریزی‌ها حاصل کند.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.