سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جمع آوری سلاح های غیر مجاز، عاملی مهم در ایجاد امنیت است

رئیس دادگستری جیرفت گفت:جمع آوری سلاح های غیر مجاز باعث احساس امنیت در جامعه می شود و احساس ناامنی منطقه در پی وجود سلاح غیر مجاز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  احمدعلی انجم روز، رئیس دادگستری شهرستان جیرفت گفت: ورودی پرونده های دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان جیرفت در سال 96 تعداد 22 هزار 315 فقره بوده است که از این تعداد 9 هزار و 738 پرونده خروجی داشته اند و موجودی اول دوره 1156 پرونده می باشد .

وی افزود: ورودی پرونده های شعب دادگاه که متشکل از سه شعبه حقوقی و دو شعبه کیفری دو و یک شعبه کیفری یک است، تعداد 13 هزار و 44 پرونده است و از این رو تعداد 12 هزار و 605 پرونده خروجی و موجودی اول دوره دادگاه تعداد سه هزار و 383 پرونده است.

انجم روز اظهار کرد: ورودی 11 شعبه شورای حل اختلاف شهرستان جیرفت تعداد 10 هزار و 105 پرونده است و از این تعداد 9 هزار و 738 پرونده خروجی و موجودی اول دوره این شورا 1156 فقره پرونده می باشد .

وی گفت: به نظر می رسد یکی از امتیازات قانونی آیین دادرسی همین بخش مجازات های جایگزین حبس است که اگر عملیاتی و اجرایی شود و مدنظر قضات شریف مربوطه قرار گیرد می تواند اثرات مثبت و جامعی را در جامعه داشته باشد ، خصوصا ً متناسب با اشخاص و شخصیت افراد ، زیرا برای بعضی افراد با توجه به سن و شخصیت انها زندان مناسب نیست که عقل و عرف نیز همین را حکم می نماید .

انجم‌روز تصریح کرد: از طرفی مجازات جایگزین حبس مانند فعالیت های فرهنگی ، اقتصادی و خدماتی می تواند در جهت ترقی و شکوفایی شخصیت آن فرد در زمینه های فرهنگی و اقتصادی باشد و نیز با وجود زندان های شلوغ و جمعیت بالای کیفری و اختلاط تمامی مجرمین در یک بند باعث می شود در افراد مسن موجبات تالمات روحی و فشارهای عصبی را بوجود آورد و از طرفی اختلاط مجرمین موجبات آموزش های افعال مجرمانه در آنها می شود و اثرات مخرب و غیر قابل جبران را بر جای می گذارد و این باعث جمعیت بالای کیفری در زندان می شود و نگهداری آنها و باز پروری مدد جویان زندانی را سخت و در نتیجه بازدهی کمتری در این زمینه حاصل می گردد .

وی اظهار کرد: از معضلات و مشکلات حوزه قضایی شهرستان جیرفت می توان به کمبود شدید کادر اداری و قضایی خصوصا ً در بخش کیفری اشاره کرد و با توجه به اینکه دو شعبه کیفری 2 با آمار ورودی بالای 200 پرونده در ماه در این حوزه وجود دارد و در دادگاه های حقوقی آمار ورودی بالای 170 پرونده در ماه است و نیز دادگاه کیفری یک بدون مستشار ثابت در حال رسیدگی به پرونده ها می باشد ، قطعا ً آثار خوبی در روحیه قضات و عملکرد انها خواهد داشت .

انجم روز گفت: امنیت در شهرستان جیرفت پایدار نیست بلکه بستگی به وضعیت و شرایط مدیریت اقتصادی شهرستان و برنامه ریزی صحیح دارد و در حال حاضر امنیت بالای هفتاد درصد است و این امنیت در برخی مواقع دست خوش بعضی مسائل اقتصادی و معیشتی مردم می شود .

وی افزود: ایجاد دادگاه کیفری یک در شهرستان جیرفت بسیاری از مشکلات مردم منطقه جنوب استان کرمان راتا حدودی حل کرده است و این ناشی از اجرای قانون ایین دادرسی کیفری است و می طلبد با توجه به کمبود مستشار ثابت برای این دادگاه تعیین و منصوب مستشار ثابت می تواند نتایج مطلوب تری را در پی داشته باشد .

وی با تاکید بر این مطلب که راه اندازی سامانه ثنا برای تشکیلات قضایی نعمت بزرگی است، گفت: این سامانه در امر ابلاغ که هم کار دفاتر و واحد ابلاغ را کمتر کرده است و از طرفی افراد دخیل در پرونده و طرفین پرونده به راحتی در جریان روند و امور رسیدگی قضایی پرونده قرار می گیرند .

رئیس دادگستری جیرفت اظهار کرد: اقدامات انجام شده برای کاهش جمعیت کیفری را می توان به بازدید دوره ای قضات از زندان و دیدار چهره به چهره با زندانیان وشنیدن مشکلات آنها به طور مستمر اشاره کرد و از طرفی در جلسات مختلف قضایی به این مسئله تاکید فراوان شده است که این مشاوره به نظر می رسد اثرات مثبت داشته است و در آرای قضایی تاثیرات خود را نشان داده است .

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و معضلات در حوزه قضایی شهرستان ، ورود پرونده های متعدد تصرف اراضی ملی از ناحیه اداره راه و شهرسازی و منابع طبیعی بوده است که موضوع ان در جلسات شورای حفظ حقوق بیت المال مطرح و با تدبیر و اجرای برنامه پیشگیری ، از تصرفات غیر مجاز جلوگیری بعمل آمد .

انجم روز بهترین راه کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه را ترویج فرهنگ دینی و اسلامی عنوان کرد و گفت: فرهنگ و اقتصاد اثر مستقیمی بر آسیب های اجتماعی دارد و به نظر می رسد صاحبان علم، دانش، ادب و فرهنگ تلاش های خود را با فن علمی مضاعف کنند.

وی گفت:در صورت شکوفا شدن اقتصاد مملکت و رونق بازار اقتصادی،قطعا ً آسیب های اجتماعی که منشاء آنها فقر و بیکاری است به حداقل خواهد رسید و این امر در دستگاه قضا ء به طور خاص میسر نیست بلکه باید سازمان های فرهنگی و اقتصادی تلاش های خود را در این زمینه بیشتر نمایند.

احمد علی انجم روز تصریح کرد: با توجه به وجود سلاح های غیر مجاز در حوزه جیرفت مقتضی است که مدیران بالا دستی با تدابیر لازم و ایجاد ابزار های لازم در جهت جمع آوری سلاح های غیرمجاز اقدام نمایند زیرا این کار باعث احساس امنیت در جامعه و پیامد های مثبت امنیتی می گردد چرا که نگرانی های مردم و احساس ناامنی منطقه در پی وجود سلاح غیر مجاز است.

وی گفت: در مجموعه دادگستری جیرفت، از نظر وضعیت نرم افزاری کارکنان این حوزه قضایی با نرم افراز های سیستم مدیریت پرونده ، نرم افزار و اتوماسیون اداری و word کار می کنند و از لحاظ وضعیت سخت اداری با توجه به حجم عظیم پرونده ها خصوصا ً در شعبه شورا های حل اختلاف این حوزه قضایی نیاز به افزایش سیستم و پرینتر دارد و حدود ده درصد از سیستم های این حوزه محافظ برق کامپیوتر دارند و با توجه به اینکه خصوصا ً در فصل تابستان نوسان برق در این شهرستان زیاد می باشد، می طلبد که در این خصوصی چاره ای اندیشیده شود .

رئیس دادگستری جیرفت تصریح کرد: به منظور مبارزه جدی با زمین خواری تشکیل مداوم و مکرر شورای حفظ حقوق بیت المال با حضور مدیران مربوطه و تذکر جدی و اجرای مسئولین حفظ منابع ملی شورا در خصوص اراضی درمعرض خطر تصرف انجام شده و درصد بالایی از تصرفات غیر قانونی در حوزه قضایی جیرفت کنترل شده است .


انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.