سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دروازه ورود به بازار کشورهای همسایه با تقویت صادرات دریایی استان‌های شمالی

بندرامیراباد بهشهر با سرمایه گذاری ۱۸۰۰ میلیاردتومانی دولتی و خصوصی انگیزه ظرفیت و پناسیل‌های اقتصادی و اشتغال زایی در بخش را فراهم کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، فرآوری دریایی شاخه مهم از حمل ونقل است که در گسترش بازرگانی کشور می‌توانند نقش مهم ایفا کند هزینه‌های پایین پرداخت وجه در برابر اسناد معتبر و سرعت در رساندن کالا از تولید کننده به بازار هدف از مهم‌ترین ویژگی‌های حمل و نقل دریایی است.

برهمین پایه کشور‌های که دارای مرز آبی هستند برای حضور بیشتر در بازرگانی بین المللی سرمایه گذاری قابل توجهی در این بخش انجام می‌دهند چرا که این سرمایه گذاری علاوه بر رشد اقتصادی کشور،  مرکز مبادلات اقتصادی در منطقه و جهان می‌شوند.

آنچه که در سرمایه گذاری در بخش بندر و گسترش در نظر گرفت توجه به ظرفیت‌ها و توانمند‌های داخلی برای تقویت صادرات و بهره گیری از فناوری‌های نوین و امکانات به روز و توجه به بازار‌های هدف است در این میان توجه به ظرفیت‌های ویژه مازندران در بخش‌های جغرافیایی، اقتصادی و گردشگری سه بندر نوشهر ، فریدون کنار و امیراباد بهشهر در استان راه انداری شد.

راه اندازی این بندر‌ها تاکنون به رشد اقتصادی افزایش صادرات و جذب سرمایه گذار تبدیل شدن مازندران به منطقه ویژه در میان کشور‌های حاشیه دریای خزر می‌شود.

 
۹۰ درصد صارات تراتزیت خارجی از طریق حمل ونقل دریایی صورت می‌گیرد

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش بین المللی توسعه صادرات از طریق دریای خزر گفت: از ظرفیت‌های بهینه دریای خزر باید استفاده کنیم و فرصت و زمینه را برای مبادلات تجاری برقرار کنیم.

وی افزود: حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت بین المللی است و می‌تواند سبب افزایش ارزش افزوده در حوزه حمل و نقلی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل تجارت دریایی روند رو به رشدی دارد، گفت: با نگاهی به دریای خزر متوجه می‌شویم که پیرامون این دریای بسته ۱۳۵ میلیون تن ظرفیت بندری داریم که ۳۰ میلیون تن آن سهم جمهوری اسلامی ایران است.

راستاد با بیان اینکه بر ۳۰ میلیون تن سهم حمل و نقل دریایی در دریای خزر است، افزود: تمام کشور‌های ساحلی دریای خزر از یک پنجره ظرفیت‌های بندری دارند استفاده می‌کنند و باید از این ظرفیت‌های نهفته نیز استفاده بهینه کنیم.

وی با بیان اینکه تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی شمال کشور باید تعامل بیشتری با کشور‌های منطقه داشته باشند تا وضعیت تجارت منطقه‌ای بهبود و ارتقا پیدا کند، گفت: بنادر شمال کشور کریدور‌های ترانزیتی متنوعی دارند که می‌تواند در توسعه صادرات دریای خزر نقش آفرین باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فاکتور‌های تبدیل شدن بندر سنتی به مدرن در بندر امیرآباد تبدیل شده است افزود: امیدواریم از ظرفیت‌های صادراتی بندر امیرآباد برای توسعه صادرات منطقه استفاده شود.

اسکله رو رو راه آهن بندر امیرآباد تا پایان سال تکمیل و راه اندازی می‌شود

اسلامی استاندار مازندران از تکمیل سیستم رورو راه آهن بندر امیرآیاد تا پایان سال خبرداد و افزود:آغاز بکار پروژه برقی کردن اینچه برون به گرمسار و اتصال آن به بندر امیر آباد، جابجایی کالا در این بندر استراتژیک را افزایش خواهد داد.

وی افزود: بندر آمیراباد در شرق مازندران با دارا بودن ۱۵ پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۷.۵ میلیون تن در سال، تنها بندر متصل به راه آهن سراسری در شمال کشور و تنها بندر دارای اسکله رورو ریلی است که توانایی ارسال واگن‌های حامل کالا از طریق کشتی به کشور‌های حاشیه خزر را دارا است.

محمد اسلامی استاندار مازندران نیز در این همایش افزایش صادرات را گامی مهم برای توسعه اشتغال و اقتصاد در استان اعلام کرد وگفت: صادرات استان مازندران تا پایان برنامه ششم باید به سه میلیارد دلار برسد که بخشی از این صادرات توسط بندر امیراباد محقق خواهد شد.

وی گفت: در حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی جمهوری اسلامی ایران سرمایه بالایی صورت داده است و برقی کردن راه آهن اینچه برون – گرمسار سرعت جابه جایی کالا را از ۲.۵ میلیون تن در سال به ۱۰ میلیون تن در سال برسانیم.

۶۰ درصد سبد صادرات استان‌های شمالی مربوط به بندر امیرآباد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با اشاره به اینکه سیاست اقتصادی ایران متناسب با نیاز‌های مناطق باید باشد و سیاست صادرات محصولات دریای خزر در کشور ضعیف است افزود: همه نهاد‌ها مانند وزارت امور خارجه، کشور‌های همجوار باید برای تقویت توسعه صادرات خارجی کشور‌های حاشیه دریای خزر تلاش کرده تا بتوانیم در این مسیر موفقیت کسب کنیم.

علی اصغر یوسف‌نژاد گفت: ۶۰ درصد سبد صادرات استان‌های شمالی مربوط به بندر امیرآباد بوده، ولی تاکنون متناسب با ظرفیت و توانمندی این بندر، برای توسعه صادرات استفاده نشده است.

تصویب بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی امسال در مجلس به عنوان مشوق صادراتی

علی محمد شاعری گفت: حمل و نقل دریایی بهترین ظرفیت برای توسعه صادرات محصولات ایران بوده و در حال حاضر با توجه به اینکه در حوزه تولید موفق هستیم در حوزه صادرات و تولیدات صادرات محور موفق نبوده و تولید صادراتی قابل رقابت با محصولات خارجی نیست.

سخنگوی کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس به تصویب بودجه بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومانی امسال در مجلس به عنوان مشوق صادراتی، بر برخورداری اتاق بازرگانی استان‌های شمالی و استانداران شمالی از این تسهیلات تاکید کرد.

شاعری با بیان اینکه ۲۰ درصد سرمایه صندوق توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی به صادرات محصولات کشاورزی اختصاص یافته است افزود: قرار است بزودی سیستم پیشرفته حمل و نقل رو رو را در بندرامیرآباد ایجاد شده و شبکه‌های حمل و نقلی خود را در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد به پایان برسانیم.

محمدی از فعالان افتصادی گفت: حمل بار ۴۰ روز در این بندر طول می‌کشد امکانات زیربنایی ندارد و متاسفانه نه زمان تحویل و کنترل ندارد از طریق دریا صادرات کالا انجام می‌شود

وی افزود: صادرات کالا و هزینه مراتب ارزان‌تر از صادرات ریلی و زمینی است

محمدی گفت: باید نگاه ویژه به سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بندر برای رفاه حال تجار شود تا سرمایه گذاران دچار ضرر و زیان نشوند.

مشوق‌های صادراتی برای فعالان اقتصادی در بنادر شمالی

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بندر امیرآباد یکی از بندر‌های مهم برای حمل و تخلیه بار در کشور محسوب می‌شود در این بندر بیشترین تخفیف در مشوق‌های تعرفه برای تراتزیت خارجی و صادرات کالا اعمال می‌شود.

وی افزود: سازمان بنادر معافیت‌های مالیات برارزش افزوده در بندرامیرآباد و نوشهرمشوق‌های و تعرقه صادراتی برای فعالان اقتصادی در بنادر فراهم می‌کند.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی تمایل دارد اراضی مورد نیاز پایانه‌ها و لجستیکی را در اختیار سرمایه‌گذاران استان‌های شمالی قرار دهد و از محل تسهیلات وجوه اداره شده بتواند در توسعه صادرات اثرگذار باشد.

توسعه ظرفیت ریلی در بنادر شمال کشور و تاثیرگذار بودن آن در صادرات دریای خزر افزود: در حوزه توسعه صنایع دریایی دریای خزر باید به عنوان فرصت‌های جدید، در حوزه کارآفرینی، اشتغال مولد و ارتقاء صادرات استفاده موثری داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی تاکنون در بندرامیرآباد با فعالیت‌های روبربنای و صنعتی از به عنوان یکی از بنادر شاحص در کشور شناحته شده است.

بندرامیرآباد  یکی از موفق ترین بنادر در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی 

منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد بعنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر و بندرنسل سوم کشور ، افق جدیدی را در شکوفایی اقتصادی شمال کشور گشوده است .

بندرامیرآباد را می توان یکی از موفق ترین بنادر در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی دانست . به همراه امکانات زیر بنایی وصرفه اقتصادی ناشی از مزایای قانونی مناطق ویژه اقتصادی و معافیت مالیاتی برارزش افزوده بستر مناسب و امنی را جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم کرده است .

 

گزارش از سکینه رستمی آله خیلی

انتهای پیام /آ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.