سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

معلمان آمادگی لازم برای تدریس کتاب‌های جدیدالتالیف را ندارند/ تولید محتوا صرفا به شکل فیزیکی نباشد

تورانی گفت: تغییرات کتاب‌های درسی از سال ۹۰ آغاز شد، اما معلمان آمادگی لازم برای تدریس این محتوا‌های جدید را ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر دریاره وضعیت کتاب‌های درسی و محتوای آموزشی با اشاره به اینکه تولید محتوا در آموزش و پرورش بر عهده این سازمان است، بیان کرد: سازمان پژوهش هر ساله ۱۴۰ میلیون جلد کتاب آموزشی در ۱۲۰۰ عنوان به چاپ می‌رساند همچنین ۴۰ میلیون جلد مجله رسد در ۳۰ عنوان داریم.
 


وی ادامه داد: در حال بررسی مدلی برای رهبری اثربخش و ارتقای کیفیت و تخقق سند تحول بنیادین در سازمان پژوهش هستیم و این مدل دارای ۶ بعد و ۶ راهبرد است. 


 
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره روند تالیف کتاب‌های درسی گفت: اجرایی شدن سند تحول بنیادین از سال ۹۰ در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفت که این مساله غیر کارشناسی بود و موفقیت چندانی کسب نکرد و در این مسیر تغییر کتاب‌های درسی هم انجام شد و حالا به پایه دوازدهم رسیده است.
 


تورانی افزود: در سازمان پژوهش برای تالیف کتاب‌های جدید پیش از وضع کردن اهداف دوره‌های تحصیلی تغییر کتاب‌های درسی بر اساس سند برنامه درسی ملی مورد توجه قرار گرفت و کتاب‌های جدید التالیف آماده سازی شدند، اما معلمان، مدیران و خانواده‌ها آمادگی و آگاهی لازم را برای تدریس نداشتند.

وی با اشاره به اینکه پنج سال یکبار کتاب‌های درسی مورد تجدید نظر قرار می‌گیرند، گفت: این فرصت برای اصلاح برنامه درسی فرصتی مناسب است.

معلم کم سواد فرصت یادگیری برای دانش آموزان خلق نمی کند

تورانی با تاکید بر سواد و آمادگی معلمان برای تدریس دروس ادامه داد: بهترین کتاب برای معلم کم سواد فرصت یادگیری ایجاد نمی‌کند بنابراین باید به توانمندسازی معلمان و بازنگری در برنامه‌های درسی بپردازیم.



سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اشکالات وارد بر سازمان پژوهش تصریح کرد: حجم بالای کتاب‌های درسی، حافظه محور بودن، نبود آمادگی لازم معلمان، تالیف یک کتاب واحد برای کل کشور و بسته بودن در سازمان پژوهش از جمله این ایرادات است.

وی درباره سیاست چند تالیفی کتاب‌های درسی گفت:  باید به برنامه و راهنمای تالیف کتاب های درسی مجهز باشیم و صرفا تولید محتوا به شکل فیزیکی نداشته باشیم.

تورانی با تاکید بر آموزش های الکترونیک تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی در سازمان استفاده کنیم و این بخش را استفاده کنیم. نباید بخش خصوصی را دشمن بدانیم و جلوی آن‌ها سپر بگیریم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به پایدار سازی کتاب های درسی گفت:  ادامه داد: وجود کتاب های ماندگار و سوق دادن کارها به سمت  تولید محتوای بدون کاغذ باید در برنامه ها قرار گیرد البته بدون کار کارشناسی این موضوع را پیش نمی بریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۳ تير ۱۳۹۷
این امر خیلی مهمه که معلمان توانایی آموزش و انتقال مطالب به دانش آموزان را داشته باشند