سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آصفی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مذاکرات از بسته پیشنهادی جدی‌تر بوده است/ تا اولین دور تحریم‌ها اروپا اقدام عملی انجام نمی‌دهد

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی گفت: تا اولین دور تحریم‌های آمریکا که در مردادماه است، اروپا کار جدی را انجام نخواهد داد.

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کلی گویی های صورت گرفته در بسته پیشنهادی اروپا برای تضمین های عملی به ایران، اظهار کرد: بیانیه‌ای که در پایان کمیسیون مشترک برجام قرائت شد، یکسری بایدها و نبایدهایی بود که به صورت کلی مطرح شد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: از بسته پیشنهادی طرف اروپایی ما به جایی نمی‌رسیم، چراکه در جایی گفته شده تداوم فروش نفت ایران باید تضمین شود، اما در خصوص زمان و میزان آن هیچ جزئیاتی مطرح نشده است.

وی با بیان اینکه تا وقتی معلوم نشود تداوم فروش نفت ایران چگونه عملیاتی خواهد شد، نمی‌توان اظهارنظری را  راجع به آن  مطرح کرد، ادامه داد: شاید فروش نفت ایران تداوم داشته باشد، اما در عین حال می تواند روند کاهشی  را نیز تجربه کند.

 آصفی ادامه داد: مصاحبه‌هایی که پس از نشست کمیسیون مشترک برجام مطرح شد مانند مصاحبه وزیر خارجه فرانسه و آلمان تا حدودی مأیوس کننده بود، لذا وقتی که  اظهارات آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم به این بسته نمی‌توان دل بست.

وی با اشاره به اینکه در کنار بسته پیشنهادی حرف‌های جدی‌تری مطرح شده است،تصریح کرد:به نظر می رسد موضوعاتی که بین تیم ایرانی و اروپایی در مذاکره  رد و بدل شده  جدی‌تر هستند، بنابراین  در بسته پیشنهادی چیز خاصی وجود ندارد که بتوانیم آن را ارزیابی کنیم.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه  با اشاره به اینکه ارزیابی ما نسبت به تحولاتی که رخ داده، باید از گفته‌های شفاهی باشد که در مذاکرات  رد و بدل شده است، تاکید کرد: اما می‌توان یک چیزی را از میان صحبت‌ها فهمید و آن این است که تا اولین دور تحریم‌های آمریکا که در مردادماه است، اروپا کار جدی را انجام نخواهد داد.

وی  مذاکره و گفت‌وگو  با طرف اروپایی را  ادامه‌دار دانست و گفت: با این وجود حل  مشکل ما در داخل است و نه در دست اروپا؛ لذا اگر از این فرصت برای توانمندسازی کشور استفاده شود، شاید موثرتر بتوان تصمیم‌گیری کرد.

آصفی تاکید کرد: نه اروپا و  آمریکا و نه هیچ‌ قدرت دیگری نباید احساس کنند که ایران خیلی به برجام نیازمند است و اموراتش بدون این توافقنامه رفع نمی‌شود، به دلیل اینکه اگر این پیام را به طرف‌های مقابل بدهیم فشارها بیشتر خواهد شد و تصمیم گیری ها سخت تر انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: باید همکاری‌ها با چین و روسیه گسترش پیدا کند، زیرا اروپایی‌ها با همراهی این دو کشور توان بیشتری را  برای مقابله با رفتار یکجانبه آمریکا خواهند داشت.

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه  جمهوری اسلامی ایران دیگر به شرایط قبل از برجام و شرایط سخت آن دوره باز نمی‌گردد،گفت: ما باید ظرفیت‌سازی داخلی کنیم و شاید این فرصتی باشد که جمهوری اسلامی ایران در اولویت‌بندی‌های خود بیشتر دقت کند و با همدلی و انسجام  به توانمندسازی داخلی بپردازد.

آصفی تصریح کرد: شاید اروپا حداکثر بتواند یکسری حداقل‌ها را برای ما تأمین کند، زیرا  همانطور که وزیر خارجه آلمان گفته است آنها نمی‌توانند تمام خسارت‌هایی که متوجه ایران است را جبران کنند و به نظر بنده نقطه حساس و صریح صحبت‌ها همین یک جمله است.

وی در پایان یادآور شد:در مورد برجام و گفت‌وگوهایی که انجام شده فکر می‌کنم اخبار کم کم در رسانه‌های غربی  منعکس شود و می‌توانیم  با دید بهتری قضاوت کنیم. 

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۲ تير ۱۳۹۷
باید تحریم ها برداشته بشه اگر نشه فایده ای نداره
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۱ تير ۱۳۹۷
برجام رو لطفا بیخیال بشید
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۱ تير ۱۳۹۷
چرا ما منتظر دریافت بسته پیشنهادی از اروپا نشسته ایم؟ چرا خودمان آنچه مدنظر مان است را در غالب یک بسته جامع و کامل به اروپا جهت تصویب و تضمین ارائه نمی‌دهیم؟ فقط تا به حال خواسته‌های خودمان را بطور کلی مطرح کرده ایم. این کافی نیست داریم وقت را از دست می‌دهیم. قانون معامله این است که در دادن پیشنهاد پیش دستی کنیم نه اینکه منتظر باشیم طرف مقابل پیشنهاد دهد و ما بررسی کنیم. این یک اصل در هر معامله موفق است.
ریما
۱۶:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۷
برجام رو بیخیال بشید
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۱ تير ۱۳۹۷
ای خِدااااا
بعدش همه چی رو میندازن گردن این و اون
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۱ تير ۱۳۹۷
اروپا برای کل دنیا غیر قابل اعتماده.
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۱ تير ۱۳۹۷
باید از برجام هرچه زودتر بیرون بیاییم
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۷
خدا پشت و پناه مردم خوب ایران است
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۷
کدام برجام برجام یک توافق بین المللی بود که نقض شد توسط امریکا پاره شده.
باید خدمتتون عرض کنم که شرکت ها و بانک های اروپایی از ترس آمریکا با ایران تجارت نمیکنند
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۱ تير ۱۳۹۷
باید تحریم های موجود هم حذف شه
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۷
چیزی به اسم برجام وجود ندارد .
علی
۱۲:۴۳ ۲۱ تير ۱۳۹۷
ایران باید از اروپا بخواهد که خرید نفت ایران را تضمین کند ان مقداری که امروز صادر میشود و هر شرکتی که به خاطر تحریم امریکا از خرید نفت ایران امتناع کرد اروپا جبران نماید تا ما بتوانیم حداقل میزان صادرات مان که امروز 2.5 ملیون بشکه هست حفظ کنیم تا برجام مفید باشد نه اینکه اروپا بگوید من خرید یک ملیون بشکه نفت ایران را تضمین میکنم چون در این صورت اگر شرکت های خریدار نفت ایران از خرید براساس تحریم های امریکا منصرف شوند و نفت ما را نخرند یا براساس یک توافق پشت پرده از خرید نفت ما امتناع کنند طبق توافق با اروپا انها تنها یک ملیون بشکه خرید نفت ما را تضمین کرده اند و عملا صادرات نفت ما نصف میشود چیزی شبیه به دوران تحریم قبل و ضرر این کار برای ما این هست که هم برجام را حفظ کرده ایم و هم خود را تحریم نفتی در قالب برجام کرده ایم .
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۷
باید در چاههای نفت را بست و دست به زانوی غیرت گرفت و بلند شد!
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۱ تير ۱۳۹۷
هیچ اعتمادی به این اروپاییان نیست
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۱ تير ۱۳۹۷
باید از برجام هرچه زودتر خارج بشیم
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۱ تير ۱۳۹۷
چشم.
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۱ تير ۱۳۹۷
من به اروپایی ها خوش بین نیستم
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۱ تير ۱۳۹۷
سعی کنید همیشه درزندگی نسبت آینده وسایر کشورهای دیگر خوش بین باشید.
مهدی خادمیان
۱۰:۰۶ ۲۱ تير ۱۳۹۷
هدف اروپائیها فریبکاری بمنظور ورود ایران به فضای پساتحریم یعنی 17 مرداد حتی 15 آبانماه متعاقبا" بهره برداری از فشار ناشی از اجرائی شدن تحریمها به مردم است بهتر نیست پیش قدم شده و خروج از برجام را اعلان کنیم تا آنها به هدف خود نرسند؟ آیا خروج شرکتهای غول اروپائی از ایران کفایت نمیکند؟
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۱ تير ۱۳۹۷
خروج ازبرجام باعث می شود شورای امنیت آن موقعه حتی روسیه وچین هم سطح رابط با ایران را به حداقل خواهند رساندواز تحریمها پیروی خوهند کرد.
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۱ تير ۱۳۹۷
اضهار نظر های اروپایی ها نشان دهنده عدم توانایی وتمایل آنها در حفظ برجام دارد.فرسایشی کردن مذاکرات واتلاف وقت از جانب آنها یعنی همراهی تدریجی با آمریکا.مسئولین طوری رفتار نکنید که آنها فکر کنند چقدر به فروش نفت وابسته ایم.در صورتی که از ظرفیت داخلی وتوانایی علمی جوانان استفاده کنیم این آمریکا و اروپاست که به ما احتیاج دارندوباید التماس کنن.
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۱ تير ۱۳۹۷
واقع بینانه فکرکنیم،کشور منبع درآمدش از نفت است نباشد ممکن است دولت حقوق کاارگران ،کارمندان را نتواند بدهد.و تمام هزینه های جاری کشور.این رادنیا می داند.