سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقتدایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تجارت بدون دلار اروپا با ایران نمونه‌ای از وعده‌های پوچ آنان است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تجارت بدون دلار اروپا با ایران نمون دیگر از وعده های همیشگی و پوچ آنان است.

عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تجارت بدون دلار سه قدرت اروپایی با ایران برای خنثی کردن تحریم های یکجانبه آمریکا اظهار کرد: نقشی که اتحادیه اروپا در موضوع تحریم‌های ایالت متحده آمریکا علیه ایران ایفا می کند از یک سو موضوعی ساده و واضح و از سوی دیگر کاملا پیچیده و چندبعدی است.

وی افزود: آمریکا برای به کرسی نشاندن دیدگاه‌های خود و کسب اقتدار حداکثری در عرصه بین‌المللی و منطقه ای تلاش می‌کند تا ایران را محدود کند و اتحادیه اروپا به جهت منافع اقتصادی و نفتی در خاورمیانه، سعی می کند تا موضع آمریکا را به طور غیرواضح تضعیف کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دفاع از ایران و تقویت آن در تقابل با آمریکا، یکی از خط مشی‌های اتحادیه اروپاست که در جهت منافع خود آن را دنبال می‌کند، ادامه داد: اتحادیه اروپا به دلیل ناتوانی و محدودیت هایی که دارد از سوی دیگر با ایالات متحده آمریکا کاملا هماهنگ و همراه است تا تقویت نظام اقتصادی در سطح کلان رخ ندهد.

وی با اشاره به اینکه در واقع همه تلاش‌های اروپا و آمریکا هماهنگ است تا ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دیپلماتیک و نظایر آن تقویت نشود و توسعه نیابد، افزود: اعتماد کردن به اروپا به اندازه اعتماد کردن به سخنان و گفتارهای مقامات آمریکایی غلط است.

این استاد روابط بین الملل تصریح کرد: ایران باید به دنیا و به ویژه به مصرف کنندگان نفت این پیام واضح و روشن را بدهد که برای فروش نفت و سایر کالاهای خود راهکار دارد و برای رسیدن به این راهکارها از اقدامات و امکاناتی که در اختیار دارد به نحو شایسته استفاده می‌کند.

مقتدایی ادامه داد: موضوع تحریم‌ها واستفاده از غیر دلار و یا یورو برای تجارت و پرداخت های ناشی از فروش نفت همگی به عنوان بخشی از وعده های همیشگی اروپاست و ما نباید اسیر فریبکاری و نفاق آنها شویم.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: در این مقطع زمانی استفاده از توانایی کشور جهت برقراری ارتباط با سایر بخش‌های دنیا، توجه به منابع داخلی و امکانات بخش خصوصی تعاملات با سایر مناطق جهان به ویژه با نگاه به کشورهای شرق، خاورمیانه، آفریقا و نظایر آن راهگشا خواهد بود.

مقتدایی بیان کرد: دولت و مقامات تصمیم‌گیرنده ایران به اندازه به مسئله ورود پیدا نکرده‌اند و کاستی‌ها، ناکارآمدی‌ها و ناتوانی دولت کاملا مشهود است. به همین جهت در هفته‌های گذشته بخشی از سایر ارکان کشور به کمک دولت آمده اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اینکه مجلس با تشکیل جلسه‌های غیرعلنی به مسئله ورود پیدا می‌کند و مقام معظم رهبری دستور ارائه گزارشی از رئیس جمهور در خصوص بازار سکه و ارز را می دهند و اینکه مجموعه‌های نظامی اعلام حمایت از رئیس جمهور کرده‌اند، نشان می‌دهد سایر اجزای نظام به کمک دولت آمده‌اند تا بخشی از ناکارآمدی‌های دولت را جبران کنند.

 

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۳ تير ۱۳۹۷
خدارو شکر که شما شخص فهمیده ای هستی
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۳ تير ۱۳۹۷
تجارت بدون دلار و یورو؟؟؟مگر کشور ما در عصر پایاپای زندگی می کند اگر ارز درمقابل
فروش نفت ندهند آقای کارشناس شما نگران تجارت بدون ارز نباشید چون این روش معامله کردن هدف اصلی آنهاست