سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشخصات همستر سالم و شرایط نگهداری آن در خانه

برای نگهداری همستر در خانه، بهتر است مشخصات همستر سالم را بدانیم.

ندا ناظمیان کارشناس مرکز پزشکی مقایسه‌ای و تجربی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با اشاره به وجود دو نوع همستر سوری یا طلایی و همستر کوتوله در ایران، مشخصات همستر سالم را توضیح داد.

وی اضافه کرد: همستر باید چشمان شفاف و روشن داشته، شاداب، سرحال و سرزنده، هوشیار و با فعالیت بدنی کافی باشد، نباید عطسه کند و یا تنفس صدادار داشته باشد، مو‌های بدن، دم و زیر شکم همستر نیز نباید کثیف و یا مرطوب باشد، چرا که نشانه اسهال است.

کارشناس مرکز پزشکی مقایسه‌ای و تجربی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: همستر‌ها کمتر انسان را گاز می‌گیرند، و در صورت گاز گرفتن همستر، امکان دارد بیماری‌های مشترک به انسان انتقال یابد.

ندا ناظمیان با اشاره به مهمترین بیماری‌های مشترک همستر و انسان، تصریح کرد: «کچلی قارچی» متداول‎ترین بیماری قابل انتقال از جوندگان به انسان است که ضایعات پوستی ایجاد می‌کند.

 وی از «تولارمی» به عنوان یک بیماری دیگر یاد کرد که درمان ندارد و همستر مبتلا به این عفونت به شدت بیمار شده و ظرف مدت ۴۸ ساعت می‌میرد، همچنین در مورد بیماری «کوریومننژیت لمفوستیک» که جوندگان مخزن آن در طبیعت هستند از راه بندپایان گزنده همچون جرب، کنه و پشه، انتقال می‌یابد.

 ناظمیان افزود: عطسه، آب ریزش بینی، تورم چشم و ریزش اشک از چشم و سرفه بخصوص در کودکان و سالمندان از جمله واکنش های آلرژیک است که با نگهداری همستر می تواند انتقال یابد.

وی گفت: در خانواده‌هایی که فرزند زیر ۵ سال دارند، به هیچ عنوان نگهداری از همستر توصیه نمی‌شود.

 ناظمیان، با بیان اینکه اگرچه احتمال انتقال بیماری از همستر به انسان کم است، ادامه داد: با وجود این نباید خطر بالقوه آن‌ها را نادیده گرفت و از تماس نزدیک با همستر باید خودداری کرد.

وی با اشاره به اینکه گرفتن بیش از حد همستر برای حیوان، بسیار استرس زا است، گفت: باید به افراد بخصوص کودکان نحوه گرفتن صحیح و ایمن همستر‌ها آموزش داده شود.

انتهای پیام/ن

شرایط نگهداری همستر در خانه

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.