سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راوی های خوبی از هشت سال دفاع مقدس نبودیم

رسول حق جو نمایشنامه نویس گفت:راوی های خوبی از هشت سال جنگ تحمیلی نبودیم وگاهی آنقدر بد روایت کردیم که برای مخاطب تکراری به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها تولید اثرنمایشی در حوزه دفاع مقدس وضعیت چندان مناسبی ندارد درواقع اگر دیر بجنبیم دیگر همان سالی دو نمایش دفاع مقدسی هم نخواهیم داشت این درحالی است که دو ارگان از جمله بنیاد روایت و حوزه  هنری وظیفه  تولید چندین اثردفاع مقدسی با محتوای مناسب را در طول سال بر عهده دارند اما چطور می شود که اکنون هیچ اثری با محتوای دفاع مقدس و یا مقاومت بر روی صحنه  نمایش نمی بینیم که به همین بهانه با یکی از نمایشنامه نویس های حوزه ی دفاع مقدس به گفتگو نشستیم .

رسول حق جو نمایشنامه نویس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جایگاه آثار دفاع مقدسی در هنر نمایش اظهار داشت: در سال های گذشته در این حوزه بهتر کار می کردیم اما اکنون خوب نیستیم اما اگر بخواهیم آنچه که در سال گذشته روایت کردیم را دوباره بگوییم در مسیر درستی پیش نرفته ایم کما اینکه در سالهای گذشته اینطور بود اما واقعیت این است که باید نگاه تازه ای به حوزه دفاع مقدس داشته باشیم .

وی ادامه داد: هر روز فیلم و اثر جدیدی با کیفیت های خوب در جهان تهیه می شود  و حالا قرار است ما با آنها مقابله کنیم اما با زبان 30 سال پیش نمی توان موفق بود چرا که باید در زبانمان تحولی ایجاد کنیم اما اینکه چقدر به ثمر رسیده باید بگویم موفق نبودیم زیرا نمی توانیم آنقدری که باید و شاید بر روی نسل جوان و کسانی که جنگ را ندیدند تاثیر بگذاریم.

حق جو تصریح کرد: چند سال است که جنگ تمام شده مگر دفاع مقدس ما چقدر نماد دارد که روی آن کار کنیم ؟ در روایت هشت سال دفاع مقدس باید خلاق شویم و حتی به نظرمن استفاده و تکرار بیش از حد برخی عناصر جنگی در آثار نمایشی مردم را دلزده می کند و اینها نقص هایی است که اگر رفع نکنیم باید تاوان دهیم.

وی افزود: تا 20 سال دیگر آنهایی که دفاع مقدس را دیدند و لمس کردند دیگر بین ما نخواهند بود این وظیفه  ماست که آنچه را از گذشته شنیدیم به نسل بعدی منتقل کنیم اما متاسفانه راوی های بدی هستیم وگاهی آنقدر بد و زشت روایت کردیم که برای مخاطب تکراری به نظر می رسد از این رو دوباره باید اسناد قدیمی جنگ و ناگفته ها را برداریم و رنگ و لعاب امروزی بدهیم .

حق جو با بیان اینکه نتوانستیم ارزش های دفاع مقدس را درست بیان کنیم، خاطر نشان کرد: به طور کل در حوزه  فرهنگ کم کار ی می کنیم بطوریکه آنقدر داستان های ادبی را بد روایت کردیم که کسی دیگر جرات نمی کند اسم بچه اش را رستم، گیو یا گودرز بگذارد چرا که  همه به او می خندند.

انتهای پیام/

انتقاد یک نمایشنامه نویس از روایت نادرست هشت سال جنگ تحمیلی

برچسب ها: تئاتر ، کارگردان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.