سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وجود ۸ میلیون تن مواد قابل انفجار در شهر موصل

سازمان بین‌المللی حمایت از افراد دارای معلولیت در گزارشی اعلام کرد که وجود ۸ میلیون تن مواد قابل انفجار در موصل این شهر را به «بمب ساعتی» تبدیل کرده است.

به گزارش حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الشرق الاوسط، سازمان بین المللی حمایت از افراد دارای معلولیت به مناسبت گذشت یک سال از آزادسازی شهر موصل در عراق گزارش خود را در ژنو اعلام کرد.

این سازمان اعلام کرد: با کشف 1500 بمب در بیمارستان الشفاء موصل می‌توان گفت حدود 8 میلیون تن مواد قابل انفجار همچنان در این شهر وجود دارد که آن را به صورت کامل آلوده کرده است.

در این گزارش آمده است: در زمانی که شهر موصل به یک بمب ساعتی تبدیل شده است، هزاران فرد زخمی نیازمند دریافت خدمات درمانی هستند و همچنان بیش از 300 هزار آواره در اردوگاه‌ها زندگی می کنند.

بنابر این گزارش، در فاصله زمانی اکتبر 2016 تا جولای 2017 بیش از 1700 حمله هوایی در شهر موصل صورت گرفته و 2800 انفجار در آن رخ داده است که بر اثر آن مقادیر بی سابقه‌ای مواد قابل انفجار در این شهر برجای مانده است و علاوه بر این هزاران بمب دست ساز متعلق به گروه تروریستی داعش همچنان در شهر باقی مانده است.

تعداد حوادثی خطرناکی که در مناطق آلوده این شهر از 10 جولای 2017 گزارش شده است که 127 حادثه می رسد که دست کم 186 قربانی داشته است. در این گزارش نسبت به تعداد واقعی قربانیان تردید وجود دارد و آمارهای بیان شده را بسیار کمتر از واقعیت می داند.

افراد بسیاری در این حوادث زخمی شدند که برخی به معلولیت دائم و موقت دچار شدند که در بازه زمانی 10 جولای2017 تا 15 مارس 2018 1225 فرد زخمی از خدمات بازپروری استفاده کردند که 34 درصد آنان در درگیری ها و 86 درصد به وسیله سلاح‌های قابل انفجار مصدوم شده بودند.

در این گزارش تاکید شده که وجود خطرناک مواد قابل انفجار در شهر موصل مانع بازگشت مردم به زندگ طبیعی خود حتی تا چند سال پس از آزادی می شود. تا 15 می 2018 حدود 57 درصد از آوارگان موصل هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به خانه‌های خود نداشته و 22 درصد از آنان علت را در وجود بمب های برجای مانده از تروریست‌های داعش بیان کرده و برخی به طولانی بودن روند بازسازی شهر اشاره کرده‌اند.

سازمان بین المللی حمایت از افراد معلول در گزارش خود جامعه جهانی را به مسئولیت پذیری در قبال شهری که جزء مواردی است که بیشترین بمب را دارد فراخواند و مین روبی و درمان و حمایت از قربانیان را مسئله جدی پیش روی این شهر دانسته و بر وحدت و حمایت بین‌المللی طولانی مدت از عملیات مین روبی در شهر موصل تاکید کرد.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.