سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان نیمه اول سال جاری

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از کاهش میزان نرخ مالیات عملکرد واحدهای تولیدی در کشور،نهایی شدن اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان نیمه اول سال جاری خبر داد.

دکتر محمدرضا پورابراهیمی داورانی،دیشب در حاشیه همایش بررسی قانون مالیات ارزش افزوده و تحولات روز کشور، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: بر اساس توافق بین دولت و مجلس در شرایط کنونی با هدف حمایت از واحدهای تولیدی نرخ مالیات عملکرد این واحدها از 25 درصد به 20 درصد کاهش خواهد یافت.

وی افزود: میزان سهم پرداختی واحدهای تولیدی در اقتصاد از مالیات عملکرد سالانه نیز بر این اساس یک پنجم کاهش خواهدداشت که برای بخش تولید بسیار مناسب است.

به گفته وی، این توافق هم اکنون در مرحله های نخستین قرار دارد و امید می رود با اجرای آن وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد.

اصلاح 90 درصدی قانون مالیات ارزش افزوده

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره برگزاری نشست فعالان اقتصادی کاشان با موضوع همایش ارزش افزوده به دعوت نماینده کاشان و میزبانی اتاق کاشان در برگزاری این همایش گفت: اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده یک سال و نیم است که در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرارگرفته است و خوشبختانه اقدامات مربوط به اصلاح این قانون نهایی و تا90 درصد از کارجمع بندی شده است.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر مواردی که امروز فعالان اقتصادی مطرح کردند در اصلاحیه قانون با توضیحاتی که ارائه شد مدنظر قرار گرفته است و بخش هایی از آن در صورت نیاز با جمع بندی نهایی در کمیسیون در حال انجام است یا در صحن علنی امکان پذیرخواهدبود.

به گفته وی، پیش بینی می شود این قانون تا پایان مردادماه در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب برسد که به طور حتم با اصلاح قانون کنونی مالیات بر ارزش افزوده، مشکلات اقتصادی کشور در بسیاری از بخش ها برطرف خواهد شد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه کار اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده قراربود تا پایان خردادماه تمام شود اما بدلیل وجود التهابات ارزی در یکی دو هفته اخیر دستور کار ما از حوزه مالیاتی خارج شد گفت: این تاخیر و تغییر دستور کار مجلس بواسطه موضوع التهابات ارزی بود که برای کمیسیون پیش آمد و ماموریتی که برای ریاست محترم مجلس دادند مقررشد.

دکتر پورابراهیمی داورانی، تصریح کرد:مطمئن هستم با اصلاح بخش عمده ای از قانون فعلی مالیات برارزش افزوده مشکلات اقتصادی ما در بخش های زیادی مرتفع خواهد شد تا واحدهای تولیدی ما با اجرای آن کمترین میزان مشکلات را داشته باشند.

آغازفعالیت بازار ثانویه از روزهای آینده وافزایش صادرات کشور

وی در ادامه مشکلات عدیده سیاست ارزی و نرخ ثابت آن را یادآورشد و گفت: سیاست نرخ ثابت ارزلطمات زیادی را به صادرکنندگان و واردکنندگان واردکرد بطوریکه در حوزه واردات شاهد حجم زیاد ی از واردات کالا در طول ماه های گذشته به کشوربودیم.

به گفته وی، ایجاد بازار ثانویه آغاز یک حرکت جدید سیاست ارزی دولت خواهدبود که ای کاش سه ماه قبل در زمانیکه ما در کمیسیون اقتصادی طرح دوفوریتی ساماندهی را مطرح کرده بودیم و به این بازار تاکید کردیم دولت این اقدام را سه ماه پیش انجام میداد که البته دولت بعد از سه ماه تاخیر و مقاومت پذیرفت که بازار ثانویه را ایجاد کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به طور قطع و یقین با آغاز کار بازار ثانویه از روزهای آینده شاهد افزایش صادرات کشور، برون رفت از توقف صادرات و همچنین مدیریت واردات کشور خواهیم بود.

رونق صادرات از هفته های آینده با تعادل واردات کشورو اصلاح التهاب بازار

دکتر پورابراهیمی داورانی، با اظهار امیدواری از اینکه وقوع تحرکات و اتفاقات جدید در حوزه التهابات ارزی آرام آرام به تدریج کاهش خواهدیافت و فروکش خواهدکرد چرا که قیمت ارز با آغاز فعالیت بازار ثاونیه در بازارغیررسمی کشورعلامت کاهشی به خود گرفته است گفت: اگر چه این اقدام باید در ماه‌ها قبل انجام می شد و با تاخیر انجام شده است اما می تواند علاوه بر کاهش غیرواقعی و حبابی قیمت بازارغیررسمی شروعی باشد بر کمک به آغازچرخه جریان فعالیت هایی که در طول این ماه‌ها برای فعالان اقتصادی متوقف شده است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش غیرواقعی و حبابی قیمت بازارغیررسمی متاسفانه بدلیل عدم حضور دولت وعدم استفاده از ابزارهای مختلف توسط بانک مرکزی برای بازارغیررسمی اتفاق افتاد گفت: بدون حضور دولت وعدم استفاده از ابزارهای مختلف توسط بانک مرکزی این بازرمحلی برای ایجاد یک التهاب و تورم در بازارهای دیگر مثل سکه، خودرو، لوازم خانگی و موارد دیگر شده بود اما من مطمئن هستم این موضوع هم با این تصمیمی که دولت اتخاذ کرده است درصورتیکه بازار ثانویه را در ابعاد مختلف به شکل کارشناسی عملیاتی کند ان شاالله پیامدهای خوبی خواهدداشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اینکه در حوزه مباحث ارزی شرایط ارزی ما در کشورعلی رغم وجود تحریم هایی که در طول سال های اخیربوده است خوشبختانه شرایط مطلوبی است گفت: وضعیت افزایش قیمت های جهانی نفت، سنگ آهن، مس، محصولات پتروشیمی و سایر اقلام نشان از این است که پیش بینی ما می گوید در پایان سال حدود 110 میلیارد دلار منابع ارزی برای کشور ایجاد شود.

دکتر پورابراهیمی داورانی، میانگین 45 تا 50 میلیارد دلاری مجموع میزان واردات کشور در5 سال گذشته را خاطرنشان کرد و گفت: این مجموع میزان واردات نشان می دهد که ما تقریبا در شرایط کنونی و در طی طول سال های گذشته بطور متوسط دو برابر میزان مصارف ارزی، منابع ارزی در کشور داریم و این موضوع شرایط را برای تعادل در حوزه بازار ارز کاملا مطلوب نشان می دهد.

وی با تقسیم بازار به 2 بخش که بازار نخست مربوط به کالاهای اساسی و بازار دوم برای کالاهای صادراتی غیرنفتی مانند پتروشیمی، سنگ آهن، فرش، پسته و خشکبار است گفت: دولت باید نیازهای بازار نخست را با ارز ناشی از فروش نفت تامین و برای بازار دوم نیز مدیریت مکانیزه شده ای تعریف کند.

به گفته وی،با ممنوع شدن واردات یک هزار و 339 قلم کالای غیرضرور نیز که امکان تولید آنها در کشور وجود داشت علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان کالای ایرانی وضعیت ارزی نیز بیشتر کنترل می شود.

تشکیل کمیته ضد تحریم در مجلس شورای اسلامی با 14 کارگروه تخصصی

این نماینده مجلس با تاکید بر طرح مباحث تحریم در مجلس و تشکیل کمیته ضد تحریم با14 کارگروه تخصصی که در دولت هم اطلاع داریم این کار تقریبا نهایی شده است گفت: اقدامات نهایی در راستای ماموریت های کاملا اطلاعات خاص و محرمانه در این کمیته جداگانه در قالب تصمیمات سران کشور جمع بندی خواهدشد تا مجموع این اقدامات بتواند مسیر حرکتی را در حوزه اقتصادی کشور فراهم کند .

دکتر پورابراهیمی داورانی، بر همکاری مجلس و دولت در طول هفته‌های اخیر با ارائه برنامه های پیشنهادی در جهت بهبود شرایط اقتصادی و مقابله با اقداماتی که در حوزه تحریم از طرف آمریکا به شکلی مطرح و قرار هست در قالب حوزه های اجرایی عملیاتی بشود گفت: با در دستور کار قرارگرفتن این موضوعات در مجلس و دولت و تشکیل کمیته های تخصصی و پیگیری و هماهنگی آن با دولت در طول یکی دو هفته اخیر 10 محور عملیاتی برای تصمیم گیری مشخص و در قالب گزارشی روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس نهایی شد تا از طریق ارسال آن به دولت در دستور کار مجموع هیات وزیران قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهادهای اولیه که در این کمیته ها مطرح شد عمدتا بر انجام اقداماتی همانند بازار ارز و سیاست های ارزی کشور یا موارد شبیه آن در کوتاه مدت و میان مدت در حوزه اقتصادی ناظر هست گفت: شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا که با تدبیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شده است فرصت بسیار خوبی فراهم کرده است تا ارکان نظام بتوانند با محوریت اجرا موضوعات اقتصادی کشور را که امروز دغدغه اصلی مردم است به شکلی مدیریت کنند.

اولین سرفصل های مهم کمیته ضد تحریم روز شنبه در دستور کار قرار می گیرد

به گفته وی، قراراست مجموع اقدامات مشترکی که بین مجموعه‌های دولت، مجلس و دستگاه قضایی در طول هفته های اخیر شکل گرفته است در قالب گزارش‌هایی در صحن شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا ارائه شود که اولین سرفصل‌های مهم آن روز شنبه در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، افزود: ما امیدواریم بتوانیم با توجه به هماهنگی سطح وزرا و در راس آن کمیسیون ها در حوزه شورای عالی هماهنگی تصمیم‌های مهم و اساسی که برای کشور لازم است با توجه به اهمیت و جایگاهی که مطالبه رهبر انقلاب در تصمیمات شورا مدنظر داشتند بتوانیم عملیاتی کنیم تا نتیجه آن بتواند در بخش هایی بصورت کاملا فوری و در بخش هایی بصورت میان و بلند مدت بتواند آثار ناشی از بهبود شرایط اقتصادی را بگذارد.

امضای 200 نفر از نمایندگان مجلس بر لزوم بازنگری در تیم اقتصادی دولت

دکتر پورابراهیمی داورانی، گفت: مجلس در خصوص لزوم بازنگری در تیم اقتصادی دولت نیز نامه 200 نفر از نمایندگان در هفته اخیر داورانی، به رییس جمهور را به امضا رساند و در آن مطرح کرد که«تیم اقتصادی دولت متناسب با شرایط جنگ اقتصادی که بتواند از تحرک لازم ، پویایی، خلاقیت لازم و هماهنگی بین تیمی اقتصادی برخوردارباشد نیست.»

وی افزود: اعتقاد ما این است که حتما تیم اقتصادی دولت باید با توجه به شرایط جدید و باتوجه به ادبیات جدید رییس جمهور که در حوزه مباحث اقتصادی در هفته گذشته در حضور مسوولین نظام اعلام کردند ترمیم و به شکلی باید متناسب با این تعریف شود و ما هم از این موضوع در مجلس حمایت کردیم و می کنیم.

به گفته وی، امیدواریم آقای رییس جمهور در این حوزه اهتمام جدی داشته باشد و اگر انتقادی از عملکرد ضعیف بعضی از اعضای دولت در حوزه اقتصادی از طرف مجلس مطرح می شود ناظر بر اینست که این عملکرد ضعیف به عملکرد قوی تغییر و تبدیل یابد تا طبیعتا مجلس هم بتواند از این اقدامات دولت حمایت کند البته مکانیزم های مجلس در حوزه نظارتی به قوت خود باقی است.

دکتر پورابراهیمی داورانی، در پایان گفت: موضوعاتی که لازم باشد مکانیزم ها برای تغییر اعضای اقتصادی کابینه از آن استفاده کند قاعدتا مجلس نیز از آن ابزارها استنفاده خواهدکرد و پیشنهاد ما همین است که دولت موضوع تغییر در تیم اقتصادی و کارآمدکردن تیم اقتصادی را متناسب با شرایط جدید و مطالبه نمایندگان و مردم در دستور کار قراردهد.

شایان ذکر است: همایش بررسی قانون مالیات ارزش افزوده و تحولات روز کشور به همت و رایزنی دکتر ساداتی نژاد و به میزبانی اتاق بازرگانی کاشان با حضور دکتر محمدرضا پورابراهیمی،رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پنج شنبه شب 14 تیرماه در سالن هامیش های مرحوم ارباب تفضلی این اتاق برگزارشد.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.